Hur hårt ska hjulmuttrar dras?

Hjulskruvar, hjulmuttrar och hjulbultar. Det finns många benämningar på dessa hjultillbehör som fästs i skruvförbandet som monteras på fordonens hjul.

Ett skruvförband kan förekomma i olika dimensioner och hjulmuttrarna eller skruvarna kan komma i flera storlekar. I vanliga personbilar brukar muttrarnas huvud vara 17, 19 eller 21 mm.I stort, beror skruvförbandets storlek på däckens tjocklek och diameter samt fordonets vikt. En hjulmutter med en flytande kona, har en rörlig del under huvudet. De används ofta på fälgar med ett speciellt bultmönster.
hjulmuttrar
Hjulmuttrar på ABS Wheels Sweden AB

 

Ska man smörja hjulmuttrar eller inte?

Detta är ett svar som många bilmekaniker är ganska oense om. Vissa bilmärken förespråkar det medans andra anser det vara fel och till och med förbjudet. Många är dock överens om att smörjning kan leda till smuts och ojämnheter och det finns också teorier om att just hjulmuttrar kan lossna om man smörjer gängorna.

Å andra sidan kan det också ha att göra med att de inte har varit ordentligt åtdragna. Ska du smörja, så bör du vara sparsam med fettet i gängorna och undvik att smörja konorna. Smörj heller inte anläggningsytorna utan endast den cylindriska ytan.

hjulmutter
 

Åtdragandet av hjulmuttrar

Hur hårt man ska dra åt hjulmuttrarna kan ibland vara svårt att veta. Har hjulen lättmetallfälgar, bör man dra åt dem varsamt så att fälgarna inte tar skada. Ibland kan man även använda låsbara muttrar som är betydligt svårare att lossa och som ofta används på lättmetall.

Många bilar har idag aluminiumfälgar som är av det lättare slaget. Detta gör att bromseffekten blir bättre och att däckets vikt inte blir så tung. Oavsett vilken metall dina fälgar har, är det viktigt att dra åt alla muttrar lika hårt.

Hjulskruvar eller hjulmuttrar kan efterliknas vid en fjäder som spänner fast hjulet ordentligt. Och eftersom alla hjul och bilar är olika så bör muttrarna dras åt enligt biltillverkarens föreskrifter. Se längre ner

sa-har-ser-en-hjulmutter-ut


 

KÄNDA PROBLEM OCH SVAR – FAQ – LÄS NEDAN

Hjulmuttrar som fastnat?

Använd rost-olja och låt det stå i ca 10 minuter. Får du inte det att lossna behöver du åka in till en fackman som löser det med ett specialverktyg.

Åt Vilket håll drar man?

Du drar alltid medsols för att dra åt. För att skruva ur drar du motsols. Precis som när du öppnar en Coca Cola flaska 🙂

Moment för hjulmuttrar?

100 – 120 Nm på M12 och 100-140 Nm på M14 muttrar. För att det ska vara 100% behöver du alltid kontrollera åtdragnings momentet för respektive bilmodell, Det finns dock några undantag.
Tesla har exempelvis 170 Nm på originalmuttern , drar du detta på en eftermarknads mutter så pajar du alla gängor / muttrar.   Frågor? kontakta order@abswheels.se

Med hylsa? Använd alltid momentnyckel. Ett sådant verktyg säljs i stort sett överallt.
Med Torx? Använd alltid Torx-specialhylsa. OBS är du osäker så dra iväg ett mail till oss.
Med Spikes? Först drar du åt muttrarna och därefter adderar du till Spikes.
Med flytande kona? Du gör precis som vanligt med ett momentnyckel, 100-120 Nm

För att säkerställa att du får rätt passform på dina hjulmuttrar, är det viktigt att även välja rätt fälgar för din bil. Se vår guide om vilken fälg passar till däcken för att få mer information. Hjulmuttrar spelar också en viktig roll i det regelbundna bilunderhållet. Läs mer om bilunderhåll och vad du behöver tänka på i vår artikel om kamremsbyte. Komplettera säkerheten genom att kolla in vårt utbud av reservhjul och nödhjul för att vara beredd på vägassistans i nödsituationer.

Vanliga Frågor om Hjulmuttrar

Vad är skillnaden mellan hjulmuttrar och hjulbultar?

Hjulmuttrar används med hjul som har bultmönster, medan hjulbultar används med hjul som har hål för bultarna.

Hur vet jag vilken gängstorlek jag behöver?

Kontrollera bilens manual eller mät de nuvarande hjulmuttrarna.

Kan jag använda kromade hjulmuttrar med en mutterdragare?

Nej, kromade hjulmuttrar bör inte dras åt med en mutterdragare för att undvika skador.

Hur ofta bör jag kontrollera mina hjulmuttrar?

Vid varje däckbyte eller efter att ha kört en kort sträcka efter installation.

Hur vet jag om mina hjulmuttrar är slitna eller behöver bytas ut?

Hjulmuttrar kan bli slitna eller korroderade över tid, vilket kan påverka säkerheten. Om du märker att muttrarna är rostiga, har synliga skador, eller om du inte kan åtdra dem ordentligt, bör du byta ut dem. Det är också viktigt att byta hjulmuttrar om de blivit utsatta för extrema temperaturer eller om du nyligen har bytt hjul eller fälgar.

Google Recensioner


Om författaren

Johan

Expert på däck och fälg med nära 20 års yrkeserfarenhet inom däck & fälg branschen.Jobbar delvis som skribent på ABS Wheels.

fancybox