Friktionsdäck med fälgar
Att byta däck på sin bil är något alla bilägare bör göra minst en gång per år, man går från dubbdäck till sommardäck eller friktionsdäck till sommardäck. Att köra med friktionsdäck under sommarvärmen har nu bevisats enligt forskare ge dåliga effekter på däcket. Informerar man om detta för att sälja mer däck? Varför ska friktionsdäck vara sämre på sommaren?

Ställ dig den enkla frågan varför? Är Sverige så pass varmt att man verkligen anser ett däck bli för varmt för sommarvägarna?
Alla bilägare måste investera i fyra bildäck varje år, precis som man gör med service, bränsle, skatt och parkering så bör bildäck även bytas.
Byt varje år i god tid
Ett bildäck som inte bytts ut i tid och blir gammalt riskerar att öka chanserna för vattenplaning. Om du inte bryr dig om att byta däck i tid så är du helt ute och cyklar. Det finns många familjer, barn och handikappade där ute som du bör tänka på.

Måste man läsa däcktester?

Så länge du köper premiumdäck så anser vi att du inte behöver läsa däcktester. De låter troligen väldigt konstigt i dina öron just nu att en däck firma i Stockholm ger tipsen om att skippa däcktesterna. Varför? Vi tycker personligen att däcktesterna är så pass omgjorda att det inte anses trovärdiga, nyligen åkte ex Nokian fast för däckfusk. Hankook startar däckpiraterna med ett enda syfte att sprida information om året runt däckens negativa egenskaper. Michelin betalar Sifo nyligen en stor summa pengar för att göra en däckundersökning.
Vi tycker att det bästa du kan göra själv är att vara källkritisk! ett bra tips är därför att köpa däck från de större leverantörerna såsom Michelin, Nokian, Continental och Pirelli. Skippa däcktesterna och fråga kompisar/lokala däckdubben om råd.

Hur kontrollerar jag begagnade bildäck?

Som mestmotor.se skriver så börjar alla med att söka efter ”bästa pris på däck” på prissajter och sen ringer man lokala däckhandlaren, besöker några hemsidor och märker tillslut att däcken är billigast hos x-x-x. ” Duktigt jobbat – det blir en guldstjärna!” ehh nej?
Nej du har inte gjort ett bra jobb, vem garanterar dig att det där billiga däcket inte är en kopia från kina eller Vietnam? Återigen bör du vara källkritisk – kolla på omdömen, sök efter leveranstider och känn av magkänslan!? Det finns över 16 sidor där ute som ägs av utländska sajter med 30 dagars leveranstider, är det verkligen värt att vänta så länge för hundra spänn?
Om vi nu återgår till ämnet så bör man kontrollera däckens däckmönster; ett sommardäck ska aldrig vara under 1,6 millimeter och ett vinterdäck bör aldrig vara under 3 millimeter. För att kontrollera mönsterdjupet på dina begagnade däck kan du använda en femkrona vilket du placerar mellan däckens mönster i de så kallade ”kanalerna”. Mellan femmans övre, horisontella kant och till ytterkanten på myntet är det tre millimeter.
Dubbdäck med mycket dubbar
Hur viktigt är det med bra bildäck?
Bra däck klarar det mesta och gör sig bra på vattenplaning, torr och våt asfalt. Bra bildäck är super viktigt med tanke på att däcken är det enda som faktiskt bär bilen. Pär Brand beskriver det så här: Skillnaden mellan bra och dåliga däck är enorm. De finaste premiumdäcken är underbara och får din bil att prestera på topp” håller vi med honom? – Ja.

Vinterdäck på sommaren?
Tänk inte ens tanken, ett vinterdäck har extremt dåliga köregenskaper på sommaren då gummiblandningen är mjukare. Under varma förhållanden blir däcket nästintill farligt på sommaren enligt däcktester.
Ett bra sommardäck ska skydda dig mot våta och torra väglag.

Friktionsdäck på sommaren?
Ganska nyligen var John Eriksson och besökte Arlanda Test track tillsammans med racingproffset Richard Göransson, där testade dom friktionsdäck vs sommardäck. Det man kom fram till var att friktionsdäcket hade mycket sämre bromsegenskaper än sommardäcket. Det skiljde 12 meter mellan däcken.  Tankeställare? Kan du då tänka dig att 5-7% kör med vinterdäck på sommaren?

Friktionsdäck så kallade ”helårsdäck” är det farliga?
Dom som kör med dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) på sommaren riskerar att krocka helt i onödan. Greppet och bromssträckan blir sämre enligt Milos Kosyjer på Motormännen. Pontus grönvall på Däckbranschens informationsråd berättar att helårsdäcken är ett stort problem i Sverige. Många människor som saknar kunskap köper tyvärr dessa däck och tror att det ska fungera lika bra i kyla och värme.
Bromssträcka
Bästa tipsen vi kan ge dig (taget från DN)

  1. Undvik helårsdäck. Köp riktiga vinter eller sommardäck.
  2. Köp bara från företag som är väletablerade på marknaden.
  3. Försäkra dig om att däcken är färska. Gummit försämras om de är gamla.
  4. Jämför även priset med det hos din lokala däckhandlare. Själva däcken kan vara billigare på nätet, men den totalkostnaden kan bli större eftersom frakt, montering och balansering tillkommer.

Källa: Motormännens riksförbund, Transportstyrelsen