Under den svenska vintern är det ingen rolig upplevelse att sätta sig i en iskall bil med dåligt skrapade rutor. Det är lite som att köra med sommardäck på vintern, givetvis ska man ha dubbdäck.
Hur som helst, Syftet med en kupevärmare är att ge föraren en mer behaglig miljö, samtidigt som bilens alla rutor blir bekvämt im- och isfria. Nedan följer en förklaring om hur produkten fungerar och vad man ska tänka på.
Kupevärmare har en elektrisk motordriven fläkt som skickar luft genom ett PTC-element som värmer luften innan den går ut i omgivningen. Tekniken är smart, eftersom när elementets temperatur stiger ändras effektuttaget automatiskt och den fungerar självreglerande. Det ansluts till ett elektriskt uttag med 230 V.
En annan bra sak med kupevärmare är att tillverkarna har tänkt till kring säkerheten. Täcks luftflödet eller om något ramlar över den under drift, finns ett överbelastningsskydd som ser till att den slår av.
Vanligtvis används en bimetallsäkring. Skulle detta inträffa brukar det räcka att dra ut kontakten och vänta en tid för att kunna starta upp den igen. Vissa modeller har dessutom en smältsäkring som en extra skyddsåtgärd.
Se videoklippet
Grundregeln är att placera produkten så att luften får fri väg ut i bilens kupé. Finns någonting som är känsligt för värme får det inte vara i närheten av kupevärmaren. Många väljer att placera den på golvet på passagerarsidan. Nackdelen är att den lätt blir smutsig och luften cirkulerar heller inte optimalt.
En mer effektiv lösning är att ställa den på en hylla i passagerarsätet och sedan rikta den upp mot vindrutan. Alternativt kan den monteras på kardanväggen, återigen med riktning uppåt.
Budgetalternativen har ofta sämre luftgenomströmning. Det kan löna sig att investera i en bättre kupevärmare för att få bättre cirkulation i bilen (källa 1). Tänk också på att anpassa valet till storleken på bilen. Stora bilar kräver en mer kraftfull kupevärmare, medan en liten bil med fördel kan ha en mindre produkt.
Vanliga frågor och svar om kupévärmare
Google Recensioner
Expert på däck och fälg med nära 20 års yrkeserfarenhet inom däck & fälg branschen.Jobbar delvis som skribent på ABS Wheels.