Matador däck – livsfarliga eller inte? 😵

Troligtvis undrar du varför vi skrivit den märkliga rubriken ovan.. Det är nämligen så att Aftonbladet varnade för öst-däcken år 2002. Matador däck är dock inget att vara orolig över, företaget ägs idag av självaste Continental Group.

Matador ligger väldigt billigt i pris, dom är kända inom året runt segmentet och är väldigt privsärda. Bolaget uppfyller den europeiska kompetenskravet för produktion. 

Parkering med massa bilar. Matador - logotyp ses i mitten.

Utvecklat för bilister som vill spara en slant

Personligen skulle vi aldrig själva köra runt med det här däcket. Anledningen till detta är saknaden av däcktester och uttalande från experter. Matador sägs vara säkert och “redo” för alla bilens uppdrag enligt dom själva.

Det här är deras värden:

  • Dynamisk : Ett modernt märke fullt av energi, mycket aktivt med stora ambitioner.
  • Erfaren: Mer än 110 års erfarenhet inom däckbranschen.
  • Förberedd: Ett brett produktsortiment som täcker alla segment och alla väderförhållanden.
  • Matador-varumärket representerar en lång tradition, en bred portfölj och pålitlig prestanda.

Välj istället dessa märken:

Continental, Pirelli, Michelin och Goodyear är alltid säkra val om du ska köpa sommardäck. Är du ute efter dubbdäck så rekommenderar vi alltid Nokian, samma rekommendation gäller friktionsdäcken. Om du ändå insisterar i att skaffa ett par Matador sulor så kika på videon nedan (välj dom som visas):

Allt om Matador däcken (datum - start till idag)

  • 1905 – Matador Rubber and Balata Plant startar
  • 1925 – Det första däck som produceras under märket Matador i Bratislava
  • 1930 – Ett system för anslutning av järn och gummi uppfinns. Matador förvärvar även patent rättigheterna
  • 1933 – Matador producerade det första tjeckoslovakiska terrängdäck.
  • 1934 – Matador börjar sälja superdäcket Mamut.
  • 1947 – Anläggningen läggs i Puchov
  • 1950 – Däckfabriken 1 maj öppnas
  • 1955 – Start av tillverkning av transportband
  • 1968 – Start med tillverkning av STEEL-däck
  • 1976 – Däck till lastbilar börjar tillverkas.
  • 1990 – Gumarne Barum Puchov blir ett statligt aktiebolag
  • 1993 – Privatisering av Gumarne Barum Puchov
  • 1993 – En ny generation av vinterdäck vid namn MP55 under förberedelse
  • 1999 – Grundläggande av joint venture för produktion av lastbilsdäck mellan Continental och Matador
  • 2000 – Matador utvecklade en ny generation höghastighetsdäck MP41 Aquilla i hastighetskategori W (upp till 270 km / h)
  • 2004 – Matador gick med i 4×4 / SUV-segmentet med nya produkter – MP71 Izzarada A / T och MP91 Nordicca
  • 2004 – Matador introducerade det första A / S-däcket MP61 Adhessa
  • 2005 – Logotypen uppdateras och fräschas till.
  • 2007 – Continental AG förvärvar ett majoritetsinnehav i MATADOR (bolaget)
  • 2010 – Fullständig kontroll över aktierna av Continental AG
  • 2012 – Matador introducerade en ny däcklinje av MP 92 Sibir Snow för person- och SUV-bilar
  • 2015 – Fyller 110 år.
  • 2015 – HR4-serien som en ny generation lastbilsdäck introducerades
  • 2016 – Matador introducerade nya MP 72 Izzarda A / T 2 
  • 2016 – De nya gängade däcklinjerna MP 30 Sibir Ice 2 (personbil och SUV) och MPS 500 Sibir Ice Van introduceras.
  • 2017 – En ny A / S-däcklinje av MPS 400 Variant All Weather 2, utrustad med M + S tas fram.