facebook pixel
Här köper du dina dubbdäck
Tryggt, enkelt och billigt
  Börja med ditt registreringsnummer

Bredd
Profil
Tum
alla märken
alla mönster

Billiga dubbdäck från hundratals olika varumärken

Vill du handla billiga dubbdäck men är osäker på vilka?

I de norra delarna av vårt land blir vintern ofta tuff. Men även söderut kan det ibland bli halt och snö kan samlas på vägbanorna. Om du vet med dig att du kommer att köra på väglag som varierar kan det vara klokt att överväga billiga dubbdäck. Med dubbdäck på ditt fordon kan du känna dig trygg med att ha riktigt säkra vinterdäck. Dubbarna, de små metallpiggarna som sticker ut en liten bit från däckets slityta, ger däcket mycket bra grepp om vägen. Dubbdäck är de överlägset bästa däcken vid tufft vinterväglag. När det råder blixthalka och is har frusit till på vägbanan finns det inget säkrare däck än dubbdäck. Dubbdäck får dock inte lov att användas på alla vägar och det är viktigt att hålla koll på de datum då vinterdäck är tillåtet. 
I Sverige får du köra med dubbdäck 1 oktober - 15 april
.

ABS Wheels kan dubbdäckDubbdäck

Funderar du på att köpa dubbdäck? Kanske har du tagit hjälp av Däckväljaren och den har indikerat att dubbdäck är rätt däck för dig. Har du redan dubbdäck men undrar om de fortfarande är säkra att köra med? Är mönsterdjupet tillräckligt? Vi på ABS Wheels kan det mesta som är värt att kunna om dubbdäck. Vi hjälper dig att välja ut rätt däck för ditt fordon. Har du frågor om val av dubbdäck hjälper vi dig gärna att svara på dem. Vi hjälper dig också gärna att byta från sommardäck till vinterdäck.

Varför är dubbdäck bra?

Dubbdäck ger dig det där extra greppet, förbättrade bromsegenskaper och förbättrade köregenskaper som du behöver för att ta dig fram på snö och is säkert. De har specialtillverkade gummiblandningar och däckmönster för att hantera kalla temperaturer. Mönstret är flexibelt nog för att hindra snö från att fastna i hjulet och förbättrar greppet på is. Tester har visat att till och med i mycket låga farter blir bromssträckan en halv till en hel billängd kortare än med ett identiskt fordon utrustat med friktionsdäck.  Utan dubbar så ökar du risken för att sladda i kurvorna och hamna utanför vägbanan. Därför ska du köpa dubbdäck med bra mönster!

Vill du läsa mer om vanliga misstag, tips och råd så kan du trycka på

Läs mer

Vanliga misstag vid köp av fel dubbdäck.

Ett vanligt misstag många gör är att bilar med fyrhjulsdrift räcker för att ge köregenskaperna som krävs för att köra på is. Detta har ingen koppling till verkligheten över huvud taget. En bil med fyrhjulsdrift hjälper vid till exempel branta backar och att ta snäva kurvor men hjälper inte till då man vill stanna eller minska farten på bilen.

Kan man inte använda året-runt-däck på vintern då?

Faktum är att året-runt-däck inte är designade för att vara optimala under en specifik årstid. De är tillverkade för att fungera tillfredstälande under samtliga årstider. För att kunna hantera alla sorters väglag är man tvungen att göra vissa kompromisser. Däckmönstrena på året-runt-däck är inte lika agressiva som de på dubbdäck och inte lika flexibla i kyla. Därför fastnar ofta snön i mönstret och greppet blir sämre. Så när du ska köpa vinterdäck välj dubbdäck! Risk för halka

Även fast året-runt-däck är märkta med M&S (Mud and Snow) är detta endast baserat på däckmönstret. Om du kommer att köra i melllan till kraftigt snöfall bör du köpa dubbdäck med berg- eller snöflingesymbolen som markerar att däcken kan användas i mycket kalla och snöiga förhållanden.

Det finns en hel del saker du bör tänka på när du ska köpa dubbdäck.

I de flesta fall bör du även köpa separata fälgar för dina dubbdäck. Detta gör att du sparar tid och kostnader som krävs för att montera och balansera dubbdäcken på dina vanliga fälgar. Detta är även en kostnad som återkommer varje gång du ska byta däcken så det kan vara värt det ekonomiskt sett. Detta gör även att du kan montera dina dubbdäck själv istället för att lämna in dem på en verkstad.

Vänta dock inte för länge med att köpa dubbdäcken

Ibland kan tillgången vara låg om du inte är ute i god tid vid ett kommande snöoväder. Förutom att vara specialdesignade för vinterväder måste dubbdäck precis som sommardäck väljas med omsorg för att passa din bil och dina körvanor. Därför är det viktigt att du känner till de tekniska detaljerna kring dubbdäck. Du kan även fråga personal i en däckbutik och låta dem välja rätt däck åt dig.

En annan detalj som kan vara viktig att känna till är hur du förvarar dina vinterdäck på bästa sätt.

Det bästa stället är en plats som är sval och torr, till exempel i källaren eller varför inte garaget? Du kan lägga dem ned och stapla dem på varandra men inte mer än fyra på höjden då det kan påverka däckens egenskaper. Detta erbjuder mest stöd och bör eliminera problem med att montera däcken nästkommande höst.

Att rekommendera är att fråga i affären du köpte däcken om förvaringsfordral.

Dessa skyddar däcken från naturlig ozon i luften vilket kan göra så att gummit i däcken torkar och spricker. Lägg in varje däck i ett fodral och stapla dem. Lagrade däck bör hållas undan från elektriska motorer eller svetsar då dessa producerar ozon som kan skada gummit på sikt. Så ett tips som är gratis är att göra detta innan du väljer att köpa dubbdäck.

Här är några tips du kan tillämpa under bilkörning på vinterväglag:

En hård vinter i bilen med snöstorm

  • Om du installerar dubbdäck, byt alla däck och inte bara två. Att använda endast två dubbdäck kan göra att bilen börjar spinna okontrollerbart på grund av det ojämna greppet.
  • För körning när det är stora mängder snö bör du ta med följande: startkablar, snökedjor, ficklampa, filtar, mat, handskar, telefon, första hjälpen, isskrapa och en bogseringslina.
  • Sakta ned. Speciellt innan kurvor och i nedförsbackar.
  • Testa bromsar och styrning när du har kommit ut på vägen
  • Se upp för svart is samt extra is på broar, i tunnlar och korsningar
  • Använd inte farthållare på vintern
  • Håll avståndet till framförvarande bilar och öka marginalerna.
  • Kontrollera vädret innan du ger dig ut på vägarna

Hantering av halka: Om bilen börjar slira, släpp gasen och parera försiktigt (om bilens bakdel slirar åt höger, styr åt vänster). Undvik att använda bromsarna då detta gör att greppet släpper ytterligare. Om du överkompenserar kommer du att börja slira i andra riktningen. När bilen är rak kan du försiktigt gasa på för att fortsätta framåt.

Att komma loss från snön: Om du känner att du kan få loss bilen utan hjälp börjar du med att ta bort så mycket snö som möjligt runt däcken. Försök sedan att få mer grepp genom att använda till exempel sand, salt eller greppmattor. Vad du än använder bör du lägga det på vägen du ska köra och inte bara runt däcken. Försök sedan försiktigt gasa ut. Ge inte för mycket gas då detta kommer att gräva dig djupare ned i snön. Du kan prova att gunga fram och tillbaka om du inte kommer ut direkt. Varje gång du gungar kan du försöka öka “gung-avståndet”. Om du ändå inte kommer loss kan du behöva bogseras loss av ett annat fordon med bogserlina.

Mer om dubbdäck

Vinterdäck, är de däck som enligt lag ska sitta på bilen mellan 1 december – 31 mars om det rådet vinterväglag. Dubbdäck är en variant av vinterdäck och dessa får sitta på bilen mellan 1 oktober-15 april. Det finns däck, av typen friktionsdäck, som får sitta på bilen året runt, men dessa är inte av samma bra sammasättning som vinterdäcken. Därför rekommenderas det att du använder dubbdäck under vintern.

Däckets historia – Från hjul till dubbdäck

Däckets historia

De vinterdäck vi känner till idag har en lång historia bakom sig. De har utvecklats under alla år som gått sedan det första hjulet uppfanns för över 3000 år sedan. Man räknar med att de allra tidigaste däcken som fanns, var ståldäck. Dessa bestod av stålband som var slitstarka och som spändes kring hjul av trä. Dessa använde man sedan på vagnar och kärror, eftersom bilen ännu inte hade fått sitt genombrott. Det allra första däck med luft gjordes av John Boyd Dunlop, så tidigt som 1880. Detta var en uppfinning som kom till, tack vare att Dunlops son blev förkyld. Doktorn ordinerade att sonen skulle cykla sig frisk. Dock fick han huvudvärk av att cykla på de obekväma trähjulen, som cykeln hade vid denna tidpunkt. Dunlop experimenterar fram en innerslang och fick patent på det pneumatiska däcket. Dock vid senare tillfälle så ogiltigförklaras detta, då en annan skotte, vid namn Robert William Thomson redan hade uppfunnit detsamma 1845. Året dessförinnan hade Charles Goodyear skapat vulkaniserat gummi, som senare skulle komma att användas dör tillverkning av däck.

I början av 1900-talet så tillverkades de allra första däcken för bil. Man kan spåra bilens ursprung så långt tillbaka som till slutet av 1700-talet i form av vagnar som drevs av ångmotorer. Dock kom inte bilens genombrott förrän under 1900-talet. Därmed insåg man att ett däck för bilar krävdes och 1905 så tillverkades det allra första däcket. Det tog en hel dag att tillverka och hade en stomme av fyrskaftsväv. Det innebär en väv där trådarna korsar varandra utan att ha ett mellanskikt av gummi. Dessa däck höll inte särskilt bra, eftersom trådarna gick av och stommen brast. Man beslutar 1912 att sluta tillverka däck, då de inte höll och att ta upp tillverkningen först när man hade kommit på en bättre konstruktion. Det skulle dröja till 1926 innan tillverkning av däck återupptogs. Nu hade man en ny konstruktion och ersatte väven med kordlager av bomullskord, som skiljdes åt med ett skikt av gummi. Dock hade även detta däck sina begränsningar. Om det uppstod skärskador i gummit, så vatten trängde ner, så ruttnade korden och detta ledde till att stommen brast. En mängd däcktillverkare har ända sedan början av 1900-talet varit delaktiga i att utveckla och ta fram nya typer av däck för bil. Bland dem ses tillverkare som vi köper däck av än idag. Bland annat Gislaveds däck, Continental, Dunlop och Michelin.

Från året runt däck till vinterdäck

Till en början så använde man samma däck till bilen, året runt. 1934 är det år som världens första vinterdäck tillverkas. Bakom stod företaget Nokian som tog fram däcket ”Kelirengas”. Detta däck gav bra grepp på underlag med snö och utvecklades till en början för lastbilar. Under denna tidsperiod var det nämligen lastbilar och bussar som dominerade trafiken. Kelirengas hade ett kraftigt mönster med tvärsgående spår vilket gjorde att det lämpade sig väl på vägar med snö. 1936 tar man fram ytterligare ett vinterdäck, vid namn Snö-Hakkapeliitta. Detta däck var skräddarsytt för bilar och hade ett glest tvärsgående mönster med greppkanter. Även mänstret var helt nytt och dessa gav ett extremt bra grepp i mjuk snö och slask. Dessutom hade dessa nya vinterdäck en annorlunda sammansättning i sitt gummi vilket gjorde att de tålde kyla på ett mycket bättre sätt och då framför allt de extremt låga temperaturer som kan bli under vintern. Trettio år senare,  kommer det allra första dubbdäcket, med hårdmetalldubbar. Flera försök hade gjorts innan, för att försöka fästa dubbar på däck, men det var först i början av 1960-talet som dubbdäck började produceras

Friktionsdäck eller dubbdäck?

Att ge generella råd för att använda däck med eller utan dubbar är svårt här i Sverige. Detta på grund av att vinterförhållandena skiljer sig extremt mycket beroende på om du bor i norra Sverige eller i södra Sverige. Sedan beror det även på dig som förare, vilken typ av däck som passar bäst. Är du en förare som känner dig väldigt osäker på vägar med snö och is, så är dubbdäck det allra bästa valet. Genom att använda dubbdäck, så ger det trygga och förutsägbara egenskaper. Dubbdäck fungerar allra bäst när det är is på asfalt. Till deras nackdel hör att de river upp hälsofarliga partiklar om det är barmark. Det finns dessutom dubbdäck som är tillverkade för Nordiska väderförhållanden och de som är tillverkade för väderförhållanden i Centraleuropa. Här i Sverige är det rekommenderat att du använder däck som är tillverkade för Nordiska förhållanden, då vårt väder har en förmåga att växla kraftigt. Centraleuropeiska däck riktar in sig på egenskaper som våtgrepp och köregenskap istället för vintergrepp. Friktionsdäck eller dubbdäck

Vilken typ av dubbdäck som passar dig och din bil beror på rådande omständigheter. Se till att du utgår från vilka förutsättningar du själv har. Mönstring och gummiblandningen i vinterdäcken är lämpade för att köras på vintern och under låga temperaturer, så se till att du byter till sommardäck när våren kommer.

Vinterdäckens mönstring är lämpad för vårt väglag, samt att vinterdäck består av en gummiblandning som tål extrem långa temperaturer. Du som har en bil med antisladdsystem kan med fördel använda odubbade vinterdäck, men dubbdäck ger bättre grepp på isiga vägar. Trafikverket har gjort studier och kommit fram till man kan halvera dödsrisken på hala vägar vintertid genom att använda dubbdäck.

Står du i valet mellan vanliga vinterdäck och dubbdäck, så är det en del frågor du kan ställa dig själv. Så som hur mycket du kör och på vilka typer av vägar. Har din bil extra utrustning, som antisladdsystem och ABS? Dubbdäck är det givna valet om du kör mycket på vägar som

är isiga medan dubbfria vinterdäck passar bättre på vägar med snö. Tänk även på att dubbdäck har en tidsbegränsad period då du får använda dem, samt att i vissa städer och kommuner är det förbjudet att köra på vägarna med just dubbdäck. Oavsett vilken typ av vinterdäck du väljer, se till att anpassa hastighet efter väglaget och att du inte stressar i trafiken.

Märkningar på däcken

Märkningar på ett däck

Alla däck är märkta. Ofta är det dessa märkningar du ser på däcken;

* Tillverkare och produktnamn

* Däck dimension. Om vi tar exemplet: 195/65 R15. Då står 195, för bredden på däckets bredaste del i millimeter. När det gäller den andra siffran, 65, så står den för höjden på däcket angett i procent av bredden. Den sista beteckningen, R15, betyder att det är ett radialdäck med en fälgdiameter på 15.

* Hastighetsbeteckning

* Belastningsindex.

* Serienummer och datummärkning.

Dessutom kan däcket vara märkt med M & S som står för Mud & Snow. Dessa typer av däck är utvecklade för vinterförhållanden, men det inte alltid de är godkända som vinterdäck. Läs gärna mer om däckmärkningar.

Ta hand om dina däck

Oavsett om dubbdäcken sitter på bilen eller ska förvaras, så är det bra att ta väl hand om dem. Det ökar livslängden på däcken. När däcken sitter på bilen, se till att du har rätt lufttryck i dem, eftersom att ett för lågt lufttryck kan leda till ett däckslitage som är högre än normalt. Det kan även göra att du får högre bränsleförbrukning samt sämre vägegenskaper. Kontrollera lufttrycket i dina däck, minst en gång i månaden. Samtidigt som du kontrollerar det, så kan du se över däckens mönster, så att de inte är för slitna.

Vad du ska ha för lufttryck i dina däck, står oftast i instruktionsboken som hör till bilen. Om du kör med mindre lufttryck än rekommenderat, så kan däckets livslängd halveras, samt att ett för lågt tryck kan även göra att risken för en olycka vid undanmanöver kan öka.

Däcken slits även olika beroende på om de sitter fram eller bak på din bil. Därför är det en god idé att skifta dem efter att du kört mellan 5000 och 10 000 kilometer. Montera även däcket med rätt rotationsriktning. Är det monterat i fel riktning så får du sämre köregenskaper.

När du ska byta till sommardäck och förvara dina dubbdäck till nästa säsong så kan du antingen lämna in dem till ett däckhotell, eller förvara dem på egen hand. Om du förvarar dem hemma, i garage eller förråd så är det dock en del saker du måste tänka på.

Tvätta av däcken, innan förvaring. Smuts, vägbeläggningar och salt är saker dina däck inte mår bra av. Se även till att utrymmet du ska förvara dem i är fri från smuts, olja och andra ämnen som kan skada däcken. Däcken ska sedan förvaras svalt, mörkt och torrt. Håll däcken borta från skadliga kemikalier och vassa föremål. Du kan förvara däck, genom att stapla dem på varandra, dock måste du då rotera dem in du förvarar dem under en längre tid samt att du inte bör lägga något tungt ovanpå. Du kan även förvara däcken genom att hänga upp dem.

Förbered dig inför vintern Bra dubbdäck gör att du undviker olyckor.

Varje år kommer vintern, med snö och halka. Se till att du i god tid skiftar från sommardäck till dubbdäck. Gärna innan den första halkan kommer. Byter du inte däck på egen hand utan låter en verkstad göra det åt dig, så är det också bra att vara ute i god tid, annars kommer alla på en och samma gång och det är svårt att få en tid. Se även till att din bil är beredd på vintern. Att ha med rätt utrustning i bilen är en smart idé. Så se till att du är utrustade med reflexväst, snöskyffel, bogserlina samt gärna en påse grus, så är du säker på att komma loss om du exempelvis hamnar i en snövall. Se över dina dubbdäck innan du monterar dem. Det är inte bra att använda dubbdäck som är för gamla eller som är för slitna, då är det i så fall bättre att investera i att köpa nya. Även om vinterdäcken inte är allt för gamla så blir det alltid ett naturligt slitage på alla typer av vinterdäck. Om du har rejält slitna dubbdäck, så kräver det en längre bromssträcka, vilket kan vara väldigt farligt under vinterhalvåret. Polerad is, kräver cirka tio gånger längre nödbromsning för att kunna stanna bilen, mot vad det gör om det är en sommarväg som är torr.

Vilken däcktillverkare ska du satsa på?

Oavsett om du tänker köpa vinterdäck med eller utan dubb så finns det idag många däcktillverkare att välja mellan. För många är det priset som avgör men du bör även tänka en hel del på hur du kör, vart du kör och vad du har för bil. Jämför de olika däcken när det kommer till väggrepp, prestation, rullmotstånd och så vidare. En smart idé är även att hålla sig uppdaterad med årets däcktest. Det finns idag flera däcktester som görs, som ger dig en indikation på vilken däcktillverkare som ligger i topp och som du bör välja. Lång livslängd och hög säkerhet är två saker ett däck bör ha. Dock kan det för dig även vara andra saker som spelar roll. Flertalet däck på marknaden idag är miljödäck som ger dig lägre bränsleförbrukning samt är bättre för den omgivande miljön. Både lågbudgetdäck och däck från de stora däcktillverkarna har vinterdäck som är anpassade för vintervägskörning. Dock är det viktigt att du väljer däck som är anpassade för vårt klimat och vårt väder. Det är bättre att satsa på dubbdäck för Nordiskt klimat, än att köpa däck som är anpassade till Centraleuropa. Särskilt om du kör mycket och långa sträckor.

Bland de däcktillverkare som erbjuder dubbdäck idag finns bland annat dessa;

AccelereraAchillesBridgestoneContinentalMichelin

PirelliGoodyearNokianHankookKumhoDunlop

 FalkenNexenSailunVredestein

Välj dubbdäck och däcktillverkare utifrån dina egna förutsättningar, din typ av bil och din plånboks storlek.

fancybox