Vinterväglag -Allt du behöver veta

ABS Wheels Sweden AB är dedikerade till att ge dig mer information och vägledning kring vinterdäck, Vinterdäck och vägväder. Vi vet hur viktigt det är att ha rätt information när du ska planera din resa, särskilt under de månader då väglaget snabbt kan förändras. Genom att erbjuda aktuell information och tydliga råd vill vi hjälpa dig att fatta rätt beslut för både dig och ditt fordon. Vårt mål är att minska risken för olyckor på vägarna genom att sprida kunskap om vinterdäck och hur du bäst anpassar dig efter väglaget. Hos oss hittar du alltid den senaste informationen som gör det enklare att planera din resa på bästa sätt, oavsett var i Sverige du ska köra. Dessutom erbjuder vi väglagsprognos för att hjälpa dig att planera dina resor säkrare.



nar-ar-det-vintervaglag
 

När är det vinterväglag?

Många ställer sig frågan, när är det vinterväglag. Det råder en del skiftande meningar om detta. Dock är det alltid polisen som ofta är den som avgör om det är vinterväglag eller inte.

Lagen säger att du som kör en personbil, mellan 1 december till 31 mars måste ha vinterdäck på bilen med ett mönsterdjup på minst 3 mm. Detta krav gäller samtliga däck på personbilar, lätt lastbil samt bussar under 3,5 ton. Det finns även särskilda regler för andra fordonstyper, såsom släpvagnar och lättare fordon, som kan ha egna krav på vinterdäck och mönsterdjup. Att byta till vinterdäck i god tid är viktigt för att uppfylla lagkraven och säkerställa trygg körning under vinterväglag. Sedan kommer detta med , som får användas under perioden 1 oktober till 15 april om det råder så kallad vinterväglag. Det kan vara svårt att själv veta om det verkligen är vinterväglag. Eller om det är ok att ha kvar de dubbade däcken. Vad som kan ske, är att du tycker det är vinterväglag, medan polisen som stannar dig tycker tvärt emot. Då är det polisen på plats som alltid har rätt. klicka här för uppdaterad information om Vinterdäck datum 2025 Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.


transportstyrelsen   Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Otydlig information gör det svårare för dig

Det kan vara lite svårt att tolka det som står på Transportstyrelsen sida.     Det fanns tidigare en tolkning av vinterväglag som sa att det var när det fanns snö, is eller frost på vägbanan. Detta var även vad som stod på polisens sidor och på olika däckföretags sidor. Det finns numera en lite nyare tolkning, som säger att vinterväglag är det när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen och att det är polisen på plats som avgör om det är vinterväglag eller ej. Dessa två tolkningar skiljer sig lite åt. Att det ska omfatta vägrenen borde vara en självklarhet, men man måste även tänka till lite själv. Däcken spelar en avgörande roll för säkerheten, särskilt när det gäller mönsterdjup och prestanda vid varierande väglag. Det är extra viktigt att ha bra däck fram på bilen för att säkerställa bästa möjliga grepp och styrförmåga vid vinterväglag. Startar du din resa i södra Sverige, med sommardäck, men sedan kör uppåt landet, där det fortfarande råder vinterväglag, så kan det bli knivigt för dig. Det är viktigt att byta till vinterdäck i tid och följa både lagstadgade krav och rekommendationer för att säkerställa trafiksäkerheten under vinterförhållanden. Kom ihåg att kontrollera aktuell väglagsrapport innan du ger dig ut på vägarna för att få den senaste informationen om vinterväglag.

Att planera mycket kan vara bra…

Det gäller att du planerar att byta däck inför din resa. Det allra bästa är att följa vinterdäckslagen! Välj den säkraste vägen och rätt däck för rådande förhållanden för att minska risken för olyckor. De allra flesta olyckor sker, när man har på sommardäck på bilen och vädret snabbt slår om. Då kan det bli blixthalka. Märker du att vädret slår om och det blir kallare ute, så är det viktigt att veta när du ska byta till vinterdäck för att undvika farliga situationer. Då kan du ge dig sjutton på att det räknas som att det då råder vinterväglag. Använd gärna en karta med aktuell väg- och väderdata för att planera din resa och undvika riskabla vägavsnitt.

En väglagskarta kan ge en översikt över aktuella vägförhållanden längs din färdväg.

Ta alltid det säkra före de osäkra

Det är alltid bra att ta det säkra före det osäkra när det kommer till att ha rätt däck på bilen, som är anpassade för de specifika förhållandena. Dels för att du inte ska få sladd, men även för att du inte ska få böter för att du har på fel sorts däck.

Inför varje resa med bilen bör du alltså kontrollera datum, du bör kontrollera väder och du bör se över vilken färdväg du ska ta. Om du ska åka från ett varmt ställe till ett kallt eller tvärtom.

Om du vill testa på hur riktigt vinterväglag, med blixthalka känns att köra på, så kan du boka tid på halkbana. Bilder och symboler visar ofta hur vinterväglag eller däckmärkning ser ut, vilket underlättar förståelsen för vad som gäller i olika situationer. Det är något alla som ska ta körkort få gå igenom, men det är inte fel att testa på det ett par år senare när man har fått en körvana. Man tänker helt annorlunda när man är en mer van förare.

Undantag från krav på vinterdäck trots vinterväglag

Trots att lagen kräver vinterdäck vid vinterväglag finns det vissa undantag där du kan slippa använda vinterdäck även under vinterförhållanden. Dessa undantag är noggrant specificerade och gäller endast under särskilda förutsättningar för att säkerställa trafiksäkerheten.

Fordon äldre än 30 år

Ett vanligt undantag gäller för fordon som är 30 år eller äldre räknat från första registreringsdatum. Dessa fordon är undantagna från kravet på vinterdäck, förutsatt att de används i begränsad omfattning och inte för yrkesmässig transport. Undantaget finns för att äldre fordon ofta används som veteranbilar och därmed har särskilda regler.

Färd till besiktning eller verkstad

Om ditt fordon inte är utrustat med vinterdäck och det råder vinterväglag, kan du ändå köra till närmaste besiktningsstation eller verkstad för att byta till vinterdäck. Detta undantag gäller endast för den specifika resan och fordonet måste vara utrustat med däck som är godkända för den aktuella säsongen så snart som möjligt efter resan.

Tillfälliga undantag vid nödsituationer

I vissa nödsituationer, till exempel vid akut sjukdom eller andra oförutsedda händelser, kan det finnas möjlighet att göra undantag från vinterdäckskravet. Dessa situationer bedöms individuellt och det är viktigt att alltid prioritera säkerheten.

Särskilda fordonstyper

Vissa fordonstyper, som till exempel vissa arbetsfordon, traktorer och andra specialfordon, kan ha undantag från vinterdäckskravet beroende på deras användningsområde och konstruktion. Dessa undantag regleras i särskilda föreskrifter och bör alltid kontrolleras noggrant innan körning på vinterväglag.

Viktigt att tänka på vid undantag

Det är viktigt att komma ihåg att även om undantag finns, så är det alltid förarens ansvar att anpassa körningen efter rådande väglag och att säkerställa att fordonet är säkert att köra. Att köra utan vinterdäck vid vinterväglag kan innebära ökad olycksrisk och i vissa fall även böter om polisen bedömer att det är olämpligt.

För mer information om undantag och regler kring vinterdäck, rekommenderar vi att du besöker Transportstyrelsens och Polismyndighetens officiella webbplatser där du hittar uppdaterad och detaljerad information.

När är det vinterväglag?

Polisens enkla svar är: Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan. Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.

Vinterväghållning och skillnader mellan dubbdäck och friktionsdäck vid nysnö

Vinterväghållning handlar om att hålla vägarna säkra och framkomliga under vinterförhållanden, vilket inkluderar snöröjning, halkbekämpning och kontinuerlig övervakning av vägvädret. En viktig del för trafiksäkerheten är valet av rätt däcktyp, särskilt när det gäller att köra på nysnö. Dubbdäck ger generellt bättre grepp på is och hårdpackad snö tack vare de små metallpiggarna som griper tag i underlaget. Vid körning på nysnö kan dubbdäck ofta ge en stabilare och säkrare körupplevelse jämfört med friktionsdäck, som förlitar sig på gummiblandningens egenskaper och mönsterdesign för att skapa friktion. Friktionsdäck fungerar dock mycket bra på blöt snö och är ofta tystare och mer skonsamma mot vägytan. Valet mellan dubbdäck och friktionsdäck påverkar alltså hur bilen hanteras på vinterväglag, och det är viktigt att anpassa körsättet efter däcktyp och aktuella vägförhållanden för att säkerställa en trygg resa.

Hur vet jag om mina vinterdäck är lagliga?

För att dina vinterdäck ska vara lagliga och godkända för användning under vinterväglag finns det flera viktiga krav att uppfylla, särskilt när det gäller mönsterdjup och däckmärkningar.

Mönsterdjup

En av de mest grundläggande kraven för att vinterdäck ska vara lagliga är att de har ett tillräckligt mönsterdjup. För personbilar och lätta fordon med en totalvikt upp till 3,5 ton gäller att vinterdäcken måste ha minst 3 millimeters mönsterdjup. Detta är nödvändigt för att däcken ska kunna ge tillräckligt grepp på snö, is och frost, vilket är avgörande för säker körning under vinterförhållanden. För tyngre fordon, som lastbilar och bussar över 3,5 ton, är kravet minst 5 millimeters mönsterdjup på samtliga däck. Det är viktigt att kontrollera mönsterdjupet regelbundet eftersom slitna däck med för lågt mönsterdjup kraftigt minskar väggreppet och därmed trafiksäkerheten.

Däckmärkningar

Förutom mönsterdjupet måste vinterdäcken vara korrekt märkta för att vara lagliga. Den viktigaste märkningen är symbolen med en alptopp och en snöflinga (3PMSF, Three Peak Mountain Snowflake). Denna märkning visar att däcket är testat och godkänt för vinterkörning under svåra förhållanden. Däck som saknar denna märkning räknas inte som riktiga vinterdäck enligt lag, även om de kan ha mönster som liknar vinterdäck.

Det finns även märkningar som M+S (Mud and Snow) som tidigare användes som bevis på vinterdäck, men från och med 1 december 2024 krävs i regel 3PMSF-symbolen för att däcket ska räknas som vinterdäck vid kontroll. Undantag finns för vissa äldre däck och släpvagnar, men det är alltid bäst att välja däck med alptopp och snöflinga för att vara säker på att de är godkända.

Kontrollera däcken

För att kontrollera om dina vinterdäck är lagliga bör du:

  • Mäta mönsterdjupet med en mönsterdjupsmätare eller en enkel myntmetod, och säkerställa att det är minst 3 mm för personbilar.

  • Kontrollera att däcken har 3PMSF-symbolen på sidoväggen, vilket visar att de är godkända för vinterväglag.

  • Undvika att blanda dubbade och odubbade däck på samma fordon, då detta är förbjudet enligt lag.

  • Säkerställa att alla däck på fordonet är av samma typ och kvalitet för att undvika obalans i väggreppet.

Genom att följa dessa riktlinjer kan du vara trygg med att dina vinterdäck är lagliga och ger bästa möjliga säkerhet under vinterväglag.


vit-volvo-v60-ny-falgar

Vanliga frågor och svar om vinterväglag och vinterdäck

 
När är det vinterväglag?
Polisens enkla svar är: Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan. Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.
ABS355-AUDI-A7
 

 

Vanliga frågor och svar om vinterväglag och vinterdäck

Vad menas med vinterväglag?

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen. Det är polisen på plats som avgör om vinterväglag råder vid en kontroll.

När är det lag på att använda vinterdäck?

Det är lagkrav på att använda vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. Detta gäller för både personbilar och tunga fordon.

Får jag använda dubbdäck under hela vintern?

Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april. Om det råder eller förväntas bli vinterväglag utanför dessa datum är det tillåtet att använda dubbdäck även då.

Vad gäller för släpvagnar vid vinterväglag?

Om bilen har dubbdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Om bilen har odubbade vinterdäck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Vem avgör om det är vinterväglag?

Det är polisen på plats som avgör om vinterväglag råder vid en kontroll. Som förare är det dock ditt ansvar att bedöma väglaget och anpassa däckvalet därefter.

Google Recensioner


Om författaren

Johan

Expert på däck och fälg med nära 20 års yrkeserfarenhet inom däck & fälg branschen.Jobbar delvis som skribent på ABS Wheels.

fancybox