VARFÖR BÖR DU EFTERDRA HJULBULTARNA VID HJULBYTE?

Har du precis bytt bildäck? Oavsett om du har gjort det själv eller låtit en verkstad göra det åt dig, så är det bra att se till att efterdra hjulbultarna. En del verkstäder rekommenderar dig att redan göra det efter 5 mil, en del efter 20 mil och en del säger att det inte alls är nödvändigt. Men vill du vara på den säkra sidan, så att inte däcket eller däcken lossnar under färd, så bör du efterdra hjulbultarna vid hjulbyte. Vi har pratat med lite olika verkstäder för att höra vad de har att säga om detta med att efterdra hjulbultarna eller inte. Det råder som sagt delade meningar om just detta.

En verkstad säger det att det är särskilt viktigt att man efterdrar hjulbultarna om man har aluminiumfälgar. Många bilar har nu aluminiumfälgar som standard. Detta på grund av att de är mycket lättare än plåtfälgar. Man gör hjulen större för att få en så bra bromseffekt som möjligt och för att vikten ska hållas nere så tillverkar man fälgar i aluminium. På en plåtfälg så sitter hjulmuttern så att säga i spänn, eftersom denna fälg sviktar något. En aluminiumfälg är däremot helt stum.

Det är därför rätt så viktigt att efterdra muttrarna på bilens däck, ungefär efter mellan 20 – 50 mil. Det går enkelt att efterdra dessa muttrar själv, man kan använda sig av ett fälgkors. Dock rekommenderar många att man ska använda sig av en momentnyckel om momentet anges i instruktionsboken. Detta eftersom man ska säkerställa rätt spännkraft när man drar åt.

Hos en annan verkstad säger de att de aldrig rekommenderar att kunderna ska efterdra hjulbultarna. Detta då det sällan sker att ett hjul lossnar. Men om man vill så kan man göra det efter tio mil.

En annan verkstad däremot uppmanar sina kunder som regel att alltid efterdra hjulmuttrarna. De har till och med en skylt i sin verkstad som påminner alla om det. Det är extra noga just med aluminiumfälgar och särskilt under vintern, eftersom det är stora temperaturskillnader mellan inne och ute. Har hjulen eller däcken bytts inomhus och man sedan kör ut i minusgrader, så påverkas däcken.

Viktiga saker att tänka på som 8/10 missar!

Det är viktigt att man ser till att dra alla bultar lika hårt och att man inte smörjer bultarna. Gängor och anliggningsytor ska vara rena.

Om man är på väg att tappa ett hjul, så brukar det märkas genom att det rasslar till rejält i bilen. En del missar dock detta och är inte beredd på att det ska ske. Andra är uppmärksamma och hör alla nya missljud hos sin bil.

Vill man verkligen garantera sig om att man inte står där med skägget i brevlådan och tappar ett hjul mitt ute under färd, så är det allra säkrast att efterdra sina hjulbultar, oavsett vad din verkstad säger till just dig. Alla har olika erfarenheter, men det är aldrig fel att vara på den säkra sidan och göra det man kan för att det inte ska ske.

Så tillbaka till frågan… Varför bör du efterdra hjulbultarna vid hjulbyte? 

– PERSONLIGT SVAR: Du riskerar att dö om du inte gör det. Nja nu låter jag lite som en arg gammal kärring men faktum är att det faktiskt kan leda till döden om bultarna åker av vid 100 km/h 

3 snabb tips till varför du ska efterdra hjulbultarna!

Du slipper tappa hjulen

T

Du slipper vibrationer

Slipper åka tillbaka 🙂

För er som undrar; vad är det som ska efterdras?

För er som fortfarande inte har förstått vad som menas med att efterdra en hjulbult så har vi valt att visa det med hjälp av en bild. På bilden syns Jorge Castro från ABS Wheels.

Vill du söka vad som passar din bil med hjälp av registreringsnumret?

Gå in här

Så här svarar andra experter på frågan;

”Varför bör du efterdra hjulbultarna vid hjulbyte?”

Körkortslärarens svar:

  • Det är viktigt att efterdra alla bultar så att inte hjulen riskerar att lossna från bilen redan 5 mil

Motormännens svar

  • Efter 10-20 mils körning ska bultarna efterdras

ABS Wheels svar

  • Efterdra alltid efter 10 mil för säkerhetensskull, du bör även kolla att alla bultar sitter innan du ens startar bilen.