Hur får man däcken att hålla längre? 😱

Visste du att vi byter däck snabbare än vad vi egentligen behöver? Det finns många rykten som säger att däck inte håller mer än 5 år och att man varje år bör byta.

Du ska dock veta att det inte stämmer, i USA kör många upp till 10 år med sina däck. Vi rekommenderar dock inte att man ska köra så långt som 10 år men i.a.f. 5 år. 

Så länge dina däckmönster är schyssta så finns det ingen anledning att byta. Make sense eller hur?

Troligen har du precis som alla andra hört att däcken bör skiftas varje år eller åtminstone vartannat år. Du är inte ensam om du tror det, många däckhandlare förespråkar och marknadsför däckbyten som något akut och drastiskt.

Givetvis ska du inte slarva med däckbyten men samtidigt bör du inte åka omkring med panik. Många som har två år gamla däck har fortfarande schyssta mönster men trots det bestämmer de sig för att byta däck. Helt onödigt! det finns tom hörsägen som säger att däcken blir dåliga efter två år och får “negativa egenskaper.

Hmm… tror du verkligen på det? tänk logiskt.

smart

Så här säger specialisterna

I det här fallet har vi rådfrågat Magnus som läst på en hel del och arbetat med däck i fem år. Enligt han så kan däck hålla upp till 8 år beroende på körstil och förvaring. Förvarar man däcken rätt och håller det fritt från ozon och UV-ljus så ökar livstiden en aning bara där. 

Du bör inte förvara under olika temperaturskillnader, helst under jämn och fin sval temperatur. Däcken mår helt enkelt bäst då.

-Man kan aldrig garantera att ett däck ska hålla x- antal år. Sanningen är att användningstiden varierar mycket från förare och var i landet man bor, just därför kan man inte sätta en fast siffra säger Magnus, ABS Wheels

När ska man byta ut däcken?

Istället för att bocka av i en kalender varje år när det är tänkt att byta så rekommenderar Magnus att man inspekterar och kollar sina däck innan man bestämt sig för att skifta. 

-Håll ett öga på sprickor eller skador vid sidan av däcken, dessa kan uppstå av lång exponering av solljus samt vid ev tryckskillnader, se även till att mäta djupet på däck spåren.

Slitage indikatorerna burkar ligga på 1,6mm djup respektive 3mm beroende på årstid, vilket är okej för tråkiga klimat som Stockholm, men det är mindre bra för delar av landet som har regelbunden nederbörd.

Istället är ett 3,17mm djup en minimigräns för att vatten ska kunna ta sig ut under däcket och så att vattenplaning undviks. Så hur mäter man ett 3,17mm djup utan ett mönster instrument? Magnus säger att man kan mäta med ett vanligt måttband.

däck

 

Så här får du däcken att hålla längre:

  • Kör enligt biltillverkarens rekommendationer, skippa andras tips om att sänka lufttryck eller öka för att göra olika besparingar. I slutet av dagen handlar det om små-kronor. Är du Ove Sundberg typen från solsidan så kanske du nu tar illa upp 🙂 
  • Rivstarta aldrig och kör mjukt. Hur kör man mjukt? egentligen är det inte så svårt, kör miljövänligt helt enkelt.
  • Rotera hjulen för att jämna ut slitaget. Ibland drar bilen för mycket åt höger eller respektive vänster då kan ena däcket slitas mer än de andra (det här är bara ett exempel) 
  • Tvätta och håll däcken rent, undvik för mycket exponering av solljus. Parkera gärna i skuggan om du kan.
  • Det bästa tipset är att regelbundet kolla däcktryck