Navringar vilket även kan kallas för centreringsringar eller distansringar är alla en och samma sak. Dessa monteras i aluminiumfälgens navhål innan själva fälgen monteras på bilens nav. En navring använder man för att kunna montera aluminiumfälgar till olika typer av bilmodeller som alla har bultdelning men helt olika navstorlekar. För att säkerställa rätt passform mellan fälg och bil, kan du även läsa vår guide: Vilka däck passar min bil?
Om centrumhålet på fälgen är större än nav tjockleken på bilen så måste man ha en navring för att fälgen ska kunna centreras korrekt. Om du vill få en körning som är både säker och fri från vibrationer så är en navring tillsammans med en balansering av däcket en förutsättning. En annan viktig del av bilens säkerhetssystem är Reservhjul och nödhjul, som är bra att känna till vid punktering eller nödsituationer.
Kärt barn har många namn. En navring kan utöver ovanstående redan nämnda namn även kallas för centerring, hubcentric ring, centrumring och säkerligen finns det ännu fler benämningar. Oavsett vad du kallar den så har den samma syfte. Ofta är det så att när du köper fälgar i original till din bil så har centerhålen redan anpassats för naven. Detta genom navringar eller genom att centerhålet är tillverkat i exakt dimension.
Man kan inte centrera fälgen korrekt om navringen är större än hjulaxelns nav. Detta kan göra att du upplever skakningar och vibrationer i ratten. Förvisso kan skakningar i ratten bero på att dina fälgar saknar tyngder och inte har balanserats korrekt. Det bästa är att kontrollera båda saker och åtgärda dem för att bli av med dessa skakningar och vibrationer.
Om skakningarna beror på fel storlek på din navring så bör du beställa nya. Innan du gör det så är det bra att kontrollera vilken storlek du behöver så att inte samma sak sker igen. Du tar reda på storleken genom att mäta fälgens centerhål samt navens tjocklek.
Om det är fel storlek på din navring så kan det utöver skakningar i ratten även leda till att dina fälgar tar skada. För optimal säkerhet och passform är det även viktigt att använda rätt hjulmuttrar tillsammans med navringarna.
Navringar finns i två olika material. De finns dels i plast men även i aluminium. Båda fungerar på samma sätt. Det som skiljer dem åt är priset och utseendet. Vad du ska välja för material på dina navringar är en smaksak.
Att sätta fast dina navringar efter att du fått hem dem är inte så svårt. Börja helt enkelt med ta fram fälgen och rensa centerhålet på den. All smuts bör tas bort. Om det är svårt att göra rent så kan du använda dig av ett fint sandpapper. Sedan placerar du bara navringen över hålet och trycker den på plats. Sedan är det bara att montera på däcket på bilen.
Navringar påverkar inte ET-måttet och de ska inte heller förväxlas med så kallade spacers. Spacers kan delas upp i två användningsområden. Dels för själva utseendets skull så flytas hjulen utåt mot utsidan av karossen eller för att fälgarna inte går på bilen på grund av utstickande nav eller bromsok. Spacers finns dessutom i en mängd olika utföranden och typer.
Du hittar navringar att köpa på flera ställen online. Ofta på samma ställen där du även kan köpa nya däck med mera.
Vad skiljer sig mellan navringarna nedan?
Google Recensioner
Expert på däck och fälg med nära 20 års yrkeserfarenhet inom däck & fälg branschen.Jobbar delvis som skribent på ABS Wheels.