Nitrogen

Kvävgas istället för luft 2018?

Nitrogen kommer från latinets nitrogenium och är namnet på grundämnet kväve. I jordens atmosfär förekommer den som kvävgas (N2) och kvävgas står faktiskt för omkring 78% av volymen. Till däck ger det stora fördelar som

  • Ökad livslängd
  • Sänkt bränsleförbrukning
  • Minskad risk för däckhaveri
Nitrogen

Fördelar: Nitrogen

Genom att använda Nitrogen i däcken istället för vanlig luft, bidrar du till en bättre miljö. Fördelarna väger över nackdelarna. En nackdel är priset, det kostar mer än vanlig luftpåfyllning. En fördel är att däcket blir säkrare och du slipper åka omkring med dåligt lufttryck.

audi

Ökad livslängd

Undersökningar visar att Nitrogen ökar däckens livslängd upp till 25%. Vi tror dock att den procentuella siffran är lägre. Få människor fyller däcken idag med Nitrogen, anledningen till det är oklart. Använder du luft eller Nitrogen? Dela gärna vårt inlägg på facebook.

bmw

Bevarar däcken

I Sverige kör 6/10 bilar omkring med alldeles för lågt däcktryck. Ironiskt nog beror detta på trafikskolorna som inte lär ut fördelarna med att använda rätt lufttryck. Nitrogen gör att mer  släpps in och mindre åker ut. Fördelen är att däcket slits på kortare tid.

vossen

Sänker bränsleförbrukning

Experterna konstaterar idag att bränsleförbrukningen minskar upp till 5%. Vad motsvarar 5% årligen för dig? en vanlig bilist kan spara hundralappar enligt denna kalkyl. Skulle fler använda Nitrogen så skulle CO² utsläpp per bil vara bättre. Visste du det?

Mer nördfakta om Nitrogen

Kvävgas är färglöst och reagerar inte särskilt lätt på kemisk väg med andra ämnen. Orsaken är att de två kväveatomerna binds samman med en väldigt stark trippelbindning. Undantaget är vid riktigt stor energitillförsel. I fordonssammanhang väcker nitrogen mest intresse som ett alternativ till att fylla däcken med. Vanligt luft består också till stor del av kväve, men även av syre och en del fukt. Bland annat kan nämnas att flygplan har nitrogen i däcken liksom formel 1 bilar och gruvtruckar. Många bussbolag och åkerier använder också däck fyllda med nitrogen. Är det användbart för vanliga personbilar?

zito

Oct. 12 — 12:15 AM

ABS Wheels

Besök oss nedan

Gubbe som hatar Nitrogen

Priser &  bokning

Kontakta oss per telefon 08 591 217 77 eller boka tid på vår hemsida www.abswheels.se. Är du sugen på nya hjul så har vi just nu en häftig månadskampanj, våra säljare berättar mer – ring!

15 + 8 =

Vi fyller Nitrogen 

yokohama
pirelli
nokian
michelin
hankook
Bridgestone
continental
goodyear

Rätt däcktryck?

Kör du hellre med luft och vill spara en slant så är det inga problem. Vi har gått om luft på ABS Wheels, välkommen in till vårt showroom nära Arlanda flygplats. Vår adress är Turbingatan 13, 19560 Arlandastad (Stockholm)

Kontakt

14 + 12 =

Fler fördelar med Nitrogen + egna tankarNITROGEN VS VANLIG LUFT

Vad som främst framhålls som fördelen över vanlig luft är förbättrad säkerhet. Anledningen till att nitrogen används i däck i många branscher är att kvävgas inte är brännbar. Syre däremot agerar som bränsle för elden. Ren kvävgas har också fördelen att inte innehålla fukt, d.v.s. vatten. När en liten mängd vatten ingår blir påverkan från temperaturen och omgivningen större på däcken.

Kan allt det här stämma?

De som tillhandahåller nitrogen till privatkunder hävdar att man får ett jämnare tryck och mindre deformering av däcken. Det innebär i sin tur mindre bränsleförbrukning och lägre miljöpåverkan. Dessutom hävdas det att livslängen på däcken kan öka med uppemot 25%, vilket förstås även det har fördelar både för miljön och för plånboken.


nitrogen

Andra menar att fördelarna inte uppväger den något ökade kostnaden. Om man kontrollerar däcktrycket regelbundet och fyller på med mer luft om trycket är för lågt kommer däcken vara i tillräckligt gott skick och få en lång livslängd. Säkerhetsaspekterna är heller inte lika viktiga som för F1-bilar, flygplan och rymdfärjor. För ett bra pris eller om man rentav erbjuds det gratis från däckleverantören är det dock en god idé. Ämnet är ofarligt och kan definitivt ge viss nytta.