Hur undviker du bäst risken för vattenplaning?

Det finns en del saker du kan göra för att undvika att få vattenplaning. Bland annat är det bra att regelbundet byta däcken på bilen. Använd aldrig sommardäck på vintern, eller vinterdäck på sommaren.

Se till att du regelbundet kontrollerar mönsterdjupet på däcket och kolla även av både ålder och slitage på dina däck. Ju större mönsterdjup det är på ett däck, desto mer vatten kan det trycka undan och det minimerar risken att få vattenplaning. Däcktrycket är även det viktigt att kontrollera. Om du har ett alldeles för lågt däcktryck, så ökar risken att få vattenplaning. Om du har ett däcktryck som ligger på 30 % under rekommenderat tryck så kan det öka riskerna med vattenplaning mycket kraftigt!

Bredare däck påverkar markant

Hur breda dina däck är kan även det påverka. Ju bredare däcket är desto mer mottagligt är det för att råka ut för en vattenplaning. Det beror på att fordonets vikt fördelas över en större yta. Om du har tunna däck skär de av vattnet snabbare och effektivare.

Är det så att du kör ofta och mycket på vägar som är våta,  är det en god idé att köpa däck med funktioner som är anpassade för att just minska riskerna med att få vattenplaning. Dessa däck är ofta lite annorlunda utformade. De har en annan utformning på skuldran, för att vattentrycket ska minska. Det finns så klart fortfarande risk att råka ut för vattenplaning ändå, men risken minskar betydligt med rätt sorts däck.

Regn är den största faktorn!

Regnar det ute? Eller har det precis dragit förbi en regnskur? Se då till att sänka hastigheten och undvik att köra i vägspåren, som vid regn fylls med vatten. Detta gäller speciellt vid en omkörning, då du ska vara extra försiktig eftersom det är lätt hänt att hamna i de vattenfyllda spåren.

För att besvara den här frågan på ett korrekt sett bör vi först informera dig om vad vattenplaning är för något. När du som bilägare upplever vattenplaning beror det på att däcken möter mer vatten än vad de kan sprida. Däcket som tidigare körde på en plan och våt väg möts nu av vätskan som läggs under däcket (likt ett lager) detta ostabilicerar däckets friktion vilket resulterar i vattenplaning.

Wikipedias förklaring är bra:

” Vattenplaning kallas det fenomen som innebär att det uppstår en vattenfilm mellan hjulen hos ett fordon och körbanan”

  • Hur som helst, vi återgår till frågan: Hur undviker du bäst risken för vattenplaning? Vi kommer att besvara denna fråga med hjälp av fem viktiga ståndpunker.

 

 Här är fem viktiga nyckeltips

Var försiktig under regnets första 10 minuter

Forskare inom fordonssegmentet har kommit fram till att dom första tio minuterna av regn alltid är farligast. Du som bilförare måste vara extra vaksam under regnets första minuter då regnets första droppar mot den torra vägen lyfter upp oljor och andra kemiska substanser. Dom första tio minuterna är farliga då kombinationen av olja och vatten gör vägen halare. För att minimera riskerna för vattenplaning så bör du köra långsammare, vara beredd på vattenplaning, sladd och andra risker.

Sänk farten vid våt väglag

Desto snabbare du kommer desto större chans är det att du drabbas av vattenplaning. Ta det lugnt och sakta ner. Undvik vattenpölar då dessa kan få bilens däck att tappa balans och därmed öka riskerna för sladd. (likt vattenplaning, överstyrning, bakhjulssladd mm) Skulle du märka av att du håller på att tappa kontrollen bör du släppa gasen helt, åtminstone tills du känner av vägen igen. PANIKBROMSA ALDRIG!

Undvik vattenpölar och konstiga vägar

Vattenpölar leder med stor sannolikhet en ökad risk för vattenplaning. Undvik därför alla möjliga vattenpölar. Det bästa du kan göra är att följa bilen framför dig och köra enligt hans däckspår. Detta betyder inte att du ska halka efter 1 meter bakom, håll ett ordentligt avstånd! Kontrollera dina vindrutetorkare så att dom verkligen fungerar.

Skippa farthållaren

För att besvara frågan; hur undviker du risken för vattenplaning så är den här punkten den viktigaste! Läs nogrannt… Du bör i samband med att det börjar regna stänga av farthållaren och påbörja säkerhetstänket enligt punkt två.

Korta ner växlandet & kör med rätt tryck

Växla inte som en galning, ta det lugnt och försök att köra på en så låg växel som möjligt. Detta underlättar körningen på vatten.  Har du kommit ända hit så lär du i det här stadiet veta vad vattenplaning är för något i.  För att minimera riskerna med vattenplaning så är det viktigt att du kör med rätt lufttryck.

Nokian Z G2nokian hakka blue

Vilka däck är bäst för att minska risken för vattenplaning?

Alla människor är rädda för vattenplaning och det är därför vi valt att skriva ihop denna text som besvarar hur man bäst undviker risken för vattenplaning. För att undvika vattenplaning är det därför viktigt att välja rätt bildäck.

För att hantera vattenplaning så bör du veta vad det är för något och varför man drabbas av det. Vattenplaning inträffar endast när dina bildäck kör på ”vattnet” och inte på vägen. Vilket betyder egentligen att däcket tappat fokus. För att undvika detta på bästa sett så är Goodyear, Michelin och Continental bra val.

Bra däck mot vattenplaning har goda sidospår, assymmetriska mönster och kanaler. Dessa kanaler slussar iväg överflödig vätska ur däcket(som därmed minimerar vattenplaningsrisken)

Det enklaste svaret på den här frågan är att köpa smala däck med bra mönsterdjup.

Att satsa på däck som är tillverkade för att minska riskerna för vattenplaning är en mycket god idé. För att minska risken för att få vattenplaning är det en god idé att satsa på smala säck med ett bra mönsterdjup.

Dessa däck minskar risken:

Michelin Pilot sport

Ett däck att rekommendera är Michelin Pilot Sport 3, som genom Michelin-tekniken Anti Surf System har rätt förutsättningar och ger en optimal effekt på våt vägbana. Bland annat så har detta däck en ny utformning av däckskuldran, som gör att däcket skär igenom vattnet och fördröjer vattenplaningen utan att den för den delen minskar kontakten med vägen.

Nokian är bland de bästa

Ett annat däck, som rekommenderas, och som dessutom kom på delad andraplats i Aftonbladets sommardäckstest både 2015 och 2016 är Nokian Hakka Blue. Detta däck från Nokian är ett av de mest populära sommardäck från tillverkaren. Däcket är designat på ett sätt som minskar risken att få vattenplaning. Detta sommardäck ger dig ett bra väggrepp även på våt asfalt. Däcket ger dig en stabil körning samt att det har en extrem bra bromsförmåga! För att ytterligare höja säkerheten så är detta däck även utrustad med en slitagevarnare samt en vattenplaningsvarnare.

Goodyears däck är bra

Ett däck från Goodyear, som är bra för att motverka risken för vattenplaning är Goodyear Eagle NCT5. Detta sommardäck ger dig en bra bromsförmåga, ett bra grepp på torra och våta underlag samt ett lågt rullmotstånd. Detta däck från Goodyear är prisvärt, säkert och att rekommendera. Sommardäcket har en anpassad mönsterdesign för att ge dig en stabil och bekväm körning i höga hastigheter. Mönstret är även genomtänkt och leder undan vatten. Det ger minskad risk att råka ut för vattenplaning. Däcket har även en låg ljudnivå, vilket minskar skadligt buller.

Continental PremiumContact

Continental PremiumContact är ett däck som fått höga betyg i flera olika tester. Däcket är kärvänligt och säkert och det har utvecklats från en annan testvinnare, nämligen Continental PremiumContact 2. Detta sommardäck ger dig en väghållning på både blöta så väl som torra underlag. Bromsförmågan har avsevärt förbättrats så väl som att den har en bra förmåga att motstå vattenplaning.

Dunlop SP Sport Maxx GT

Dunlop SP Sport Maxx GT är ett sommardäck som är anpassat för det växlande väder en svensk sommar kan ha. Däcket har en extremt bra bromsförmåga samt att det ger dig ett bra grepp på torra och våta vägar.  Däcket gör även att risken för vattenplaning minskar. Detta på grund av att däcket har både mönster och spår som leder bort vattnet på ett effektivt sätt. Du kan väja med detta däck på ett säkrare sätt, då det har en bra undanmanöversförmåga. Mönsterdesignen är utöver att vara bra för att motverka vattenplaning även anpassad för att ge dig en stabil och bekväm körning under höga hastigheter. Detta sommardäck är miljöanpassat och innehåller inga HA-oljor. Dunlop SP Sport Maxx GT har även en gummiblandning som gör att däcket fungerar väl oavsett om det är en het sommardag eller en regnig sommarkväll. Detta däck ger dig kortare bromssträcka och du får en extremt bra körkomfort på alla typer av väglag.

Hur undviker du bäst risken för vattenplaning? Diskuttera gärna nedan

Vad ska du göra om du råkar ut för vattenplaning?

Om du skulle ha oturen att råka ut för vattenplaning, så är det första rådet att få inte panik. Det kan vara svårt att inte bli panikslagen när man tappar kontrollen över fordonet, men det är bra att försöka agera lugnt.

Låt bli att försöka manövrera bilen, för det kan förvärra situationen. Det du bör göra om du råkar ut för vattenplaning är att försöka upprätthålla din färdriktning. Vrid inte på ratten sida till sida. Detta kan nämligen leda till att du får ännu mindre kontroll över bilen, vilket i sin tur kan leda till hemska konsekvenser.

Övervinn även din första instinkt att trampa på bromsen. Om du försöker bromsa när du råkat ut för vattenplaning, så leder det istället till att ditt fordon glider enklare på vattnet samt att farten istället ökar för att minska.  

För att försöka få tillbaka kontrollen på bilen när du råkar ut för vattenplaning så bör du alltså, ta bort foten från gaspedalen, undvik bromspedalen och undvik även att försöka styra bilen, fram tills att du känner att bilen och däcken åter har kontakt med vägen igen.

När bilen börjar vattenplana så märks det på en bil som är framhjulsdriven genom att motorns varvantal ökar snabbt. Det är ett tecken på att däcken förlorat vägkontakten. Om detta inträffar, släpp gasen och koppla ner för att minska farten, bromsa inte med pedal!

Undvik vattenpölar!

Att köra genom en vattensamling kan orsaka stora skador på bilen, och reparationen kan kosta massor av pengar.

Sprid gärna informationen vidare – ABS Wheels

Faktorer som påverkar risken för vattenplaning

Vattenplaning beror på flera faktorer, varav hastighet är en av dem. Det går inte att ange en viss hastighet att hålla sig till, för att undvika vattenplaning, för hastigheten kombinerat med andra faktorer avgör om det blir vattenplaning eller inte. Dock är det alltid så att ju högre hastighet du har på våta vägbanor, desto större risk. Vattenplaning sker då det finns mer vatten än vad däcken klarar av att tränga bort. Det innebär att om det är mycket vatten på vägbanan, så kan det även bli vattenplaning vid låga hastigheter.

Däckmönster en faktor som påverkar en hel del. Ju bättre däckmönster desto effektivare kan vattnet föras bort och minska risken för vattenplaning. Har du däck med ett dåligt mönsterdjup så ökar det risken att du råkar ut för vattenplaning, men det är inte den enda faktorn. Det som spelar roll är även hur mönstret på däcket är utformat. En del däck har ett mönster som är utformat för att leda bort det mesta av vattnet åt sidorna, andra för att vattnet ska ledas bort bakåt. Det är bra att ha däck med rätt mönsterdjup, så väl som ett mönster som leder bort vatten på ett effektivt sätt.

Mer vatten på banan ökar riskerna

Ju mer vatten det är på vägbanan, desto större risk är det att få vattenplaning. Det gäller att vara uppmärksam när du kör på våta vägbanor. Både under tiden det regnar så väl som ett bra tag efter. Även om solen skiner, så kan det ligga vattenansamlingar kvar på vägbanan.

Ju tyngre fordon, desto högre tryck mot vägbanan och det minskar risken för vattenplaning. Alltså har ett tungt fordon mindre risk att råka ut för vattenplaning. Dock är det inga garantier, eftersom man måste ta alla faktorer i beaktande.

En annan faktor som kan påverka är hur själva vägbanan ser ut. Hur bra är till exempel vägbanan på att själv leda bort vattnet? Även om vägbanan till viss del leder bort vattnet, så måste du som förare vara uppmärksam på olika svaga punkter där det kan samlas vatten. Det är vanligt att det samlas vatten vid ytterkurvor, så väl som slitna vägbanor med gropar och hål.

 

vattenplaning live

Vattenplaning allmänt samt egna slutord

  

Vattenplaning är något som kan ske vid blött väglag så väl som när du kör igenom vattensamlingar. Vattenplaning innebär att däcken förlorar kontakt med själva vägbanan. Vattenplaning kan ske när vattnet som är mellan däcken och vägbanan inte trängs undan. Det som sker är att det blir en våg som byggs upp framför däcken. Detta sker tills att trycket på vattnet blir högre än trycket på däcken. Det är då däcken tappar kontakten med själva vägbanan.

Tappar du kontakten blir det farligt

När man tappar väggreppet och kontakten med vägen så kan inte du som förare ha kontroll över ditt fordon, utan bilen börjar att kana eller sladda. Det kan uppstå en mycket farlig situation. Det finns flera faktorer som ökar risken för att få vattenplaning. Det kan vara att du har breda däck, eller att du har slitna däck med dåligt mönsterdjup. Din hastighet kan vara hög eller så är det mycket vatten i vägbanan. Det kan även vara spårbildning i körbanan.

Har vägen alldeles för mycket vatten på sig, så kan det leda till att din bil tappar kontakt med själva vägbanan. Om ett däck kör relativt snabbt över en yta som är dränkt med vatten, så blir det som en liten vall med vatten framför däcket. När däckets slitbana kommer i kontakt med detta vatten framför däcket så blir det alltså ett högre tryck i vattnet. Skulle detta tryck i vattnet bli högre än det medeltryck som finns i däcket mot vägbanan, så innebär det att däcket kan inte längre trycka undan vattnet. Resultat blir att däcket lyfter från vägbanan.

Höga hastigheter får djupare vattensamling

Ju högre hastighet och ju djupare vattensamling, desto större effekt är det och det kan försämra väghållningen mycket allvarligt. Ett däck som ska fungera ordentligt på en våt vägbana, måste ha egenskaper som att sprida vattnet på ett sådant sätt så att däcket alltid har kontakt med vägbanan.

Ju högre hastighet du har på ditt fordon, desto större är risken att du råkar ut för vattenplaning. Dock kan vattenplaning även ske när du har lägre hastigheter. Vidta alltid försiktighet och sänk din hastighet när du ser att vägen är belagd med vatten.

Mängden vatten påverkar även det. Ju djupare vattenpölen är, desto mer vatten måste dina däck trycka undan. Det leder till större risk för vattenplaning. Men även ett tunt skikt av vatten kan resultera i vattenplaning.

Däcktryck och mönster är A och O

Däcktryck och mönsterdjup har en stor betydelse. Du kan reducera risken för vattenplaning genom att du regelbundet ser till att kontrollera dina däck. Minsta mönsterdjupet som är tillåtet är 1,6 mm. Men det bästa är att undvika att ha ett mönsterdjup under 3 mm.

Sommartid är då det är som störst risk att få vattenplaning. Det är då det ofta kan regna kraftigt, som en häftig åskskur som drar förbi.

Bra däck + säker körning = Ingen vattenplaning

Om man ser till trafiksäkerhetssynpunkten så är det viktigt att bilen har däck som är anpassade för väglaget och som har tillräckligt bra mönsterdjup.  Om det finns en stor mängd med vatten på vägen och man har en för hög hastighet, så orkar inte mönstret på däcken att forsla undan vattnet. Det är då däcket förlorar kontakten med vägen och även sitt grepp med vägbanan.

Ligger mönsterdjupet under 4 mm, så blir däckets köregenskaper på våt väg betydligt sämre och risken för vattenplaning ökar väsentligt. Bromssträckan blir dessutom längre samt att din bil sladdar lättare.

Det har gjorts tester med slitna däck, där mönsterdjupet har varit under 1,6 mm och med 5 mm vatten på vägen. Dessa tester visade att bilen börjar vattenplana i en kurva vid en hastighet om 76 km/h, medan det med nya däck blev vattenplaning först vid 96 km/h.