När vintern är över oss, då ska du redan ha sett till att byta till vinterdäck. Det finns idag tre olika typer av vinterdäck. Dessa är dubbade vinterdäck, odubbade vinterdäck av nordisk typ samt odubbade av europeisk typ.

De vinterdäck som kommer utan dubbar kan även kallas för friktionsdäck. Dessa brukar vara anpassade antingen för vårt klimat här i Norden eller så är de anpassade för ett klimat i Europa. Här i Sverige är det bäst att välja mellan dubbdäck eller odubbade vinterdäck av nordisk typ.

När det gäller dubbade däck så passar de allra bäst under vintrar som har mycket snö och is. Dessa däck ger dig en extra säkerhet när det är extremt isigt ute.  Dock slits ett dubbdäck ut snabbare, eftersom dubbarna i sig tappar skärpan. Väljer man ett nordiskt dubbfritt däck, så fungerar dessa bäst på barmark. Dessa däck är även tysta och ofta ett bra miljöval. Kan prestera sämre på vägar som är våta.

Vad säger lagen om dubbdäck?

Enligt lag så måste du som färdas med bil perioden 1 december till 31 mars ha vinterdäck på bilen. Detta krav gäller flera typer av fordon så som personbilar, lätt lastbil samt bussar under 3,5 ton. Väljer du att använda dubbdäck så får du använda dessa under perioden 1 oktober till 15 april om det råder så kallad vinterväglag. Den som avgör om det råder vinterväglag eller inte är polisen. Dock kan man räkna med att det är vinterväglag när det är hela eller delar av vägbanan som har snö, is, snömodd eller frost på sig.

Särskilda märkningar föreligger

Vinterdäck, oavsett om det är dubbdäck eller dubbfria däck är framtagna för att passa vinterkörning och vinterklimat. Alla vinterdäck har en särskild märkning. Du bör ha ett vinterdäck med någon av dessa märkningar: M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Vad just du ska välja för vinterdäck avgörs främst av vart i landet du bor. Ett dubbdäck fungerar bäst på isiga vägar och ger ett bättre grepp på dessa än vad ett friktionsdäck gör. Väljer du ett friktionsdäck som är utvecklat för nordiskt klimat så har dessa bra egenskaper. De fungerar nästan lika bra som dubbdäck, förutom på just isiga vägar. För dig som kör ofta på torra eller våta vägar är odubbade vinterdäck av europeisk att rekommendera, då de fungerar bäst på dessa underlag.

Dubbfria alternativ fungerar på sommaren

Om du har dubbfria däck så går det att använda dem även under sommaren, dock finns det flera nackdelar med detta. Du får dels en längre bromssträcka mot vad sommardäck ger dig. Sedan slits däcken mycket snabbare när det är varmt, eftersom gummit i däcken inte är anpassade för sommaren. Se därför till att ha en uppsättning med vinterdäck så väl som en uppsättning med sommardäck.

Tips för dina vinterdäck 

  • Alla typer av vinterdäck, både odubbade och dubbade behöver köras in för att ge maximal prestanda. Se därför till att köra i jämn hastighet och ha lugna accelerationer så väl som inbromsningar i början.
  • Generellt är det bättre val med smala däck, än med breda. Smala däck tränger ner på ett bättre sätt i slask så väl som i snö. Breda däck glider istället på ytan.
  • Om du väljer att använda dubbdäck så kontrollera dubbarna innan du sätter på däcken på bilen. Dubbarna ska sticka ut minst 1-2 millimeter från gummit. Dessutom får det inte saknas allt för många dubbar.
  • Sätt de bästa däcken bak för att få en maximal stabilitet. Är det dubbdäck så gäller bästa mönstret eller längsta dubbutsticket.
  • Ett helt nytt vinterdäck ligger på 9-10 mm och för att få ett bra grepp under vinterväglag, så krävs minst 5 mm mönsterdjup på dina vinterdäck. Kontrollera därför dina gamla däck. Understiger de det rekommenderade mönsterdjupet så är det dags att köpa nya.
  • Se till att förvara de däck du inte använder på rätt sätt. De ska förvaras mörkt och svalt.
  • Montera dina vinterdäck i tid! Det är extremt många som aldrig hinner byta däck innan den första halkan kommer.

Om du ska satsa på helt nya vinterdäck inför vintersäsongen så är det ett bra tips att läsa vinterdäckstest på nätet. Hör även med din däckhandlare vad som kan vara ett bra val av vinterdäck för just dig och din bil.