Idag är Däck och fälgar nödvändiga komponenter i ett fordon som gör det möjligt att köra med stor hastighet och precision tack vare däckets styrka och fälgarnas flexibilitet.
Fälgar är vanligtvis tillverkade av stål eller aluminium och ibland av en legering. Idag tillverkas de flesta däck av en flexibel elastomer, så som gummi, förstärkt med en stomme av tyg eller (ståltråd) kord. De första däckföretagen grundades i början av 1900-talet, och växte i samarbete med bilindustrin. Idag tillverkas över 1 miljard däck per år i över 400 däckfabriker. Däckets funktion är bland annat att ge grepp mot underlaget, dämpa vibrationer och skydda hjulet mot slitage.
Alla däck har en märkning på sidan som informerar om däckstorleken. Ett vanligt bildäck är märkt till exempel: 205 /55 R 16 . Detta betyder att däcket är 205 mm brett och att profilen (höjden på sidan av däcket) är 55 % av bredden, samt att det är avsett för en 16 tums fälg. Bokstaven R står för att det är ett radialdäck, vilket i princip alla moderna däck är.
Är det mest använda typen av däck. Denna konstruktion gör att däcket anpassar sig efter ojämnheter i vägen samt producerar mindre friktion vilket resulterar i slutändan att däckmönstret håller betydligt länge.
På samma vis som Porsche specificerar N-klassade däck (se senare), så finns det ännu fler noteringar på sidoväggen av ett däck som kan denotera däck som passar som original utrustning (OE – Original Equipment) till en rad olika fordon. I vissa fall är de ”föredragna” OE däcken något annorlunda än däck som har samma namn men utan OE specifikation. Till exempel vissa Honda SUVs där däcken är märkts med ”DZ” och har en lägre rull-resistans slitbana än dem som inte är det. I ”håll kunden förvirrad” tänket så kommer du att märka att (F) inte är detsamma som (f). Go (f)igure. Följande tabell visar alla bokstäver som finns för OE däck från en rad olika tillverkare.
Kod | Tillverkare | Kod | Tillverkare |
---|---|---|---|
(-) or - | Peugeot / Volvo | LOTUS | Lotus |
(*) or * | BMW / Fiat | M | Maserati |
(1) or 1 | Bentley / Maserati | M0 / MO | Mercedes |
1Z | Toyota | M3 | BMW M3 |
5Z | Ford | MB | Mercedes |
(a) or a | Audi / Seat / Volvo / VW | MZ | Mitsubishi / Toyota |
(A) or A | Alfa Romeo | N0 | Porsche |
AU | Audi | N1 | Porsche |
AZ | Alfa Romeo / Fiat / Subaru / Toyota | N2 | Porsche |
B | BMW | N3 | Porsche |
BM | BMW | N4 | Porsche |
BZ | Audi / Honda / Mazda / Mercedes / Opel / Skoda / VW | N5 | Porsche |
C1 | Chrysler / Daimler / Viper | (P) of P | Peugeot / Porsche |
CZ | Subaru | PZ | Ford / Mazda / Mercedes / VW |
Kod | Tillverkare | Kod | Tillverkare |
---|---|---|---|
DC | Chrysler / Daimler | R | Renault |
DZ | Honda / Mazda / Toyota | RE | Renault |
EZ | Audi / Mazda 6 | RU | BMW / Ferrari / Lexus / Mercedes |
(f) or f | Fiat | SMART | Smart |
(F) of F | Ferrari / Ford | SZ | Mazda MPV |
FE | Ferrari | TZ | Mazda 6 |
FO | Ford | UV | VW |
G1 | Mercedes | UZ | BMW 3 / Skoda |
GZ | Subaru | Volvo | Volvo |
(J) or J | Jaguar | VW | VW |
JZ | Seat / Subaru | VW Golf 3 | VW Golf 3 |
L | Lexus | VW Golf 4 | VW Golf 4 |
LZ | Lancia | XZ | Nissan |
K1 | Ferrari | YZ | Hyundai / Kia / Mazda / Mercedes |
KZ | Nissan / Toyota | Z | Mazda / Toyota |
Som en del av DOT koden (G i däckmarkeringen ovan), finns det ett däcktillverkningsdatum stämplat på däcksidan. Märkligt nog så är denna kod ibland endast befintlig på den ena däcksidan, så du kanske behöver gå ner in under din bil och kolla den inåtriktade sidan av däcket. Ta en titt på din - där kommer att vara en tre eller fyrsiffrig kod. Denna kod talar om när däcket tillverkades, och som en tumregel så bör du aldrig använda däck som är mer än 6 år gamla. Gummit i däck försämras med tiden, oavsett om däcket används eller inte. När du gör ett däckbyte så bör du, om du kan, kolla upp om däckstället tillåter dig att inspektera de nya däcken först. Det är inte ovanligt att dessa butiker har däck som är mer än 6 år gamla. Däcket kanske ser splitternytt ut, men det kommer att delaminera eller ha någon annan typ av problematik inom ett par veckor efter användning på fordonet.
Avläsning utav koden. Koden är relativt simpel. Den tresiffriga koden användes utav däcktillverkare innan år 2000. Så till exempel 1 7 6 innebär att det tillverkades den 17:e veckan på det 6:e året på årtiondet. I detta fall så innebär det 1986. För däck som tillverkades på 90 talet så gäller samma text, men det finns en liten triangel efter DOT koden. Så i detta exempel, ett däck tillverkat den 17:e veckan år 1996 skulle ha koden 176. Efter år 2000 så byttes koden ut till en fyrsiffrig kod. Samma regler tillämpas, så till exempel 3 0 0 3 betyder att däcket tillverkades den 30: nde veckan år 2003.
En läsare mejlade mig gällande årskoden och påpekade att det är klokt att även kolla sina reservdäck. I hans fall, så hade han ett äldre fordon men hans däck var alldeles nya och fräscha. Det var hans reservdäck som var problemet – det hade en kod på det som var 081, vilket innebär att det tillverkades den 8: nde veckan på år 1991. I skrivandets stund, så var det ett 16 år gammalt däck. Så du har varnats – om du kör en äldre bil, kolla datumskoden på ditt reservdäck. Om du får punka och ditt reservdäck ligger korroderande bak i bagageutrymmet, så kommer det inte att göra dig någon nytta alls.
En läsare kontaktade mig 2010 med en berättelse som uppmuntrade till försiktighet gällande tillverkningsåret och årsmärkningen på äldre däck.
Artikel F i däckmärkningsdiagrammet ovan är E-märket. Alla däck sålda i Europa efter juli 1997 måste innefatta ett E-märke. Märker i sig själv är varken ett stort eller litet ”E” följt av ett nummer i en cirkel eller rektangel, möljt av ytterligare ett nummer.
Ett "E" (stort) indikerar att däcket är certifierat för att uppfylla dimension, prestanda och märkningskraven för ECE bestämmelse 30. Ett "e" (litet) indikerar att däcket är certifierat för att uppfylla dimension, prestanda och märkningskraven för direktiv 92/33/EEC. Numret i cirkeln eller rektangeln anger landsnumret för den stat som beviljade typgodkännandet. 11 står för England. Det sista numret utanför cirkeln eller rektangeln är numret för typgodkänningscertifikatet som utfärdats för just den däckstorleken och däcktypen.
Okej, så du kollar på din bil och upptäcker att den är skodd med ett fint, men utslitet par 185-65HR13:or (från däckmarkeringen). Vilken däckmekaniker som helst kommer säga att han kan byta ut dem, och det kommer han. Du kommer att punga upp och köra iväg säker på vetskapen om att han kommer sätta på nytt gummi på varje hörn av bilen som har desamma shamanska symboler som dem han tog av. Så vad betyder alltihop?
På senare tid har det hänt att man (speciellt i Europa) justerar däckbeteckningar för att anpassa sig till DIN. Det är det tyska institutet för standardisering - Deutsches Institut fuer Normung, oftast förenklat till Deutsche Industrie Normal. DIN dimensionering innebär en förändring utav det sätt som informationen presenteras på enligt följande:
Där är en hårfin skillnad i noteringen som används för ultra-höghastighetsdäck, speciellt för vissa motorcykeldäck. Noteringen är i stort sett densamma som den DIN stil demonstrerad ovan. Skillnaden är sättet som hastighetsklassen visas på. För dessa däck, om hastighetsklassen är över 149mph, så bör ett 'Z' finnas i dimensionsdelen av beteckningen, samt en synlig hastighetsklassifikation någon annan stans. ’Z’ används som ett snabbare och enklare sätt att se ifall däcket är klassat för över 149mph.
Vad härligt. Det är en perfekt morgon för en åktur i din Bentley. Det enda problemet är att din 1955 Bentley går på 7.6x15 däck. Vad, undrar du då, är 7.6x15? Det är för äldre fordon med brittiska måttenheter och tvärskiktsdäck. Båda måtten är i inches – i detta fall ett 7.6inch däck designat för att passa ett 15inch hjul. Det fattas bara en bit information – profilbredden. Profilbredden började reduceras först på slutet av 60-talet för att förbättra kurvkörning. Tidigare angavs ingen profilbredd på varken radiella eller tvärskiktsdäck. För tvärskiktsdäck så är det ursprungliga numret både slitbanebredden och sidoväggshöjden.
I mitt exempel så betecknar 7.6x15 ett däck med 7.6 inches på tvären och en sidoväggshöjd som även den är 7.6 inches. Efter konvertering till det nyare beteckningssystemet så motsvarar detta 195/100 15. Om du lägger in nummer i däckstorlekskalkylatorn längre ner på denna sida, så ser du att jag har inkluderat ett profilbreddsvärde på 100 för uträkningar med brittiska måttenheter. Notera: jag har slagit in 195/100 15 istället för 195/100R15 eftersom R:et tekniskt sett betyder radiell. Om du försöker skaffa ersättningstvärskiktsdäck så kommer R:et inte finnas med i specificeringen. Men, om du försöker att ersätta dina gamla tvärskiktsdäck med metriskt radiella däck så har storleken ”R” i sig.
För en snabbreferens så kan du också prova min Vintage däckstorleks, konverteringstabell som radar upp en massa vanliga storlekar och deras moderna motsvarigheter.
Kommer du ihåg att jag tidigare nämnde att profilbredden kom in I bilden först på 60-talet? Till skillnad från den 100 procentiga profilbredden för tvärskiktsdäck så är det lite annorlunda för radiella däck – här antas sidförhållandet att vara 80 %. Så till exempel, om du stöter på ett äldre däck med en 185R16 märkning så beskriver detta ett däck med en slitbanebredd på 185mm och en sidoväggshöjd som antas vara 80 % av det värdet; 148mm.
Frågan gällande sidförhållandet för radiella storlekar har varit ämnet för många utav de mejl jag får. Jag har haft varierande figurer från 80 % upp till 85 % och alla påstår att dem är korrekta. En läsare hade det däremot som hjärtefråga och gjorde en mer djupgående undersökning. Det visade sig att det faktiskt inte finns någon fast standard för sidförhållande när det inte framgår tydligt i däckstorleken. Olika tillverkare använder sig utav något olika figurer.
Den engelska MOT (trafiksäkerhetstest) manualen säger följande: Om inte annars markerat har ”standard” bildäck ett nominellt sidförhållande på 82 %. Dessa har ”/80” inkluderade i storleksmomentet utav däckbetäckning ex. 165/80 R13. Notera: Däck med sidförhållanden på 80 % och 82 % är nästan identiska i storlek och kan med säkerhet beblandas i samtliga konfigurationer för fordon.
Om du slår in vintage radiella nummer I däckstorlekskalkylatorn så ser du att jag har inkluderat sidförhållanden på 80 och 82 för dessa uträkningar.
På vissa 60 och 70 tals vintage fordon, (till exempel Jensen Interceptorn), så var däckstorlekarna märkta som ER70VR15. ”70” star för profilhöjden precis som förutspått, och “15” är hjuldimensionen, men vid första inspektionen så förefaller det inte finnas någon profilbredd. Faktum är att den finns där, men i ytterligare ett konstigt format. I detta fall så är det den första bokstaven man ska kola på. Bokstaven i sig själv har ingen direkt motsvarighet hos moderna dimensionella storlekar men relaterar däremot till belastningsindexet; desto större bokstav desto mer last kan det bära. Med vintage däck innebär större last större däck, så uppskattningen mellan gamla och nya storlekar idag är följande:
C = 185 D = 195 E = 205 F = 215 G = 225 H = 235 etc.
I detta exempel så innebär ”ER70VR15” 205/70 R15 med en ”V” hastighetsklassificering. Trots att många utav de senare nämnda interceptorerna tekniskt sett är kapabla till 140mph så skulle det aerodynamiska beteendet snabbt få dig att backa till runt 120mph, vilket innebär att ”V” klassificeringen i själva verket är lite optimistisk. Om söker efter att byta ut däck för den här typen av fordon så är ett “H” rankat däck ett bättre och billigare val.
För ni som laser detta i kolonierna, ett exempel på ett fordon som är från den här eran är Chevy Nova som hade E78-14 däck. (I detta fall så fanns inget ”R” vilket innebär att dessa var tvärskiktsdäck och inte radiella däck). Den motsvarande storleken i modern betäckning skulle vara 205/78 R14.
För en snabbreferens så kan du också prova min vintage däckstorleks konverteringstabell som radar upp en massa vanliga storlekar och deras moderna motsvarigheter.
Fantastiskt! Du har köpt en BMW 525TD. Däcken ser lite dåliga ut så du ska byta ut dem. Vad i…? TD230/55ZR390? Vad i helskotta ska det betyda? Nåväl, du har köpt en bild med metriska däck. Inte för att det finns någon direkt skillnad, men vissa tillverkare experimenterar med olika saker. Ett tag, (mitten på 90- talet) så kom 525TD:an med tveklöst experimentella 390x180 aluminiumfälgar. Dessa rackare krävde enorma och icke-formbara däck. Jag ska bryta ner denna nya klassificering i bitar som du kan förstå med din nyfunna vetskap: TD – ignorera helt. 230 = tvärsnitt 230mm. 55 = 55 % sidoväggshöjd. Z=väldigt hög hastighetsklass. R390=390mm diameter hjul. Dessa motsvarar ungefär ett 15,5” hjul. Det är en bra standard storlek för dig. Och du, min vän, har köpt in dig i den långvariga debatten kring dessa däck. De har en märklig storlek, 180x390. Väldigt få tillverkare tillverkar dem nu, och om du letar runt efter dem så kommer du få ett smärre hjärtstillestånd när du ser det höga priset.
Om du är från Europa så känner du säkert till att det finns ett land som skulle kunna sätta käppar i hjulet när det kommer till det mesta. För att assistera BMW och deras förvirrade köpare överallt så har fransmännen, eller mer specifikt Michelin, beslutat sig för att gå ett steg längre över linjen med deras Pax-däck system. Se den senare sektionen om run-flat däck för att se hur de har beslutat om att märka deras fälgar och däck.
På äldre Land Rovers (på LWB/110 fordon och många "off- roaders"), så kommer du ofta att hitta däck med en storlek så som 750x16. Det här är ytterligare en märklig beteckning som strider mot all logik. I detta fall så hänvisar 750 till en decimal-beteckning av en inch mätning. 750 = 7.50 inches, vilket refererar till den "normalt pumpade bredden" av däcket – exempelvis det externa maximum bredden på pumpade, obelastade däck. (Det här är dessutom inte nödvändigtvis bredden på slitbanan i sig själv). 16 betyder fortfarande 16 inch fälgar.
Konstigt huh? Nästa fråga om du kom till den här sidan för att leta upp information om däck till Land Rovers är antagligen “Vilken däckstorlek är motsvarande i modern beteckning?”. Det är simpelt. Den har inget sidförhållande och originaldäcken skulle troligtvis vara tvärskiktsdäck, så utifrån det som du har lärt dig ett par stycken upp, anta ett 100 % sidförhållande. Konvertera 7.5inches till 190mm. Det ger dig ett 190/100 R16 däck. (Du bör använda kalkylatorn i sektionen för Classic / vintage / tvärskiktsstorlekar I brittiska måttenheter för att få samma resultat.) Generellt sett tror Land Rover folk att 265/65R16 är en bra ersättare för ”750”, trots att slitbanan är något bredare och kanske orsakar smutsproblem på fullt blås. De är också 5 % mindre i rullande omkrets så din hastighet kommer att vara över med runt 4mph vid 70mph. Om du inte kan få på dessa så är den andra storleken som rekommenderas för Landrover anoraks 235/85R16.
På Discoveries, Range Rovers, eller SWB Defenders/Series land rovers kan du finna "205" däck, märkta 205mm x 16 inches. 205 typen kan generellt ersättas utav 235/70R16 eller 225/75R16. 235an är ett bredare däck och den generella samstämmigheten inom Land Rover cirklar är att den håller vägen bättre när den skjuts. Om du verkligen brinner för detta så bör du verkligen läsa Tom Sheppards Off Roader Driving (ISBN 0953232425). Det är en Land Rover publicering som först publicerades 1993 som ”The Land Rover Experience”.
Förvirrad än? Okej, den här då: 30x9.5 R15 LT eller LT30x9.5/15. Ytterligare en mixad match beteckning, den här gången för (bland annat) däck inom däckklassificeringar för lätta lastbilar. All information som du behöver för att räkna ut en standard storlek finns där, men i den vanliga märkliga ordningen. I det här fallet så refererar 30 till en 30 inch helhetsdiameter. 9.5 refererar till en 9.5 inch bred slitbana. R15 refererar till en 15 inch diameter fälg. För att kunna lista ut den närmsta standard betäckningen så vet du att bredden på slitbanan som (i detta exempel) är 9.5 inches eller 240mm. Sidoväggshöjden är den övergripande höjden minus diametern på fälgen, och allt delas på 2. Så 30 inches minus 15 inches, vilket ger dig 15 inches. Hälften utav det ger dig 7.5 inches och det är sidoväggshöjden – 190mm. Kom ihåg att sektionsvärdet är en procentenhet av bredden på slitbanan – i detta fall 190mm/240mm som ger oss en sektion på 80 % (nära nog). Så standard storleken för 30x9.5R15 blir 240/80R15. Sanningsenligt så kan du knappast hitta däck som verkligen passar, så de flesta off-roaders med den sortens däck kör på 245/70R15 vilket är vanligare.
Porsche designar och tillverkar några av världens mest högpresterande bilar (förutom den otroligt fula Cayenne). All denna design och prestanda är värd att lägga märke till om du sätter billiga koreanska däck på din Porsche, och just på grund utav den möjligheten så introducerade Porsche N-klassen, eller N-specificeringssystemet. För att en tillverkare ska kunna vara en OE (original equipment) leverantör av däck till Porsche, så måste de arbeta med Porsche ingenjörer vid utvecklings och testningsstadiet. De koncentrerar på hantering utav torrt väder men spenderar också mycket arbetstid på våt-väders hantering. Porschar är typiskt sett baktunga på grund av positionen på motorn i relation till bakhjulen, och med antispinn kontrollen av så är det extremt lätt att snurra ett varv ute i det våta. På grund utav detta så specificerar Porsche ett par vatten-gripande egenskaper som är bortom de kraven hos alla andra biltillverkare. OE däck för Porsche måste framgångrikt klara de labb tester som finns för att bevisa att de är kapabla till att stödja en Porsche vid maxhastighet på den tyska Autobahn. När alla testerna är klara måste de gå vidare till race tester där prototyper utvärderas utav Porsche ingenjörer gällande deras höghastighetsmotstånd, enhetlighet och servicevänlighet. Om de klarar alla testen så ger Porsche deras tillverkare fritt fram att börja producera däcken som sedan stolt kan presenteras som N-klassade Porsche OEM (Original Equipment Modifier).
N-klasserna går från 0 (noll) till 4, märkta som N-0, N-1, etc. Denna N-märkning i däckens sidovägg identifierar att dessa däck har genomgått en tuff R&D och andra tester som krävs av Porsche, som tidigare beskrivet. Numret designerar den bearbetning som gjorts utav designen. Så för en helt ny design så kommer den första godkända versionen av däcket att vara N-0. När designen förbättras ytterligare så kommer det att omklassas till ett N-1 däck. Om designen förändras så pass mycket att det blir ett helt nytt däck så kommer det att klassas som ett N-0 däck. Om du har en Porsche så måste du vara medveten om att du i samband med användande utav N-däck även måste ha matchande däck över hela, eftersom många Porschar har olika storlekar för fram och bakhjul. Så om du till exempel har en Porsche med N-3 klassade däck och bakhjulen behöver bytas ut men modellen har slutat produceras, så bör du inte skaffa N-0 däck och sätta på dem medan du lämnar gamla N-3 däck framtill. Du bör byta ut alla däcken med den nya designen utav de om-klassificerade N-0 däcken. Men eftersom du äger en Porsche så har du säkert råd med fyra nya hjul…
En sista sak. Du kanske går in i ett däckvaruhus och finner två däck med identisk klass, storlek och hastighetsklass, men ett av dem har en viss N-klass. Trots att allt annat är desamma så har de icke-N-klassade däcken inte certifierats för en Porsche. Du kan köpa dem, sätta dem på din bil, men om du åker in i vägräcket vid 150 mph, så kommer din Porsche bara att stirra på dig och fråga dig varför du inte använde N-klassade däck.