Hjulskruvar, hjulmuttrar och hjulbultar. Det finns många benämningar på dessa hjultillbehör som fästs i skruvförbandet som monteras på fordonens hjul.
Ett skruvförband kan förekomma i olika dimensioner och hjulmuttrarna eller skruvarna kan komma i flera storlekar. I vanliga personbilar brukar muttrarnas huvud vara 17, 19 eller 21 mm.I stort, beror skruvförbandets storlek på däckens tjocklek och diameter samt fordonets vikt. En hjulmutter med en flytande kona, har en rörlig del under huvudet. De används ofta på fälgar med ett speciellt bultmönster.
Hjulmuttrar på ABS Wheels Sweden AB
Detta är ett svar som många bilmekaniker är ganska oense om. Vissa bilmärken förespråkar det medans andra anser det vara fel och till och med förbjudet. Många är dock överens om att smörjning kan leda till smuts och ojämnheter och det finns också teorier om att just hjulmuttrar kan lossna om man smörjer gängorna.
Å andra sidan kan det också ha att göra med att de inte har varit ordentligt åtdragna. Ska du smörja, så bör du vara sparsam med fettet i gängorna och undvik att smörja konorna. Smörj heller inte anläggningsytorna utan endast den cylindriska ytan.
Hur hårt man ska dra åt hjulmuttrarna kan ibland vara svårt att veta. Har hjulen lättmetallfälgar, bör man dra åt dem varsamt så att fälgarna inte tar skada. Ibland kan man även använda låsbara muttrar som är betydligt svårare att lossa och som ofta används på lättmetall.
Många bilar har idag aluminiumfälgar som är av det lättare slaget. Detta gör att bromseffekten blir bättre och att däckets vikt inte blir så tung. Oavsett vilken metall dina fälgar har, är det viktigt att dra åt alla muttrar lika hårt.
Hjulskruvar eller hjulmuttrar kan efterliknas vid en fjäder som spänner fast hjulet ordentligt. Och eftersom alla hjul och bilar är olika så bör muttrarna dras åt enligt biltillverkarens föreskrifter. Se längre ner
Hjulmuttrar som fastnat?
Använd rost-olja och låt det stå i ca 10 minuter. Får du inte det att lossna behöver du åka in till en fackman som löser det med ett specialverktyg.
Åt Vilket håll drar man?
Du drar alltid medsols för att dra åt. För att skruva ur drar du motsols. Precis som när du öppnar en Coca Cola flaska 🙂
Moment för hjulmuttrar?
100 – 120 Nm på M12 och 100-140 Nm på M14 muttrar. För att det ska vara 100% behöver du alltid kontrollera åtdragnings momentet för respektive bilmodell, Det finns dock några undantag.
Tesla har exempelvis 170 Nm på originalmuttern , drar du detta på en eftermarknads mutter så pajar du alla gängor / muttrar. Frågor? kontakta order@abswheels.se
Med hylsa? Använd alltid momentnyckel. Ett sådant verktyg säljs i stort sett överallt.
Med Torx? Använd alltid Torx-specialhylsa. OBS är du osäker så dra iväg ett mail till oss.
Med Spikes? Först drar du åt muttrarna och därefter adderar du till Spikes.
Med flytande kona? Du gör precis som vanligt med ett momentnyckel, 100-120 Nm
För att säkerställa att du får rätt passform på dina hjulmuttrar, är det viktigt att även välja rätt fälgar för din bil. Se vår guide om vilken fälg passar till däcken för att få mer information. Hjulmuttrar spelar också en viktig roll i det regelbundna bilunderhållet. Läs mer om bilunderhåll och vad du behöver tänka på i vår artikel om kamremsbyte. Komplettera säkerheten genom att kolla in vårt utbud av reservhjul och nödhjul för att vara beredd på vägassistans i nödsituationer.
Vanliga Frågor om Hjulmuttrar
Google Recensioner
Expert på däck och fälg med nära 20 års yrkeserfarenhet inom däck & fälg branschen.Jobbar delvis som skribent på ABS Wheels.