facebook pixel

Helårsdäck

Helårsdäck - eller året-runt-däck som de också kallas - är friktionsdäck som passar för körning såväl sommar- som vintertid. Detta beror på att tillverkarna till denna typ av däck använder en annan typ av gummiblandning än i vanliga däck, vilket gör att de passar för körning året om. Också mönsterdjupet är annorlunda för att möjliggöra körning på samtliga underlag. Den främsta anledningen till att man väljer att köpa helårsdäck är att man slipper byta däck efter säsong och istället kan ha en och samma däcktyp året om. Detta blir ekonomiskt fördelaktigt då man slipper extrakostnader för såväl nya bildäck som byte av däck. Däremot är det bra att ha med i beräkningen att helårsdäck slits ut snabbare än vanliga däck och har därför en förkortad livstid. Detta gör att det inte alltid lönar sig i längden att satsa på året-runt-däck, eftersom man kan komma att behöva byta ut dem inom en snar framtid.

En invändning mot helårsdäck brukar även vara att man får ett däck med sänkt säkerhet i jämförelse med vanliga däck. Detta beror på att de generellt är sämre specialanpassade än säsongsbundna däck. De saknar de egenskaper som riktiga vinterdäck har, som skapar den optimala greppytan även mot ett halt underlag. De får även sänkt säkerhet då dess egenskaper inte på samma sätt som sommardäck är anpassade för att klara värme. Av denna anledning har helårsdäck även fått dras med det något nedlåtande namnet "kompromissdäck". När det gäller helårs fälgar så existerar inte dessa, det finns alltså inget begrepp som styrker dess existens. Fälgskapare utvecklar hela tiden nya innovativa sett att skapa helårs fälgar. 

Egenskaper hos helårsdäck

Det som gör helårsdäcken speciella är den särskilda gummiblandningen som tillverkarna har tagit fram för att däcken ska klara körning på både vinter- och sommarunderlag. Friktionsdäck har många fördelar när man kör på asfalt och de har dessutom en lägre ljudnivå än vanliga dubbdäck.Helårsdäck Dessa däck är i första hand konstruerade för körning på modd och våta underlag. För att ett helårsdäck ska vara säkert är det optimala underlaget ett milt klimat där det sällan blir riktigt isigt på vägarna vintertid. I områden där vintrarna är bistra bör man därför undvika att köra med helårsdäck för att inte tumma på säkerheten. Därför brukar det endast rekommenderas att använda helårsdäck om man bor i de södra delarna av landet där vintern sällan blir så påtaglig. Det brukar i regel rekommenderas att man använder vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren för en så hög säkerhet som möjligt.
Ett åretrunt-däck är särskilt anpassat för kyla och därför mjukas gummit upp vid körning på heta sommarvägar, vilket får negativa effekter på både säkerhet och prestanda.

I relation till detta bör man även notera att bromssträckan blir längre vid körning på våta underlag i jämförelse med sommardäck. Också styrningen blir svårare att kontrollera eftersom gummit mjukas upp av värme.Att det blir dålig ekonomi har i första hand att göra med att däcken slits ut snabbare. Ju varmare väder, desto mer slits däcken. Bra att ha i åtanke är att sommartiden även är den period då vi kör som mest. Det går i vissa fall att öka lufttrycket för att motverka slitaget. Däremot kan man köra med helårsdäck ända tills de "tar slut", vilket kan ha positiva aspekter på ekonomin. Eftersom dessa däck inte rullar lika lätt på asfalten sommartid ökar också bränsleförbrukningen, om än marginellt. Detta gör i sin tur även att miljöaspekten är en punkt att ta hänsyn till då helårsdäck ökar bränsleförbrukningen.
Helårsdäck vinter och sommar
fancybox