När på dygnet är man i regel tröttast?😫

Kroppens aktivitet är som lägst under vargtimmarna, mellan kl 02–05:00.

Under denna tid på dygnet är du en potentiell fara bakom ratten, både för dig själv och andra. Många singelolyckor nattetid är trötthetsolyckor. Du fungerar helt enkelt inte optimalt.

Reaktionstiden efter en sömnlös natt förlängs med cirka 15 % – vilket är samma som att ha 0,8 promille i blodet som är gränsvärdet för rattfylla. 

Det är vanligt att bilförare inte tar trötthetssignaler på allvar. Det ligger nära till hands att tänka att du snart är framme, eller så tycker du inte att det dyker upp något bra ställe att stanna vid och pausa. Om du upplever mikrosömn, det vill säga när du nickar till med huvudet och nästan direkt vaknar upp med ett huvud-ryck, är det en varningssignal. Även om mikrosömn bara varar under 1 sekund kan svåra olyckor inträffa.

trött bilförare

Stefan på ABS Wheels illustrerar en väldigt trött bilförare…

Tecken på trötthet som du bör ta på allvar bakom ratten

  • Svårigheter att hålla ögonen öppna
  • Muntorrhet
  • Du huttrar och känner dig frusen
  • Du gäspar mycket
  • Huvudet är tungt och du överreagerar känslomässigt
  • Svårt att hålla jämn hastighet
  • Problem att koordinera och reagera snabbt
  • Du kan se i syne

Varför är du trött?

Den mest självklara orsaken är sömnbrist. Men även monotonin i breda, långa, raka vägar är sövande, speciellt om du kör utan att göra uppehåll. Däckbuller kan ha en sövande effekt. Vissa mediciner passar inte med bilkörning.

PS; Enligt barometern fick en man böta 17 200 kr för att han var alldeles för trött i trafiken. – Är du trött bör du nog stanna hemma och sova!

Tips om hur du undviker trötthet vid bilkörning

  • Var utsövd
  • Ha inte för varmt i bilen
  • Pausa varje timme
  • Undvik tunga kötträtter samt feta och söta rätter i samband med bilkörning

Forskning visar att kaffe hjälper för att undvika att bli trött, men inte om du redan är trött. Om du trots god planering blir trött, ta en kvarts tupplur, gå sedan ut ur bilen och ta en nypa frisk luft.

Källor:

http://www.tac.vic.gov.au/road-safety/safe-driving/tips-and-tools/fighting-fatigue
https://www.theaa.com/driving-advice/safety/tired-drivers
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/om_oss/trafiksakerheten-i-sverige/trafiksakerheten-i-sverige-t1-2014.pdf
https://www.nbcnews.com/better/health/how-tell-if-you-re-too-tired-drive-what-do-ncna888681