Användningstid: I Sverige är det lagstadgat att vinterdäck ska användas mellan den 1 december och 31 mars under förhållanden med vinterväglag.
Däcktyp: Det finns två typer av vinterdäck: dubbdäck och friktionsdäck (dubbfria däck). Dubbdäck ger bättre grepp på is men kan skada vägytan och bidra till luftföroreningar. Friktionsdäck är mindre effektiva på is men fungerar bra i snö och slask, och de är miljövänligare.
Mönsterdjup: För vinterdäck gäller ett minimikrav på 3 mm mönsterdjup, men det rekommenderas att ha minst 4-5 mm för bästa prestanda och säkerhet.
Ålder: Däckens prestanda försämras över tid, även om de inte används. Det rekommenderas att byta vinterdäck efter 5-6 år, även om mönsterdjupet fortfarande är tillräckligt.
1999 infördes lagen om krav på vinterdäck vid vinterväglag. Har du en personbil eller kanske en lätt lastbil som väger under 3,5 ton så gäller kravet om vinterdäck mellan 1:a december och 31:a mars. Det har varit svårt att definiera vad som klassas som vinterväglag, Det är ju stora skillnader på väglaget beroende var man är i Sverige. Är det snö eller frost på vägbanan så avses det normalt att det är vinterväglag.
Polisen bestämmer om det råder vinterväglag och 2001 avgjordes det första målet om vinterdäck. Sedan kravet på vinterdäck infördes så har drygt 1800 bilister bötfällts.
Om du ertappas med att framföra ditt fordon på sommardäck i vinterväglag så ligger bötesbeloppet är för närvarande på 1200 kr.
I skuggan av de pågående klimatförändringarna kan lagen lätt kännas lite utdaterad. Många delar av Sverige, framförallt de södra delarna, har inte längre en ihållande vinter med snö och halka. I dessa regioner skulle perioden för vinterdäckskrav kunna kortas ned eller kanske till och med bara införas vid behov.
Beslut om tillfälliga vinterdäckskrav skulle kunna fattas på lokal nivå eller kanske till och med av individen själv.
Vinterdäck påverkar klimatet långt mer negativt än sommardäck. De drar upp mer partiklar i luften, sliter mer på vägbanan och leder till en högre bränslekonsumption och lagen som den är skriven idag bidrar till att kör på vinterdäck långt mer än vad vi behöver.
Google Recensioner