”Laga punktering bildäck” – eller byta ut?

Som förare är det inte roligt att komma till sin bil och inse att man fått punktering. Minst lika illa är det att vara ute och köra och råka ut för detsamma.

Som tur är så är dagens däck bättre än vad de var för bara 10-20 år sedan. Idag exploderar inte däcket vid en punktering som det gjorde tidigare. Även de nyare standarddäcken har en bra beprövad styvhet, som motverkar svåra situationer om du får punktering medan du kör.

Olika slags punkteringar

Det finns flera sätt som du kan råka ut för punktering. Det kan dels vara ett främmande objekt som kommer in i däckets slitbana. Sker det så tappar du trycket i däcket rätt så snabbt. Dessa föremål kan vara spikar, glasbitar, skruvar och till och med vassa stenar.

  • Fel däcktryck 
  • Glasbitar & vassa föremål
  • Spikar & skruvar

Fel tryck är en annan orsak till att du kan råka ut för en punktering. Det är undertryck som är det farliga och inte övertryck som många tror. Den inre strukturen på däcket kan skadas om du kör med ett undertryck och det ökar risken för punktering.

Trottoarkanter kan ligga bakom

Däcken kan också punkteras genom att du kör på något i hög hastighet. Detsamma gäller om du backar in i en trottoar eller skylt, då kan du skada däcket. Detta kan nämligen få dem att brista direkt eller skapa svaga punkter som är mer mottagliga för punktering vid ett senare tillfälle.

Om du har gamla och slitna däck, så löper du större risk för att råka ut för en punktering – Andie, ABS Wheels VD.

Så här lagar du själv dina däck

Vad ska du göra när du får punktering?

Om du är ute och kör när du råkar ut för en punktering så öka farten något, redan när du känner att bilen får lite styrningsproblem eller känns ostadig. Stanna bilen på ett säkert ställe om det är möjligt. Kör du alldeles för långt med ett punkterat däck, så kan det resultera i att du inte kan laga det sedan. När du väl stannat har du två alternativ. Dels kan du byta till reservhjulet, vilket du förhoppningsvis har i bagaget eller så gör du en tillfällig lagning med ett däcktätningsmedel om du har ett slanglöst däck. Man använder detta däcktätningsmedel som har ett slags skum, för att täta sprickorna med. Se till att lokalisera var punkteringen sitter, samt ta bort eventuellt främmande föremål.

Därefter sprutar du in skummet i luftventilen. Sedan kan du sakta köra till en verkstad. Samma sak gäller om du byter till reservhjulet. Du bör mer eller mindre omgående ta dig till en verkstad för att antingen få ditt punkterade däck lagat eller byta ut det. Att köra längre sträckor med ett reservdäck är inte att rekommendera. Detta eftersom det inte är ett vanligt däck och du får endast köra upp till 80 km/h med det.

Om du väljer att använda dig av däcktätningsmedel eller lagningssats, så innebär det att du får med en luftkompressor och en flaska däckreparation. Skummet, eller latex som det faktiskt är ser till att du så att säga får en extra slang inne i däcket. Du måste direkt efter att du använt denna, se till att köra bilen ett par kilometer. Annars riskerar skummet, eller smeten att rinna ut. Du kan förvisso köra relativit långt med denna typ av lagning, men inte över 60-80 km/h

Punkterat däck

Laga ett punkterat däck

Dels kan du som vi redan nämnt åka till en verkstad för att få ditt däck lagat, om det är möjligt. Det beror på omfattningen av punkteringen. Verkstaden kan om de bedömer att de går att laga däcket göra detta.

Det finns även reparations kit för slanglösa däck som du kan använda själv. Dock är det bättre att gå till en verkstad om du är osäker på hur du ska använda det.

Att laga ett däck är viktigt att det går till på rätt sätt, annars kan det vara farligt att fortsätta köra med det. Kontrollera hela den skadade ytan, se till att återställa tätheten av de inre membranen och hålet som blivit måste fyllas helt. En del väljer att plugga hålet, men detta räcker oftast dessvärre inte. Det kan nämligen göra att luft fortsätter att läcka ut.

SÅ HÄR SKA ETT TRASIGT DÄCK REPARERAS.

  1. Monterar av hjulet från bilen.
  2. Tvättar hjulet och märker upp var hållet är på däcket.
  3. Om skadan är reparerbar så släper vi ut luften.
  4. Monterar av däcket från fälgen.
  5. Sen så gör vi som bilderna på vänster sida reparerar innefrån och ut.
  6. När det är klart med reparationen så monterar vi på däcket igen på fälgen samt fyller på luft igen.
  7. Innan vi moterar på den på bilen igen så balanseras hjulen så att det inte blir skakningar i bilen.

Hur repareras en punktering?

Hur ett däck repareras beror helt på orsakerna till själva punkteringen. Om däcket har tappat all luft efter slitage, så är det bättre att byta ut däcket helt. Om däcket har punkterats på grund av ett vasst föremål, så kan det finnas fler skador du kan se med blotta ögat. Om en kollision orsakade punkteringen, är resultatet oftast ett däckbyte och inte en lagning.

Det kan vara svårt att själv reparera ett däck, om du inte vet exakt hur du ska göra. Då är det bättre att åka till en verkstad. Där kan du få en professionell åsikt. Platta eller skadade däck kan orsaka problem som inte du kan förutse i framtiden och i sin tur leda till olyckor. Så även med fellagade däck.

Däck med runflat

Det finns särskilda däck med en teknologi som kallas för runflat. Michelin var det första däckföretag som tillverkade dessa, men de finns nu mer eller mindre hos de allra flesta stora däck tillverkarna. Dessa däck har tillverkats med en särskild sorts gummi som gör att sidoväggen förstärks. Det gör att däcket kan bära hela bilens vikt även vid en punktering tack vare att däcket fortfarande behåller sin styvhet. Dock gäller det även här att du snarast tar dig till en verkstad och får däcket utbytt. Ett runflat däck går inte att reparera. Fördelen med att använda dig av denna typ av däck är dock att du slipper ha ett reservhjul i bagaget. Nackdelar utöver att det inte går att laga är att de är något dyrare att köpa.

Runflat däck

Att byta ut ett punkterat däck

Om du inte kan laga ditt punkterade däck så måste du byta ut det. Ofta krävs det dock att du bör ha samma grad av slitage på båda däck som sitter på samma axel för din och andra säkerhets skull. Det gör att du behöver byta ut båda däcken på samma axel. Om du har en större bil av 4x4 modell, så är det förslagsvis bäst att byta alla fyra däck. Annars kan du få störningar i antispinnsystemet eller i antisladdsystemet. Det i sin tur kan leda till att du får allvarliga skador på hela ditt fordon. Om du redan har relativt nya däck på bilen, men låg slitningsgrad, så räcker det att byta ut däcket med punkteringen.

Byta ut ett däck

      Olika typer av däck.

  • Vad är ett Radialdäck för något? Ett däck som introducerades under 1940 talet och blev genast en revolution i däckbranschen. Radialdäck är kända för att ha en bra och stadig styrförmåga.
  • Vad är punkteringsfria däck för något? Dessa däck har en stor fördel och det är just att dom inte får punktering… nästintill omöjlig? Nja, ingen jag känner som lyckats få punka i alla fall. Nackdelen med punkteringsfria däck är tyngden och att det oftast är lite dyrare.
  • Vinterdäck – I Sverige är det lag på att man måste ha vinterdäck (eller likvärdiga däck) mellan den 1:a december och 31:a mars. Använder man dubbdäck får dessa används från 1 oktober fram till 15:e april
  • Sommardäck – Framtagna för att köras på sommar, speciellt gjorda för att klara av våta, torra och varma vägar. Att hitta sommardäck är ingen konst, köp dessa online så blir det dessutom billigare.