Lambdasond – onödig grej eller?

En bilmotor är en mycket komplex skapelse som ska fungera i alla lägen utan undantag. Samtidigt som motorn ska ge god prestanda på olika sätt, både vad gäller köregenskaper och bensinförbrukning, ska den uppfylla de högt ställda kraven på utsläpp av skadliga ämnen som finns och som orsakas av bränslet.

Av den anledningen står bränsleförbrukningen i relation till storleken på utsläpp och det är därför en ambition hos alla tillverkare att producera bilar som drar så lite bränsle som möjligt – med bibehållen prestanda. I takt med att utvecklingen går framåt och att kraven växer blir bilar och motorer allt mer komplicerade; det är många delar och komponenter som ska fungera tillsammans och självklart kan det då uppstå problem.

Vad är lambdasond

Bilar är idag relativt driftsäkra, men ibland fallerar tekniken när något går sönder och måste bytas. Vad gäller avgasrening har bilarna ett avancerat system för detta i form av katalysator och lambdasond. Katalysatorn sitter i anslutning till bilens avgassystem och i grenröret sitter sedan lambdasonden, vars uppgift är att analysera syrehalten som finns i avgaserna.

På grund av den här uppgiften kallas lambdasonden ibland för syresensor. Detta system är från början en tysk uppfinning framtagen av bolaget Bosch och användes för första gången i en bil av Volvo, närmare bestämt i modellen 240 på USA-marknaden.

lambdasond

Lambdasond vad gör den?

Det är mycket viktigt att lambdasonden fungerar som den ska och det handlar inte enbart om att klara en besiktning. Dagens moderna bilar bygger på sofistikerad teknik, där data skickas mellan de olika delarna i bilen för att optimera körförhållanden och motorstyrning.

En trasig lambdasond skickar fel signaler, eller inga alls, vilket påverkar resten av bilens motorstyrning negativt.

Detta medför att bilen börjar gå dåligt och drar alldeles för mycket bränsle. Det innebär dessutom att komponenterna slits onödigt fort, som exempelvis bilens katalysator som också kan gå sönder på grund av detta.

lambdasond tänker

Hur kontrollera lambdasond?

När du mäter sensorn behöver du en modern multimeter med spänningsteknik. Denna använder du för att ansluta plus från Lambda signalen och sen tar du minus till höljet på sensorn. Enligt flera experter som exempelvis bildoktorn bör du låta kabeln sitta kvar för att få det att funka. När du monterat allt startar du motorn och låter den gå tills den når en normal starttemperatur. Be vem som helst sätta sig i bilen och gasa (varvtalet ska vara på 2000). Under tiden personen gasar tittar du i manometern så att den passerar över 0,5V. Vandrar strömmen inte igenom bör du åka in till en verkstad. ABS Wheels rekommenderar att alla lambda byten ALLTID ska göras hos en verkstad.

lambda sensor

FAQ

Hur byter man lambdasond?

Du gör det enklast genom att besöka lokala verkstan. Det är rätt så komplext att byta lambdasensorn själv. På nätet cirkulerar det hundratals videos, det du kan göra (på egen risk) är att söka på youtube efter bilmodell + lambda sensor oxygen. Som ni säkert sett är amerikaner ganska bra på att marknadsföra sig smile emoticon

Hur ser lambdasond lampan ut?

lambdasond lampa
Lampan ser nästan likadan ut på de flesta bilarna. Det är en grön triangel formad logga med ett bakåtvänt [λ]. Själva logotypens bosktav används inom fysiken för att beteckna våglängd & halveringskonstanten. Ren nördfakta som ”make no sense”. Hur som helst, se bilden till höger —>

Vad kostar lambdasond?

beräkning
Vi har kontrollerat priserna genom att ringa Bosch, Biltema Dalhems och Mekonomen. Där är ligger snittpriset ungefär runt 2000kr inklusive montering. Köper du däremot delarna själv via en tysk webbsida går delen på knappt 500 spänn. Sen återstår kostnaden för att montera djävulskapet. Ett tips: Känner du en mekaniker? eller vet du någon lokal mekkare som är billig? kolla gärna upp det innan du åker iväg till dom dyrare verkstäderna.

Behöver du ett par nya hjul?

ABS fälgar gif