Köp R-däck, racing däck & *tävlingsdäck*
Det finns flera olika namn och betäckningar för däck man använder i tävlingssammanhang:
r-däck, racingdäck, slicks, tävlingsdäck, banddäck med mera.
R-däck är den generella och vanligaste beteckningen för denna typ däck och de skiljer sig på det hela taget väsentligt från vanliga bildäck. Själva stommen är mycket styvare för att de ska klara av krafter från sidan. Dess slityta består av en gummiblandning som är beroende av en rejäl uppvärmning för att komma upp i sin maximala kapacitet. Detta för att de ska kunna fungera så bra som möjligt för sitt primära ändamål: tävling. Därför får r-däck ett allt bättre grepp allteftersom temperaturen stiger, men tappar i prestanda och grepp vid normala temperaturer (då övriga däck har som bäst grepp). De flesta racingdäck är godkända för körning på vanliga vägar men vissa modeller kan kräva en specialkompetens för att kunna användas på rätt sätt. Därför brukar det avrådas från att köra med
r-däck om man inte har kompetens för bankörning eller tävling.
Vad är ett R-däck?
Ofta hör man att ett r-däck är ett racingdäck som är godkänt för gatukörning. Utgår man däremot från racing som definition kan det hända att det finns flera omfattande reglementen för hur man bör använda olika typer av däck inom en viss serie. I regel brukar man bara lista en rad olika fabrikat och modeller som är godkända inom racingserien och dessa får beteckningen r-däck. Egentligen är det bättre att säga att de däck som är tillverkade med en speciell typ av mjuk gummiblandning och därför har extra bra grepp under särskilda omständigheter och förutsättningar. De har inte samma livslängd som ett däck avsett för vanlig väg, men används inte heller för samma typ av körning. Därtill brukar man definiera ett r-däck genom att det har styvare däcksidor och stomme för att det inte ska vikas lika lätt som ett vanligt gatudäck när man kör högintensivt på en racingbana. Med ett r-däck sänks lufttrycket för att generera bättre grepp, vilket gör att stommen fortfarande klarar trycket. Till skillnad från ett gatudäck där man istället måste höja trycket för att stommen inte ska vika sig i kurvorna.
Samtliga däck märks upp med en beteckning som kallas treadware. Detta är en specialsiffra som ger en ungefärlig indikation på hur snabbt däcket slits. Ett mer korrekt signalement är hur mjukt gummit är och vad det har för greppyta mot underlaget. Många gånger används förkortningen UTQG för att deklarera värdet för treadware. Ett r-däck ligger generellt på ett treadware under 100 och det är vanligt att själva skillnaden mellan r-däck och gatudäck mäts i värdet treadware. Även om gränsen är flytande kan man säga att den ligger omkring 100.
När och varför bör man satsa på ett r-däck?
Om man vet med sig att man gör ett flertal "trimningar" av sin bil i form av att trimma motorn, köpa dyrare chassie och byta bussningar, kan det vara en god idé att fundera på att gå över till ett r-däck. Dessa "ingrepp" indikerar att det är ett racingdäck som är intressant att ta i beaktning för att höja prestandan för mindre pengar. Eftersom ett racingdäck även slits långsammare även om det utsätts för intensivkörning, kan det även vara en ekonomisk investering att gå över till ett r-däck.
Ett r-däck håller för bankörning på ett helt annat sätt än vad ett vanligt gatudäck gör. Med de senare kan du egentligen bara köra på bana under fyra eller fem varv och relativt försiktigt innan de blir upphettade. När vanliga däck blir för varma blir de hala och därför osäkra på banan. (Här bör passande
fälgar köpas)
Det som också kan vara bra att ha i åtanke är att r-däck även påverkar den totala kraften inne i bilen. Detta innebär att bromsarna stiger i temperatur och att chassiet får ta emot mer tryck. Av denna anledning är det många som byter ut sitt originalchassie mot ett annat som tål högre prestanda. En god idé kan vara att först testa att köra på bana med vanliga gatudäck för att sedan byta upp sig till ett par r-däck.
När kommer era racing event upp på sidan?
För närvarande har vi en dialog med arlanda racingbana för att kolla när vi kan påbörja nästa event. Senast bjöd vi in våra återförsäljare och kunder. För att boka intresse redan nu kan du mejla vår marknadschef johan(a)abswheels.se
Populära R-däck i Sverige
Pirelli |
|
Pzero Trofeo
Pzero Trofeo R
PZero Corsa
PZero-C |
Bridgestone |
|
Potenza RE-11S
Potenza RE55S
Potenza RE540S |
|
|
|
Michelin |
|
Pilot Sport Cup 2
Pilot Sport Cup
Pilot Sport Cup+ |
Dunlop |
|
Direzza 03G
Direzza 02G
Super Sport Race
Formula-R D01J |
Toyo |
|
Proxes R888R
Proxes R888
Trampio R881
Trampio R1R
Trampio RA-1 |
Kumho |
|
Ecsta V70A
Ecsta V700 Victoracer
Ecsta MX |
Hankook |
|
Ventus TD Z221
Ventus RS-3 Z222
Ventus Z211 |
|
|
|
Falken |
|
Azenis Sport RT 215 |