Vinterväglag

När vintern kommer så är det åter igen dags att tänka på det här med vinterdäck. Dessa ska sättas på i god tid. Du bör kontrollera dina gamla däck, för att avgöra om de fungerar en säsong till eller om det är dags att investera i nya däck för din bil. Ska du satsa på nya däck så kan du välja mellan dubbdäck eller friktionsdäck. Dubbade däck är oftast det bästa alternativet då dessa ger dig bäst grepp på både snö och is. Men en del föredrar odubbat. Oavsett vilka däck du väljer så finns det en del att tänka på.

Det finns en hel del saker att tänka på när det kommer till dubbdäck. Många är inte medvetna om till exempel när man får använda dem. Det gäller att ha koll på lagar och regler. Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 15 april. Om det råder vinterväglag så kan du få använda dem utöver denna period. Det är polisen som avgör vad som är vinterväglag.

Vanliga vinterdäck ska enligt lag sitta på bilen under perioden 1 december – 31 mars. Detta gäller personbil, lätt lastbil och buss upp till 3.5 ton. Det gäller även släpvagnar som dras av dessa fordon.

Om du har tänkt köra med släp under vintern och har dubbade däck på bilen så måste även släpet ha dubbdäck. Skulle det vara så att du har dubbfria vinterdäck på bilen, så kan du använda både dubbfria och dubbade däck på ditt släp.

Man får aldrig blanda dubbade och dubbfria däck på en personbil, buss eller en lätt lastbil. Du ska ha fyra likadana däck runt om bilen.

Dubbdäck får dessvärre inte köras överallt. Detta är synd, eftersom dubbdäck är det bästa valet för vintervägkörning. Många gånger är det i städer som man har satt ett förbud mot att använda dubbdäck. Ett exempel på det är Hornsgatan i Stockholm. Här är det endast är tillåtet med friktionsdäck. Om du ändå kör med dubbdäck på platser där det är förbjudet, så riskerar du höga böter. Det är därför bra att kontrollera vad som gäller just där du bor, så du inte råkar ut för en otrevlig överraskning.

När du ska köpa vinterdäck så är det viktigt att de har rätt märkning. Det innebär att du bör ha en av dessa märkningar: M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller Mud and Snow. I Europa betyder M+S Mud + Snow. M+S däck har väldigt bra grepp på våta eller hala väglag.

Ska du satsa på helt nya däck, så se till att du inte tänker allt för ekonomiskt. Det är faktiskt så att ju dyrare däck du väljer, desto bättre egenskaper har de. Det finns givetvis bra budgetdäck som fungerar väl. Men om du vill känna dig extra säker så är det bra att lägga ner lite extra pengar på dina dubbdäck.

När du väll köpt helt nya dubbade däck så måste du så att säga köra in dem. Detta är bland annat för att dubbarna ska sätta sig ordentligt i dubbhålen. Att köra in ett par dubbdäck är enkelt. Det gäller bara att köra lugnare än vanligt. Du ska undvika att accelerera allt för kraftigt så väl som att låta bli att göra häftiga inbromsningar under de första 50 milen. Väl inkörda dubbdäck får dubbar som fungerar under hela däckets livslängd.

Om du tar fram dina dubbdäck från förra säsongen och märker att de har tappat extremt många dubbar så måste du investera i nya däck. Det går inte att sätta i nya dubbar i de gamla däcken.

När det kommer till mönsterdjup på vinterdäck, så är det minst 3 mm i mönsterdjup som gäller. Helst bör du ha 5 mm för att vara extra säker på vintervägarna. Ett helt nytt däck brukar ha mellan 8-9 mm i mönsterdjup.

En del väljer att inte sätta på dubbdäck, utan tar friktionsdäck, eftersom det är ”tillåtet” att köra med dem även under sommaren. Dock är nackdelen att dessa däck slits ner mycket snabbare eftersom de inte är anpassade för varma dagar och de har även ett sämre våtgrepp. Det är därför bättre att köpa dubbade däck för vintern och riktiga sommardäck för sommaren.