Däckfakta - allt om däck

Däck

En av de viktigaste säkerhetsutrustningar som din bil har, är däcken. För att du ska få en säker färd, som dessutom är bekväm så är det viktigt att du väljer ett däck som är anpassad till just din bilmodell. Du behöver även se till att dina däck alltid är i bra skick, så ta väl hand om dem. Det ökar chansen till att du kan använda ditt däck i flera säsonger. Det är även viktigt att du har rätt däck för rätt säsong. Är det vinter, så är det ett dubbdäck eller ett friktionsdäck som ska sitta på och är det sommar så är det ett sommardäck.

Det finns idag många däcktillverkare som producerar däck. Det gör att du kan välja däck i olika prisklasser. Ofta är det budgetdäck, mellanklassdäck samt premiumdäck som erbjuds av de olika däcktillverkarna.

Olika typer av däck

Utöver att det finns däck i olika prisklasser och för olika säsonger så är de även uppdelade i radialdäck och diagonaldäck. Idag är det radialdäcket som är det vanligaste och har så varit sedan det uppfanns 1946. Diagonaldäck tillverkas endast i små serier numera så dessa är dyrare. Skillnaden mellan dessa däck är placeringen av textilcorden, mot rullriktningen av däcket. När det gäller diagonaldäck så placeras dessa diagonalt mot sin rullriktning och radialdäcken har sina placerade radiellt mot rullriktningen.

Idag jobbar de flesta däcktillverkare hårt för att ta fram nya tekniker, och innovationer på sina däck. Allt för att göra dem miljövänliga, lättrullade, bekväma och säkra att köra med.

Däckets uppbyggnad

Däck kan ha olika egenskaper beroende på från vilken däcktillverkare de kommer, samt om det är ett sommardäck eller ett vinterdäck. Dock har däcken i sig ungefär samma uppbyggnad. Först och främst består ett däck av en stomme i textilcord. Dessa brukar ligga i ett eller två lager och hålls samman med hjälp av flera skikt gummi. Stommen i sig är relativt mjuk, så den görs styvare med något som kallas bälten. Dessa ligger både diagonalt och tvärs stomtrådarna och gör att det blir stabilitet i däcken. Som en tätning mellan fälg och däck sitter klinchen som i stort sett är en bunt med stålvajrar. Därefter har vi själva slitbanan som är en kombination av både naturgummi och syntetgummi. Gummi och mönster i ett däck är det som ger den dess egenskaper. Det finns många egenskaper som ett däck kan ha. Bland dessa finns riktningsstabilitet, bromsförmåga, greppförmåga och vattenevakuering. I många av dagens däck blandar man in särskilda gummiblandningar som är kiselbaserade och kallas Silica. Det ger däcket bland annat lägre rullmotstånd.

Olika typer av däckmönster

Alla däck har någon form av mönster. Dessa är till för att ge däcket en viss sorts egenskaper. Ett däckmönster kan bland annat påverka grepp, tålighet, drivförmåga och evakuering av vatten. Mönstret på däcken kan även påverka saker som komfort, bullernivå och hur mycket bränsle som går åt. Det finns idag fyra kategorier som däckmönster kan delas in i.

Först och främst så är det standardmönster som ger däcket samma egenskaper oavsett hur man monterar det på bilen. Det finns även asymmetriskt mönster och här har slitbanan delats in i två eller flera delar. Det gör att vissa alltid ska vara utåt och vissa inåt. Du ser på däckens märkning vilka som ska vara utåt och vilka som ska vara inåt. Ett däck kan även ha ett riktningsbestämt mönster och det innebär att slitbanans delar pekar i rullriktningen för att förbättra vattenavledningen vid hastigheter som är höga. Den fjärde kategorin är däck som är både asymmetriska och riktningsbestämda. Då har du däck som alltid ska sitta på en viss sida av bilen och de är märkta med om de ska sitta på höger eller på vänster sida.

Ett däck kan bestå av längsgående mönster. De kallas även för spår. Dessa spår har inverkan på bland annat riktningsstabiliteten samt förmågan att evakuera eller dränera vatten från däcken. Dessa spår har även inverkan på ljudnivån.

Ett däck kan även ha tvärgående mönster. Dessa inverkar på drivförmågan och på bromsförmågan. Dessa spår evakuerar också vatten på ett bra sätt, men de låter oftast mer.

På ett däck finns det även något som heter sajpningar. Dessa är små skåror som sitter på däckets mönsterklackar. Dessa sajpningar kan göra att däcket får en bra drivförmåga samt bromsförmåga. Dock kan de göra stabiliteten i däcket sämre. Genom att placera sajpningar på rätt sätt, så kan ett däcks livslängd och ljudnivå förbättras.

Mönsterdjup på däck

Ett däcks mönsterdjup är viktigt för din säkerhet. Det är även ett mått på hur dina däck mår och ger en hänvisning om när det är dags att köpa nya. Om du skulle köra med däck som har för lågt mönsterdjup så är det stor risk att du råkar ut för skador på däcket, vattenplaning eller att däckets prestanda försämras. Under vintertid kan ett för lågt mönsterdjup göra att du tappar greppet om vägen och därmed kontrollen över bilen.
Mönsterdjup
Enligt svensk lag så är det minsta tillåtna mönsterdjup 1,6 mm och på ett vinterdäck 3,0 mm. Ett helt nytt däck har ofta ett mönsterdjup på 8-9 mm. Det finns många däck idag som har en så kallad slitageindikator, som talar om för dig när dina däck börjar närma sig för lågt mönsterdjup. Du kan även enkelt mäta mönsterdjupet själv. Du kan använda dig av en femkrona. Mellan femmans kant och överdelen på siffran fem är det nämligen 3 millimeter. Det finns även mätinstrument att köpa, en så kallad mönsterdjupmätare. Dessa finns på verkstäder och hos däckhandlare.

Märkningar av däck

Ett däck kommer oftast med flera typer av däckmärkningar. Dels är det tillverkare och produktnamn men även däckdimension. Om däcket är märkt med 195/65 R16 så står den första siffran för däckets bredaste del i millimeter. Den andra siffran, som är 65 i exemplet står för höjden på ditt däck angett med procent av bredden. R står för radialdäck och 16 står för fälgdiametern.

Ett däck har även en märkning som talar om vilken rekommenderad maxhastighet däcket har. Andra märkningar är belastningsindex, som anger den maximala belastningen för däcket, samt serienummer och datummärkning.

Det finns även andra typer av märkning på däck. Står det M & S på ditt däck, så är det ett däck som utvecklats för vinterförhållanden. M & S står för Mud and Snow. Ett däck kan även vara märkt med XL eller EL, som står för extra load vilket innebär att det däcket klarar av högre belastning vid däcktryck som är högre.

Däcktryck

Att kontrollera däcktrycket regelbundet är viktigt för att dina däck ska få en längre livslängd. Det är en fördel att göra detta relativt ofta, gärna varannan vecka. De däck vi använder idag är oftast slanglösa. Däckets inre gummiskikt är gjort av ett material som är lufttätt och det tillsammans med fälgen ser till att hålla luften innestängd. Luftrycket på ett däck är det som ser till att däcket behåller sin form. Den hjälper även till att bära upp lasten. Du kan se i ditt fordons instruktionsbok vilket lufttryck som är rekommenderat för din bil. De allra flesta bilar släpper ut lite luft då och då. På de flesta bensinstationer idag finns det en lufttrycksmätare du kan använda.

Belastning och hastighet

Som vi tidigare nämnde så är ett däck märkt med belastningskapacitet. Den står i direkt anslutning till dimensionsbeteckningen. Det kan stå till exempel 195/65 R16 91H 91. Det står för den vikt som ditt däck max kan belastas med och bokstaven H anger den maximala hastigheten som däcket klarar av.

Du kan avläsa vad de olika bokstäverna och siffrorna betyder med hjälp av olika index.
Däckbeteckning

Sköt om dina däck

Vi har redan nämnt att kontrollera lufttrycket är en del av att sköta om dina däck. Ett däck åldras inte direkt förrän det börjar användas. Om du lagrar ett däck på ett korrekt sätt så är det lika bra som ett helt nytt däck och har fullgoda egenskaper. Däckets åldringsprocess startar först när du börjar köra med det.

Eftersom att däck är känsliga för både hög värme och solljus, så är det viktigt att du förvarar dina däck mörkt, svalt och torrt. Om du har lösa däck så ska du lagra dem stående och däck på fälg lagras bäst liggande. Se till att noga rengöra dina däck innan du lägger undan dem för lagring och förvaring. Använd ett milt bilschampo och tvätta bort eventuell vägsalt, grus och annat som kan påverka dina däck.

Du bör kontrollera dina däck efter cirka 5 år. Om det finns sprickor eller skador så måste du byta ut det även om det är ett bra mönsterdjup. Däcket är märkt med tillverkningsvecka och år, så du kan lätt se hur gammalt ditt däck är.

Det finns lite andra saker du kan tänka på, för att du ska få däck med längre livslängd. Utöver att kontrollera lufttryck och fylla på vid behov samt att kontrollera mönsterdjupet så är det bra om du roterar däcken med jämna mellanrum. Det gör att du får ett jämnare slitage. Dock ska du alltid sätta de bästa däcken bak på bilen. Undvik att köra på trottoarkanter och andra höga kanter. Dina fälgar och däck kan skadas och ge en sämre balans, högre slitage samt om du har otur leda till olyckor. Det är även bra att kontrollera hjulinställningarna. Alla ska vara rätt inställda för att ge dig de bästa köregenskaperna och ett slitage som är jämnare.

Budget, mellanklass eller premium

Vi har tidigare varit inne på att det finns däck i olika prisklasser. När det är dags för dig att välja nya däck så kan det vara svårt att veta vad du ska välja. Det finns idag många bra budgetdäck, dock kan det ha något sämre egenskaper än mellanklass eller premium. Dock behöver inte ett premiumdäck vara det bästa alternativet för dig. Mycket beror på din körstil, vart i landet du bor, hur mycket du kör och så vidare. För många är det även plånboken som styr. Dock är det bra om du tar reda på vad för egenskaper du vill att dina däck ska ha och välja utifrån det. Det finns även många bra däcktester som ger en indikation vilka typer av däck som är de bästa. Dessutom kan du fråga din däckhandlare om du känner dig osäker.

Vinterdäck

Vinterdäck finns i tre olika versioner. Du har dubbade vinterdäck, odubbade vinterdäck av nordisk typ samt odubbade av europeisk typ. Vinterdäck utan dubbar kallas även för friktionsdäck och dessa är anpassade antingen för vårt nordiska klimat eller för ett klimat som är ute i Europa.

När du färdas med bil under perioden 1 december till 31 mars, så måste du ha vinterdäck på bilen enligt lag. Detta krav gäller personbilar, lätt lastbil samt bussar som inte väger mer än 3,5 ton. När det kommer till dubbdäck så får dessa användas under perioden 1 oktober till 15 april om det råder så kallad vinterväglag. Det är alltid polisen på plats som avgör om det är vinterväglag. Det brukar innebära att hela eller delar av vägbanan har snö, is, snömodd eller frost på sig.

Ett vinterdäck är ett däck som är särskilt framtaget för vinterkörning. Dessa däck ska vara märkta med något av följande; M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Du kan välja att använda dubbdäck eller friktionsdäck som dina vinterdäck. Dubbdäck brukar ha ett bättre grepp på isiga vägar än vad ett friktionsdäck har. De friktionsdäck som är utvecklade för nordiskt klimat har bra egenskaper som nästan kan jämföras med dubbdäck på vinterväglag utom när det kommer till isiga vägar. Om du kör mycket på våta och torra vägar, så är odubbade vinterdäck av europeisk typ att föredra, då de fungerar bättre på dessa typer av underlag.

Friktionsdäck av nordisk typ har en gummiblandning som är mjukare samt fler sajpningar om man jämför med den europeiska varianten. De många sajpningarna gör däcket mer flexibelt så att det greppar mer yta på underlaget. Med friktionsdäck får du en ljudnivå som är lägre, samt ett lägre rullmotstånd än vad du får om du väljer ett dubbdäck. Dubbfria däck kan användas under sommaren, dock finns det vissa nackdelar. Du får dels en längre bromssträcka mot vad sommardäck ger. Sedan slits däcken snabbare när det är varmt.

Säkerhetstips för dina vinterdäck:
  • Det är generellt bättre att välja smala däck istället för breda. Detta eftersom att smala däck tränger ner bättre i både snö och slask. Breda däck tenderar istället att glida på ytan.
  • Är det dubbdäck du väljer att använda dig av så kontrollera dubbarna innan du sätter på däcken på bilen. Dubbarna ska nämligen sticka ut minst 1-2 millimeter från gummit. Dessutom får det inte saknas allt för många dubbar.
  • Ett helt nytt vinterdäck ligger på 9-10 mm, och för att få ett bra grepp under vinterväglag, så krävs minst 5 mm mönsterdjup på dina vinterdäck.
Se till att du monterar vinterdäcken i tid. Enligt en undersökning som gjordes av ett försäkringsbolag, så uppgav hela 13 % att de nästan aldrig hinner byta däck innan den första halkan kommer.

Sommardäck

Köper du en helt ny bil så ska den levereras med fyra likadana sommardäck. Sommardäck ska enbart sitta på bilen under sommarsäsongen då de inte är anpassade för vare sig kyla eller vinterväglag. I Sverige kan du även använda sommardäck på hösten och våren, så länge det är barmark.

Nya sommardäck ska ha ett mönsterdjup på 8-9 mm. Ett sommardäck slits oftast ut snabbare än vad ett vinterdäck gör. Det gör att du behöver byta det oftare. För litet mönsterdjup på sommardäck kan ge en stark negativ påverkan när du bromsar på blött underlag, och det ökar risken för vattenplaning.

Sommardäck – Vattenplaning

Vattenplaning är något som finns risk för, främst under sommaren. Vattenplaning handlar främst om tre faktorer. Det är mängd vatten på vägen, hastighet på bilen samt mönsterdjupet på däcken. Ju mer vatten det ligger på vägbanan, desto större risk för att däcken planar helt eller delvis. Ju högre hastighet, och mindre mönsterdjup desto ökad risk för vattenplaning. Om du har ett mycket lågt mönsterdjup, så kan du råka ut för vattenplaning även i låga hastigheter. Genom att investera i nya sommardäck så får du ett däck med bättre förmåga att tränga undan vatten än vad ett äldre slitet däck gör. Sommardäck med V-mönster är de bästa däcken för att motverka riskerna för vattenplaning. Sen till sist, det är främst hastigheten på bilen som påverkar. Så anpassa den efter rådande omständigheter.

Punkteringsfria däck – Run Flat – Run on Flat

I början av 2000-talet kom det en ny typ av däck, som kan köras även om du fick punktering. Detta däck har styva däcksidor, som gör det möjligt att köra på det trots att det inte finns någon luft i däcket. Dessa typer av däck finns som sommardäck, friktionsdäck samt dubbdäck. Dock finns det ett par sämre egenskaper med dessa typer av däck. De avger mer bullar vilket ger högre ljudnivå. Däcken är hårdare och det ger ett sämre grepp, gör dem spårkänsliga samt att de är svårare att montera på fälg. Dessutom är runflat däck dyrare.

Terrängdäck - Offroaddäck

Det finns en typ av däck på marknaden som är avsedda att köras i terrängen och ej på vägen. Dessa finns till ATV, MC Däck samt personbilar/SUV:ar. Dessa däck är grovmönstrade samt att de oftast är bredare så att de skyddar fälgen och karossen. Man anger dimensionen på dessa däck på ett annorlunda sätt än vad man gör med personbilsdäck. På terrängdäck så anges absoluta mått på ytterdiameter, däcksbredd och fälgdiameter. Alla dessa mått anges i tum. Så om vi tar 33x12-15, så avser det ett däck med ytterdiametern 33 tum vilket innebär 83.8 cm, däckets bredd 12 tum är då 30.5 cm samt att fälgens diameter som däcket ska monteras på är 15 tum som är lika mycket som 38.1 cm.

I terrängen så vill man ha helt andra egenskaper än vad man eftersträvar hos däck som körs på asfalt. Ett terrängdäck ska ha mycket gummi, vilket ger en hög profil, samt att det ska ha ett lågt lufttryck som ger bättre grepp på ojämna underlag. Terrängkörning är i även låga hastigheter.

Byta till däck som är bredare

Om du vill byta ut dina däck mot däck som är bredare, så innebär det att omkretsen påverkas om profilhöjden är oförändrad. Det kan dock kompenseras genom att välja ett däck som har lägre profilhöjd. Du kan följa tumregeln som säger att med 10 mm ökad däckbredd så ska du kompensera med 10 % lägre profilhöjd. När du monterar ett däck som är bredare, se till att kontrollera att det inte tar i hjulupphängning eller skärmkanter vid maximal ihop fjädring och/eller fullt hjulutslag när du svänger.

Klicka här för att boka tid för ett däckbyte online på någon av våra anläggningar.

Det finns regler när du byter fälgar och däck som du måste ta i beaktning. Dessa är vägverkets föreskrifter och du kan läsa dessa regler i deras helhet på deras hemsida.

Dock är det sammanfattat på detta vis;

Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid maximala fjädringsrörelser och rattutslag.

Däck och fälg ska täckas av fordonets stänkskärm.

Hastighetsmätaren ska visa rätt information även efter bytet.

Bytet av däck och fälg får inte påverka fordonets köregenskaper negativt, så som ge sämre kapacitet vid inbromsning, styrning och vattenplaning.

I övrigt gäller även att däck och fälg ska vara dimensionerade för bilens största axelbelastning och hastighetskapacitet.

Återvinning och miljö

Däck har alltid haft en påverkan på vår miljö. De senaste åren har dock däcktillverkarna arbetat hårt för att mildra denna påverkan på miljön under däckets livslängd. Även du kan själv vara med och påverka dels miljön samt även din egen ekonomi. Du kan bland annat se till att alltid ha rätt lufttryck, eftersom ett felaktigt lufttryck påverkar din bränsleekonomi.

Idag finns det återvinning av däck. Svensk Däckåtervinning AB, SDAB, organiserar insamling av däck som är utslitna. Alla nya däck har därför en återvinningsavgift, som du som köpare betalar när du köper däck. Detta finansierar återvinningen av dina däck när de är utslitna.

I många däck finns det så kallade HA oljor. De används som mjukgörare men är farliga för miljön och även för hälsan, då de är cancerframkallande. Dessa oljor är även giftklassade och bryts ner långsamt. Det gör att de samlas i naturen och förstör och skadar den. Ha oljor påverkar genom hela däckets livstid. Först när det tillverkas, sedan när du kör med det och även när det återvinns. Idag är det många däcktillverkare som producerar däck utan dessa farliga oljor. Dessa däck kallas för miljödäck.

Det finns även så kallade Svanmärkta däck. Dessa uppfyller miljökrav som blivit satta av Nordens officiella miljömärkning Svanen. Miljökraven som måste uppfyllas är;

Det får inte finnas HA oljor i slitbanan.

Däcken ska ha ett lågt rullmotstånd.

Lågt buller.

Däcken ska tillverkas i miljöanpassade fabriker.

Däcken ska uppfylla särskilda kvalitetskrav på bland annat gränsvärden för bly, kadmium och lösningsmedel.

Att använda regummerade däck är ett bra sätt om man ser till miljön. Det gör att man sparar både energi och råvaror. Detta eftersom man återanvänder däckstommen och ger den nya slitbanor. Regummerade däck är även billigare om man jämför med nya däck. Dock håller de inte samma tekniska kvalitet som ett helt nyutvecklat prestandadäck gör. Dock är dagens regummerade däck ändå av god kvalité och det går att återanvända ett däck för personbil minst en gång och däck för lastbil flera gånger. Tekniken att regummera däck är något som har gjort sedan flera år och hälften av alla lastbilar i Sverige använder idag regummerade däck. När man tillverkar ett regummerat däck så behövs endast en tredjedel av råvarubehovet som är för ett nytt däck.

EU däckmärkning

Sedan den 1 november 2012 finns en särskild märkning som heter European Tyre Label och denna ska visa våtgrepp, rullmotstånd och bullernivåer. Liknande märkningar har redan funnits länge på vitvaror med mera. Detta är en märkning för att uppmärksamma om faror och om miljö.

Målet med att märka däck på detta vis är att man vill ändra synsättet på däckmarknaden. Man vill att köparna ska välja däck som är bränslesnåla, säkrare och tystare samt med en låg bullernivå. Det leder i sin tur att däcktillverkare får en konkurrens eftersom de måste tillverka ett sådant däck med en kostnad som är rimlig. Det ska bli enklare för de som köper däck att kunna välja efter prestanda kontra pris.
EU däckmärkning
Eu har skapat sitt märkningssystem för att kunna påtala säkerhet och miljöaspekterna genom betyg av däcken inom tre olika aspekter. Dessa aspekter är rullmotstånd, våtgrepp samt buller nivå. Sedan november 2012 visas denna märkning vid varje säljtillfälle samt på teknisk information för däcket som i kataloger, flyers och på hemsidor.

Rullmotstånd har en inverkan på bränsleförbrukningen, märkningssystemet säger;
Rullmotstånd
Det ska vara en betygsskala från klass A till G för rullmotstånd.

Ett klass A däck har 6,5 % bättre bränsleförbrukning än vad ett klass G däck har.

Det innebär att om du kör 10,000 kilometer, så sparar du 50 liter bränsle med ett klass A däck gentemot ett klass G däck.

Detta är genomsnittet; beroende på typ av väg samt underlaget, vilken rutt du kör, samt vilken typ av körstil du använder.

Våtgrepp:
Våtgrepp
Betygsskalan är mellan A till F. A påvisar den kortaste bromssträckan och F är den längsta.

Det delas inte ut några D eller G betyg för personbilar och lätta lastbilar.

Man sätter betyget efter att man gjort ett test där däcken skall bromsa in på en väg där det ligger 0.5-1.5 mm vatten.

I 80km/h ska skillnaden på bromssträckan vara fyra billängder, vilket motsvarar ca 18meter, mellan däck med betyg A gentemot F.

Bullernivå:
Bullernivå
Vid körning i över 50km/h brukar rullmotståndets ljud överträffa motorljudet.

På däckmärkningen finns det en symbol av ett däck med ljudvågor. Hög bullernivå markeras genom svarta vågor och de vita vågorna påvisar om det är ett tyst däck.

Ett däck med tre svarta ljudvågor uppnår de europeiska kraven som finns i dagsläget, men är inte längre tillåtna enligt nya regelverket som introduceras år 2016.

Ett däck med två svarta vågor är redan godkända för år 2016 nya regelverk.

Ett däck med en svart våg kommer vara minst tre decibel tystare än det regelverk som börjar gälla 2016.

Denna märkning ska numera finnas på alla nya däck som säljs i Sverige och inom EU. Denna lagstiftning har gjorts för att du som konsument ska känna dig säkrare i ditt val av däck. Du ska kunna lita på att de däck som du köper har blivit testade. Märkningen gör även att du kan jämföra olika däck på ett bättre sätt.

Olika däcktillverkare

Det finns idag flera hundra däcktillverkare, som producerar däck i olika delar av världen. Det finns flera kända däcktillverkare i Sverige, Finland, Tyskland, Italien och andra delar av Europa. Asien är även de stora på att tillverka däck och det finns däckföretag i både Korea, Kina, och andra delar av Asien.

Fälgar till däcken

När du ska köpa nya däck, så kan du välja att köpa hela hjul, då är däcken redan monterade på en fälg. Du kan även köpa fälgar separat till dina däck. Det finns flera typer av fälgar att välja mellan och med hjälp av dessa kan du ge din bil ett helt nytt utseende. Det finns stilrena fälgar, sportiga fälgar samt praktiska fälgar. Fälgar kan komma i aluminium eller stål. Aluminiumfälgar är lätt att få glänsande, men vissa fälgar är lättare än andra att göra rent. Om du kör mycket på vägar som smutsar ner fälgar och däck, eller använder dem på vintern så är det bra om du väljer en aluminiumfälg i praktisk design. En stålfälg är ofta prisvärd att köpa men du behöver helst även investera i en hjulsida som är en löstagbar plastkapsel som täcker fälgen för ett prydligare utseende.

Dimensionerna på fälgarna anges i tum. Om fälgen har måtten 7,5 x 17, så är första siffran bredden i tum och den sista siffran är fälgens diameter. På en fälg sitter det även bultcirkel, navhål samt ett ET mått.

Bultmönster eller bultcirkel talar om hur många bultar som används, samt vad det är för cirkeldiameter eller bultdiameter. Ett bultmönster kan ha "5×112" eller "5/112". Siffan 5 anger antalet bultar och 112 är siffran som talar om bultplaceringens cirkeldiameter. Det är viktigt att du tar reda på vad du har för bultmönster när du byter fälg, så du rätt mått.

Navhålet, eller centrumhålet, är ett hål som finns i mitten av fälgen och det är till för att passa bilens nav. Det är viktigt att navhålet är ordentligt centrerat så slipper du vibrationer. Det finns färdigborrade lättmetallfälgar men till en del av dem krävs att du använder så kallade navringar.

ET mått kan även kallas för inpressning eller offset. Detta är ett mått som anger avstånd mellan fälgens anläggningsyta mot själva navet samt fälgens mittpunkt.

Det är viktigt att måttet är korrekt eftersom det annars finns en risk för att fälgen tar i bilens skärmar eller hjulhus.

Det är viktigt att du sköter om dina fälgar, precis som du sköter om dina däck. Det gör att de håller längre. Så fort du är ute och kör, så utsätts både däck och fälgar för bland annat vägdamm, salt, grus och andra partiklar. Dessa kan skada både fälgar och däck så det är viktigt att du håller dem rena. Du kan tvätta både fälgar och däck med ett milt bilschampo, vatten och en mjuk svamp. Undvik starka rengöringsmedel eftersom det kan skada både fälgar och däck.
fancybox