Vintertid är det mycket vanligt att förare väljer att sätta på dubbdäck på sin bil. Ett dubbdäck har goda egenskaper på isiga vägar, mycket bättre än vad ett friktionsdäck har. Detta på grund av att dess dubbar biter sig fast på underlaget och ger dig en säkrare färd. Om du är en förare som känner dig något osäker på vintervägar så är dubbdäck det bästa valet.

Om du köper helt dubbdäck så måste du köra in dem. Detta för att slippa få otrevliga överraskningar. Att köra in ett dubbdäck är enkelt. Du låter helt enkelt bli att göra häftiga accelerationer eller häftiga inbromsningar under de första 50 milen som du kör med dina nya däck. Du ska även låta bli att ha för hög fart i kurvor.

Om du ser till att köra lugnt och stadigt de första 50 milen så kommer dubbarna att sätta sig ordentligt i dubbhålen. När de väl gjort det så kommer dessa att fungera under hela däckets livslängd. Om du tappar dubbar kan du nämligen inte sätta in nya på dina dubbdäck.

Dubben monteras i hål som gjuts i samband med att däcket vulkaniseras i en form. En av de enklaste utformningarna är ett hål som är cylindriskt med 2,5 mm diameter och en rundad ände. Vissa hål får en fläns längst ner där även dubbens nedre fläns hamnar. Hålen i gummit är mindre än dubbens just för att dubben ska spännas fast i rätt läge. Oavsett hur dessa hål ser ut så har de ofta behov av inkörning. Det finns sorter som är limmade, och dessa kräver ingen inkörning. Dock är det dyrt och besvärligt.

Dubb som monteras ska enligt Transportstyrelsens föreskrifter max ha ett medelutstick på 1,2 mm för alla dubbar. Utsticket kan variera och därför rekommenderas en inkörning av dubbdäck så att dessa har en chans att sätta sig. Du kan riskera annars att dubben sätter sig fel och förlorar sin effekt.

Du ska inte köra långsammare än vad du brukar, utan bara lugnare. Efter 50 mil kan du fritt fram köra i snabbare hastigheter igen.

Klassisk Vinterväg

Vad gäller för äldre dubbdäck?

Om du redan äger ett par dubbdäck från tidigare säsonger så behöver dessa inte köras in. Men de bör gå på barmark i ett tiotal mil för att prestera maximalt på is och snö. När du förvarat däcken under sommaren så har det nämligen bildats en hård gummiyta på den som du måste få bort.

Du bör även kontrollera dina dubbade däck så att de fortfarande är ok. Kolla så att mönstret är lagom djupt samt att dina däck inte tappat allt för många dubbar. Om de är ok att använda en säsong till så ska du se till att sätta de bästa däcken bak om du vill ha den bästa stabiliteten när du kör. Bästa dubbdäcken är de som har bäst mönster kvar och det längsta dubbutsticket. Om din bil har ett antisladdsystem kan du dock sätta de bästa däcken fram. Detta gör att du får det bästa egenskaperna när det gäller bromsning, våta underlag och på underlag som är slaskiga. Det bli istället antisladdsystemet som får ta hand om sidstabiliteten.