Ska man välja dubbdäck eller friktionsdäck? de svaret valde jag att ta reda på när jag kontaktade alla Sveriges regeringsledamöter (349st). Bland de som svarade så fick jag totalt 106 svar varav jag kommer att presentera 53 stycken här på ABS Wheels blogg.

Enligt majoriteten väljer de allra flesta friktionsdäck gentemot dubbdäck, varför? jag ställde frågan direkt till samtliga politiker: Ska man köra med dubbdäck eller friktionsdäck på vintern?

Så här svarade riksdagsledamöterna om dubbdäck vs friktionsdäck:

Åsa Westlund (Socialdemokrat): Som du skriver finns det för- och nackdelar med båda valen. Det är upp till varje enskild bilförare att utifrån detta ta beslut, givetvis med beaktande om vilket väglag man kommer att ha.

Sara Karlsson (Socialdemokrat): Jag tänker att det är lite beroende på var man bor. Vi vet ju att dubbdäck har såväl miljö- som hälsokonsekvenser, och därför finns också på vissa ställen i t ex Stockholm dubbdäcksförbud. Samtidigt finns det ju i vissa delar av landet större behov av dubbdäck, av säkerhetsskäl.  Jag är ingen expert på däck, det är möjligt att det finns friktionsdäck som klarar vinterväglaget i norrlands glesbygd. Men min bild är alltså att friktionsdäck är bättre ur miljö- och hälsosynpunkt, men att det på vissa ställen är nödvändigt med dubbdäck.

Elin Lundgren (Socialdemokrat) Hej Johan! Tack för ditt mejl!Det finns, som jag ser det, olika gånger då olika däck är att föredra. Jag tror faktiskt inte att partiet gjort ett ställningstagande i frågan om vilka däck om är bäst.

Patrik Björck (Socialdemokrat) Hej mitt personliga svar som boende på landsbygd är dubbdäck. Jag har provat båda delar och tyckte inte att odubbat var lika trafiksäkert. Om man bor i stad kommer säkert frågan i ett annat ljus och också vilka körvanor man har. Jag tror inte att det finns någon partiståndpunkt mer än att det är en balans mellan miljö och trafiksäkerhet.
Självklart skall luftkvaliteten i storstäderna följas upp och lagar och regler på så väl lokal,  nationell som europeisk nivå följas.

Roza Guclu Hedin (Socialdemokra) Hej Johan! Tack för din fråga!Jag kommer från Dalarna och här har vi haft diskussion om detta. Jag vet ärligt inte om partiet tagit ställning i frågan, ska undersöka det. Jag kan bara svara för mig själv och det är ingen lätt fråga, till och med ”experterna” är väl delade? Spontant skulle jag också likt dig säga friktionsdäck. Miljön men också dess mindre påverkan på vägen. Har haft sådana på min förra bil. Nu har vi dubb. Vi Har konstant snö/is under vintern så denna gång valde vi dubb. Jag vet dock att man inte riktigt är överens om fördelarna kontra nackdelarna.. som jag förstår fungerar däcken olika bra beroende på väder (is/lössnö) och skick på bilen (nyare antisladdsystem osv)..  Återkommer med partiets hållning!:)

Johan Andersson (Socialdemokrat) Hej Johan, Jag har uppdraget att svara på dina frågor för socialdemokraternas sida, här är våra svar: Vi som parti kan inte ta ställning i frågan men att dubbfria däck generellt bidrar till mindre partikelutsläpp är bevisat. Dock så har dubbdäck ett bättre fäste exempelvis när det är isigt på vägarna. Varje individ får se över hur vilka däck som passar bäst utifrån hur vinterväglaget ser ut där de kör och sedan välja det bästa alternativet när det gäller att både ur trafiksäkerhet- och ur miljösynpunkt. Trafikverket har en bra sida om vinterdäck där det finns beskrivet vad den myndigheten kommit fram till när det gäller dubb eller inte: http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Dina-val-gor-skillnad/Dack/vinterdack/ Här är en undersida där en jämförelse finns mellan däcktyperna; http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Dina-val-gor-skillnad/Dack/Vad-kan-du-gora-for-att-minska-mangden-partiklar/Vinterdacksguide/

Lena Emilsson (Socialdemokrat) Hej Jag använder friktionsdäck på vintern.

Monica Green (Socialdemokrat) Hej Så länge som det är tillåtet att köra med båda typer av däck så är det ju upp till varje individ vilket däck hen vill köra. Vi som parti har inte tagit ställning i frågan men att dubbfria däck generellt bidrar till mindre partikelutsläpp. Dock så har dubbdäck ett bättre fäste exempelvis när det är isigt på vägarna. Varje individ får se över hur vilka däck som passar bäst utifrån hur vinterväglaget ser ut där de kör och sedan välja det bästa alternativet när det gäller att både ur trafiksäkerhet- och ur miljösynpunkt.

Jonas Gunnarsson (Socialdemokrat) Jag tycker det är svårt att göra en regel som passar hela landet. Att kommuner kan sätta dubbdäcksförbud i tätbebyggt område tycker jag är en rimlig väg framåt. Själv kör jag med friktionsdäck

Lena Emilsson (Socialdemokrat) Hej Jag använder friktionsdäck på vintern.

Per-Arne Håkansson (Socialdemokrat) Hej Johan Tack för mejl och synpunkter. Förutsättningarna ser olika ut i vårt avlånga land. Friktionsdäck är som jag ser det att föredra men jag inser också att jag för egen del haft dubbdäck vissa vintrar och känt mig trygg som förare med dem. Men visst sliter det mer på vägarna och påverkar också bränsleåtgången så i jag delar din åsikt att friktionsdäck är att föredra. Om förbud mot dubbdäck ska införas vill jag dock inte i detta läge ta ställning till. Bil- och däckfabrikanter har uppenbarligen olika åsikter. Det bästa vore om vi som kunder/konsumenter efterfrågar friktionsdäck mera, då ökar efterfrågan och marknaden anpassar sig efter det. Men som sagt jag är inser att vi behöver ”puffa på” utvecklingen i rätt riktning. Förbud kan vara ett alternativ men då behöver som jag ser det frågan utredas ytterligare innan beslut kan fattas. Fortsatt trevlig helg.

Roza Guclu Hedin (Socialdemokrat) Hej Johan!Tack för din fråga!Jag kommer från Dalarna och här har vi haft diskussion om detta. Jag vet ärligt inte om partiet tagit ställning i frågan, ska undersöka det. Jag kan bara svara för mig själv och det är ingen lätt fråga, till och med ”experterna” är väl delade? Spontant skulle jag också likt dig säga friktionsdäck. Miljön men också dess mindre påverkan på vägen. Har haft sådana på min förra bil. Nu har vi dubb. Vi Har konstant snö/is under vintern så denna gång valde vi dubb. Jag vet dock att man inte riktigt är överens om fördelarna kontra nackdelarna.. som jag förstår fungerar däcken olika bra beroende på väder (is/lössnö) och skick på bilen (nyare antisladdsystem osv).. Återkommer med partiets hållning!:)
Johan Andersson (Socialdemokrat) Hej Johan, Jag har uppdraget att svara på dina frågor för socialdemokraternas sida, här är våra svar: Vi som parti kan inte ta ställning i frågan men att dubbfria däck generellt bidrar till mindre partikelutsläpp är bevisat. Dock så har dubbdäck ett bättre fäste exempelvis när det är isigt på vägarna. Varje individ får se över hur vilka däck som passar bäst utifrån hur vinterväglaget ser ut där de kör och sedan välja det bästa alternativet när det gäller att både ur trafiksäkerhet- och ur miljösynpunkt.
Fredrik Lundh Sammeli (Socialdemokrat) Hej Johan och tack för ditt mail,  Jag får säga att jag är nästan helt okunnig på området.
Själv kör vi dubbdäck hemma i Luleå. Men vill du snacka däck och politik så tycker jag du ska söka kontakt med mina kollegor Leif Petterson eller phia Nilsson i Trafikutskottet.
Per-Arne Håkansson (Socialdemokrat) Hej Johan Tack för mejl och synpunkter. Förutsättningarna ser olika ut i vårt avlånga land. Friktionsdäck är som jag ser det att föredra men jag inser också att jag för egen del haft dubbdäck vissa vintrar och känt mig trygg som förare med dem. Men visst sliter det mer på vägarna och påverkar också bränsleåtgången så i jag delar din åsikt att friktionsdäck är att föredra. Om förbud mot dubbdäck ska införas vill jag dock inte i detta läge ta ställning till. Bil- och däckfabrikanter har uppenbarligen olika åsikter. Det bästa vore om vi som kunder/konsumenter efterfrågar friktionsdäck mera, då ökar efterfrågan och marknaden anpassar sig efter det. Men som sagt jag är inser att vi behöver ”puffa på” utvecklingen i rätt riktning. Förbud kan vara ett alternativ men då behöver som jag ser det frågan utredas ytterligare innan beslut kan fattas. Fortsatt trevlig helg

Leif Pettersson(Socialdemokrat) Det beror nog på var du är och hur vintern ser ut. Jag bor i Norrbvotten och skulle aldrig drömma om att köra annat än på dubbdäck vintertid. Medan det i exempelvis Stockholmsregionen kan fungera lika bra med friktionsdäck.

Emilia Töyrä (Socialdemokrat) Där måste jag dessvärre göra dig besviken – jag har provat bådadera och skulle inte våga ge mig ut på vägarna med friktionsdäck vintertid. De flesta dagar går det bra men dubbdäck är enligt min erfarenhet betydligt säkrare på vägen. Jag har också läst tester (vi bilägare, t.ex) för att lättare kunna välja rätt däck och där har min teori besannats. Tack för ditt mail!

Jan-Olof Larsson (Socialdemokrat) Jag kör med friktionsdäck eftersom jag kommer från västkusten där det oftast är barmark.

Maria Andersson Willner (Socialdemokrat) Tack för frågan, första gången jag fått den! =) Jag gillar dubbdäck, eftersom jag kör på mindre vägar o med mycket vilt.

Johan R Andersson (Socialdemokrat)   Hej Johan! Intressant fråga. Själv kör jag med friktionsdäck eftersom jag bor vid smålandskusten med mest regn och slask på vintern. Då är friktionsdäcken att föredra. Men som norrbottning i exil har jag förståelse för behovet av dubbdäck.
Miljöpåverkan p g a dubbdäck är vidare omdiskuterad. Vi har ett par ledamöter som starkt drivit kravet på att avskaffa dubbdäcksförbudet i vissa regioner. Men för att få ett bättre svar tycker att du ska fråga Sten Bergheden som är vår talesperson i dessa frågor.

Jörgen Hellman (Socialdemokrat)  Hej! Jag kan egentligen inte så mycket om däck, man förlitar ju sig på den däckverkstad man använder. Det är nog lite hur man bor och vad det är för klimat där. Bor man där snön mer blir till blankis. Typ delar av västsverige där det ofta kommer snö och sedan direkt regn. Då brukar det ju bli blankis. Då fungerar naturligtvis dubbdäck bättre. Där det är mycket snö och i staden är väl friktionsdäck bättre. Ha det så gott!

Monica Green (Socialdemokrat) Hej Så länge som det är tillåtet att köra med båda typer av däck så är det ju upp till varje individ vilket däck hen vill köra. Trafikverket har en bra sida om vinterdäck där det finns beskrivet vad den myndigheten kommit fram till när det gäller dubb eller inte:http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Dina-val-gor-skillnad/Dack/vinterdack/ Här är en undersida där en jämförelse finns mellan däcktyperna; http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Dina-val-gor-skillnad/Dack/Vad-kan-du-gora-for-att-minska-mangden-partiklar/Vinterdacksguide/ Vi som parti har inte tagit ställning i frågan men att dubbfria däck generellt bidrar till mindre partikelutsläpp. Dock så har dubbdäck ett bättre fäste exempelvis när det är isigt på vägarna. Varje individ får se över hur vilka däck som passar bäst utifrån hur vinterväglaget ser ut där de kör och sedan välja det bästa alternativet när det gäller att både ur trafiksäkerhet- och ur miljösynpunkt.

Jesper Skalberg Karlsson (Moderat) Hej! Vi tar inte ställning för vilka däck folk väljer att använda. Det vi är intresserade av är att däcken håller en hög trafiksäkerhet. Valet av däck gör folk bäst själva, beroende på var man brukar köra. Ur miljösynpunkt kan dubbdäck absolut vara problematiska, särskilt i städer där partikelhalterna kan öka till skadliga nivåer. Där är vi öppna för olika åtgärder. Vill du så kan jag vidarebefordra dig till någon i Trafikutskottet om du verkligen vill grotta ned dig i våra ställningstaganden på en beslut-för-beslut-nivå.

Saila Quicklund (Moderat) Hej! Jag som bor i Jämtland använder bara dubbdäck pga vinterväglaget. Förstår dock de som använder dubbfria däck i södra Sverige.. Partiet har vad jag vet inte uttalat sig varken för eller emot dubbdäck. Allt gott Saila

Jan Ericson (Moderat) Moderaterna har väl vad jag vet ingen direkt uttalad linje i denna fråga mer än att vi inte vill förbjuda dubbdäck nationellt. Däremot kan det ju finnas skäl att förbjuda dubbdäck inne i städerna på vissa gator. Men det får då styras av lokala beslut. Det kan ju finnas behov av olika däck i olika delar av landet, själv kör jag dubbat på vintern, men det är väl mer av gammal vana.
Om vi vill ha ett säkert svar på frågan så kan jag bolla den vidare till våra representanter i Miljö- och jordbruksutskottet som lär ha ansvaret för frågan. Men du kanske redan har fått svar från dem? Själv håller jag inte på med dessa frågor i riksdagen, eftersom jag sitter i finansutskottet.

Jessica Rosencrantz Trafikpolitisk talesperson (Moderat) Tack för en intressant fråga! Det korta svaret på frågan om huruvida dubb- eller friktionsdäck är att föredra på vintern är att det beror på underlaget och körvanor. Bor du på landsbygden eller i de norra delarna av landet är dubbdäck många gånger att föredra då de är säkrare på ett isigt väglag. Däremot kan friktionsdäck vara att föredra vid omfattande körning i städer eller tätorter då dessa orsakar mindre buller och ett lägre utsläpp av slitagepartiklar.  I Stockholm har dubbdäcken orsakat relativt omfattande miljöproblem då partikelnivåerna på många platser överstigit EU:s gränsvärden. Därför har Stockholms stad förbjudit dubbdäck på enskilda gator av hänsyn till de boendes hälsa. Vi ser positivt på att kommunerna själva kan besluta om förbud mot dubbdäck på enskilda gator. Vårt mål är att minska partikelutsläppen utan att tumma på trafiksäkerheten. Därför vi vill fortsatt ge den enskilde bilägaren möjlighet att välja mellan dubbdäck och friktionsdäck men låta kommunerna besluta om var respektive däcktyp får användas.

Ann-Britt Åsebol (Moderat) Hej Johan!Tack för din fråga. Vad jag vet har vi inte diskuterat frågan i stort i partiet. Själv har jag en delad uppfattning, eftersom jag bor i Dalarna.Jag är mycket ute och kör på vintern i norra länsdelen till exempel och då kör jag med dubbar. Vägarna här är vinter vägar och friktionsdäck är för mig en sämre lösning. Jag har kört en hel del med sådana också. Då Sverige är ett långsmalt land tror jag att vi bör ha olika sorters däck beroende på var vi bor. Alltså jag är emot att förbjuda dubbdäck.

Erik Ottosson (Moderat) Hej Johan Din fråga har inte ett enkelt svar. Själv kör jag med friktionsdäck men jag har samtidigt full förståelse för att mina släktingar i Norrbotten väljer dubbdäck utifrån hur deras vinterväglag ser ut och hanteras av deras kommun. I städer fungerar friktionsdäck i min erfarenhet alldeles utmärkt men när jag kommer på besök i Norrbotten känner jag inte samma trygghet. Det ska också sägas att den enda gång jag kört av vägen var det med dubbdäck så ingen ska leva i villfarelsen att de är idiotsäkra. Mitt parti har också varit delaktig i att förbjuda dubbdäck på vissa gator mot bakgrund av just miljöproblematik och partikelhalter i luften. Tyvärr har partikelnivåerna inte sjunkit så mycket som vi hade önskat men om jag minns rätt så har det åtminstone blivit bättre. Jag hoppas att det svarar på din fråga annars får du höra av dig igen.

Saila Quicklund (Moderat) Hej! Jag som bor i Jämtland använder bara dubbdäck pga vinterväglaget. Förstår dock de som använder dubbfria däck i södra Sverige.. Partiet har vad jag vet inte uttalat sig varken för eller emot dubbdäck. Allt gott Saila

Sofia Arkelsten (Moderat) Du kommer nog få olika svar beroende på vem du frågar, tror inte att vi har någon partilinje om detta annat än att det precis som du säger är bättre med friktionsdäck av miljöskäl. Det finns några enskilda i moderaterna som tar illa vid sig av dubbdäcksförbudet men det är deras uppfattning.
Här är trafikutskottets betänkande från förra riksmötet. De enda som reserverar sig är Sd. (De håller alltså inte med om texten i betänkandet, det som riksdagen ställer sig bakom.) https://data.riksdagen.se/fil/1EF624EC-8250-4E4B-BBB6-012963AA8333 Sammanfattningsvis så är det tydligt att dubbdäcken har stor miljöbelastning och det finns olika sätt att minska belastningen. Allt ska balanseras med trafiksäkerhet naturligtvis.  Har du mer avancerade frågor om dubbdäck och trafiksäkerhet så är Jessica Rosencrantz väldigt bra att fråga!

Lars Hjälmered (Moderat) Jag tror att någon av mina kollegor i trafikutskottet, såsom Jessica Rosencrantz, bättre kan svara på frågan.
För min personliga del är jag dock rätt pragmatisk. Jag använder själv friktionsdäck då jag bedömer att de ger fullgod säkerhet, är tystare än dubbdäck och har miljöfördelar i stadstrafik där vi vanligen åker. Samtidigt vet vi ju att villkoren i landet ser olika ut och att dubbdäck för många människor är ett rimligt val utifrån deras situation och bilåkande. Därför anser jag inte man ska ha några generella förbud. Men, återigen, vill du ha ett fylligare svar rekommenderar jag att du kontaktar Jessica Rosencrantz.

Sotiris Delis (Moderat) Intressant fråga om valet mellan dubb och friktionsdäck samt koppling till miljö. Mitt personliga val sedan länge tillbaka är friktionsdäck. Tekniken som friktionsdäcken är baserad på har utvecklats och naturligtvis ”gårdagens” friktionsdäck är inte  lika säkra som dagens och morgondagens. Det är min bedömning att detta är en kunskapsfråga som dessvärre inte har trängd in i tillräckligt hos konsumenterna av dessa produkter och därför har vi en ”fajt” mellan friktionsfriskolan och dubbdäcksskolan, så att säga.  Jag har också uppfattningen om att man inte bör ta till laginstrumentet hur lätt som helst men frågan bör lyftas upp och diskuteras samt informeras för att påverka allt flera bilförare för att använda sig av dagens friktionsdäck. Det är min uppfattning betr din fråga och funderingar.

Åsa Coenraads (Moderat) Hej Johan Det finns nog en anledning till att du inte hittar info på vår hemsida om däck och det beror på att vi inte satt ner foten i frågan. Jag, tror att val av däck helt beror på var man färdas mest. I norradeln av landet och på landsbygd är nog dubbdäck en nödvändighet medans i södra Sverige och vid storstadskörning är andra alternativ helt ok. Jag anser att den som framför fordonet är bäst lämpad att avgöra detta. Vi har dock funderingar kring att införa en möjlighet för kommunerna att sätta upp lokala föreskrifter om dubbdäck för att få ner de klimatavtryck som dubbdäcken ändå bidrar till. Tex Hornsgatan i Stockholm. Frågan är inte helt lätt att besluta om tyvärr då flera intressen slår mot varandra.  Jag vet om att detta inte var ett helt fullgott svar , men ett försök i alla fall.

Lena Asplund (Moderat) Jag tror inte vi som parti har en officiell ställning i frågan. Personligen anser jag att det är en fråga om var man bor och hur vintervägarna där ser ut. Själv kör jag dubbat då jag ofta i min valkrets (Västernorrland) kör på dåligt underhållna vägar

Barbro Westerholm (liberalerna) Jag är inte så insatt i frågan, för mig är det allra viktigaste att man kan ta sig fram utan risk på småvägarna i Stockholms skärgård. Norrskogs backe på Torö är en sådan där knepig backe att ta sig uppför och nedför när det är halt. Och där vet jag inte vilket däck som är säkrast. Skickar den vidare till min riksdagskollega Nina Lundström som har ansvar för de här frågorna i L.

Emma Carlsson Löfdahl (Liberal) Hej Jag måste vara ärlig o säga att jag inte heller vet o är inte säker på att vi har beslut om detta. Men du kan få mina personliga funderingar kring detta. Själv kör jag alltid med dubbdäck. Anledningen är att jag bor på landet med en kilometers uppförsbacke (grusväg) som ofta är isbelagd. För mig är det ett enkelt val då jag vill kunna komma hem då det är isgata. Jag har svårt för generella förbud och är för valfrihet, däremot kan jag tänka mig att införa någon form av ”miljöavgift” för de som väljer att köra med dubb. Men som sagt, detta är mina personliga tankar kring detta o inte förankrade.

Tina Acketoft (Liberal) Hej Johan, Jag förstår att du ställt frågan till flertalet ledamöter så jag hänvisar till Nina Lindströms svar eftersom det är hon som ansvarar för frågan i riksdagen.

Emma Carlsson Löfdahl (Liberal) Hej Jag måste vara ärlig o säga att jag inte heller vet o är inte säker på att vi har beslut om detta. Men du kan få mina personliga funderingar kring detta. Själv kör jag alltid med dubbdäck. Anledningen är att jag bor på landet med en kilometers uppförsbacke (grusväg) som ofta är isbelagd. För mig är det ett enkelt val då jag vill kunna komma hem då det är isgata. Jag har svårt för generella förbud och är för valfrihet, däremot kan jag tänka mig att införa någon form av ”miljöavgift” för de som väljer att köra med dubb. Men som sagt, detta är mina personliga tankar kring detta o inte förankrade.

Allan Widman (Liberal) Johan,Tycker som Du i detta. Motionerat om dubbförbud i Malmö KF.

Nina Lundström (Liberal)  Hej Vi vill införa en avgift på dubbdäck och har studerat den norska modellen

Tina Acketoft (Liberal) Hej Johan, Jag förstår att du ställt frågan till flertalet ledamöter så jag hänvisar till Nina Lindströms svar eftersom det är hon som ansvarar för frågan i riksdagen.

Anders W Jonsson (Centerpartiet) Hej Johan! Utvecklingen av säkra däck går snabbt. Friktionsdäck är ett bra alternativ, mer vänliga mot väg och miljö men kan i dagsläget inte helt ersätta dubbäck. Jag har ett stort förtroende för att däcktillverkare driver på den tekniska utvecklingen och att fordonstillverkare och försäljare ser till att däckköparna gör kloka val.

Fredrik Christensson (Centerpartiet)  Hej Johan! Tack för din fråga. Centerpartiet vill att frågan om dubbdäck ska hanteras lokalt, då förutsättningar är olika beroende på var i landet man befinner sig. Följande beslut tog Centerpartiet på vår senaste partistämma i Falun: Kommuner bör exempelvis ha möjlighet att tillhanda billigare eller helt gratis parkering till miljöbilar och bilpoolsbilar. Kommuner ska också själva få bestämma om andra incitament riktade till miljöbilar. Beslut om trängselskatter och dubbdäcksavgifter, samt hur intäkterna från sådana skatter och avgifter fördelas, ska kunna avgöras lokalt. Centerpartiet anser också att kommuner själva ska kunna besluta om att införa miljözoner för personbilar och skärpta miljözoner för tunga fordon samt ställa krav på varutransporter i tätort. Fordon som släpper ut mindre partiklar och andra förorenande ämnen och som kör tystare, bör få bättre förutsättningar att köra under längre tid på dygnet än andra. På de gator som är mest förorenade ska det vara möjligt att lokalt bestämma att enbart fordon som uppfyller krav om viss klimatprestanda, bullernivå och partikelutsläpp får köra, eller införa avgifter för dubbdäck. Trevlig helg!

Kristina Yngwe (Centerpartiet)  Jag skulle ur miljösynpunkt säga friktionsdäck, dubbdäck står ju både för luftföroreningar och mikroskräp i våra vatten.

Rickard Nordin (Centerpartiet)  Friktionsdäck är att föredra i så stor utsträckning som möjligt. Det är ju helt överlägset både ur klimatsynpunkt, men även när det gäller viktiga luftföroreningar. Där drar ju dubbdäcken upp stora mängder partiklar som leder till för tidig död. Vi pratar om 5-6000 personer varje år i Sverige. Det är självklart inte bara dubbdäckens fel, men de står för en orimligt stor andel.  Sen kan jag förstå om det i vissa delar av landet behövs dubbdäck, men det är en klar minoritet av bilarna. Jag har svårt att se att någon i storstadsområdena skulle behöva dubbdäck exempelvis. Vi har pratat om att införa en dubbdäcksavgift för att styra mot friktionsdäck, istället för ett förbud, som riskerar att bli lite knepigt.

Kerstin Lundgren (Centerpartiet) Hej,För min egen del aldrig dubbdäck oavsett fjällresa, boende i norr eller i Stockholmsområdet.

Fredrik Christensson (Centerpartiet) Hej Johan! Tack för din fråga. Centerpartiet vill att frågan om dubbdäck ska hanteras lokalt, då förutsättningar är olika beroende på var i landet man befinner sig. Följande beslut tog Centerpartiet på vår senaste partistämma i Falun: Kommuner bör exempelvis ha möjlighet att tillhanda billigare eller helt gratis parkering till miljöbilar och bilpoolsbilar. Kommuner ska också själva få bestämma om andra incitament riktade till miljöbilar. Beslut om trängselskatter och dubbdäcksavgifter, samt hur intäkterna från sådana skatter och avgifter fördelas, ska kunna avgöras lokalt. Centerpartiet anser också att kommuner själva ska kunna besluta om att införa miljözoner för personbilar och skärpta miljözoner för tunga fordon samt ställa krav på varutransporter i tätort. Fordon som släpper ut mindre partiklar och andra förorenande ämnen och som kör tystare, bör få bättre förutsättningar att köra under längre tid på dygnet än andra. På de gator som är mest förorenade ska det vara möjligt att lokalt bestämma att enbart fordon som uppfyller krav om viss klimatprestanda, bullernivå och partikelutsläpp får köra, eller införa avgifter för dubbdäck. Trevlig helg!

Jeff Ahl (Sverige demokraterna) Hej. Här uppe kan vi inte köra dubbfritt. Så svaret från mig är enkelt, det får vara upp till den enskilde att avgöra!

Larry Söder (Kristdemokraterna) Vi som parti har inte tagit ställning som jag vet för något av alternativen. Det tror jag är ur synpunkten att det är upp till den enskilde. Man skulle kunna styra det genom avgift eller skatt men så långt i diskussionen har vi inte kommit.

Aron Modig (Kristdemokraterna) Tack för ditt mail och din fråga. Jag måste be dig att kontakta KD:s representant i Trafikutskottet, Robert Halef, i denna fråga. Hans e-postadress är robert.halef@riksdagen.se.

Jakob Forssmed (Kristdemokraterna) Osäker på om vi har någon partiuppfattning. Själv håller jag med dig om att friktionsdäck ofta är att föredra i stadsmiljö med tanke på miljö – partiklar m m .Samtidigt har dubbdäcken sin plats där isen är mer frekvent förekommande.Tycker jag/jakob

Emma Henriksson (Kristdemokraterna) Hej! Inte mina huvudsakliga frågor och jag tror inte att vi har något partiställningstagande i frågan men jag kan ge mitt personliga svar. För många bilister är friktionsdäck det bästa alternativet. Det minskar vägslitage och leder till mindre av skadliga partiklar. Det finns dock situationer då dessa inte har tillräckligt väggrepp ex på ishalka. Att tillräckligt antal använder dubbdäck och därmed ”ruggar” ytan för de som kör med friktionsdäck har jag förstått också är viktigt. Jag gissar dock att det varierar mycket beroende på vägens förutsättningar, trafikflödet och väderleksförhållanden hur stor andel det rör sig om. För utryckningsfordon är det lämpligt med dubbdäck då de har högre krav på bra grepp vid högre hastigheter och de ju ska ta sig till från bl a de platser där det pga väglaget blivit olyckor. För fordon som ofta körs på väglag med ishalka så kan det vara lämpligt med dubbdäck. För den som nästan uteslutande kör på vägar som inte har så svåra förhållanden (innerstadstrafik eller väl underhållna stora trafikstråk) så kan det vara bättre med friktionsdäck. Ur både mänskligt, samhällsekonomiskt och miljömässigt perspektiv är det en balans mellan att undvika partiklar och förebygga trafikolyckor. För att fler ska klara sig med friktionsdäck är det också viktigt att vägunderhållet fungerar och då inte minst snö och isröjning. För egen del har vi i min familj två bilar. Den ena med friktionsdäck, den andra med dubbdäck och vi använder den som är bäst lämpad för aktuellt vägunderlag. Tyvärr har vi en brant backe bara ett hundratal meter från bostaden som ofta hamnar väldigt sent i kommunens snöröjning. När det snöat hår det inte att komma upp för den ens med nya friktionsdäck så behöver vi använda bilen sådana dagar måste vi ha dubbdäck. Men för det mesta tar vi bussen. Överväger dock dubbdäck till min cykel för att förlänga cykelsäsongen. Vad jag känner till är dock inte miljöriskerna med dubbdäck till cykel lika stora som till bil.

Rasmus Ling (Miljöpartiet) Hej! Tack för ditt mail! Friktionsdäck är bättre ur miljösynpunkt, och det sliter också mindre på vägarna vilket gör att det är mer samhällsekonomiskt. Jag är medveten om att det finns en diskussion om att det inte skulle vara lika säkert på vissa ställen, men det motsägs av erfarenheter från Norge där man ibland annat Trondheim har infört dubbdäcksavgifter, och därmed fått lägre andel med dubb, men utan att kunna påvisa några skillnader gällande olyckor. Allt gott!

Janine Alm Ericsson (Miljöpartiet) Hej, Tack för din fråga och jag ber om ursäkt för sent svar. Personligen tycker jag friktionsdäck är bäst, men bor också så att jag för det mesta klarar mig utan dubbdäck. Behovet varierar ju beroende på var man bor, varför jag tror det är svårt att uttala sig generellt. Men att dubbdäck genererar mycket partiklar vet vi ju, så de borde användas så sparsamt som möjligt.

Anders Schröder (Miljöpartiet) kommuner har vi verkat för ett förbud mot dubbdäck i innerstäderna, just eftersom de river upp en massa skadliga partiklar i luften som bidrar till olika sjukdomar. Så generellt sett skulle jag nog säga att vi föredrar friktionsdäck.

Niclas Malmberg (Miljöpartiet) Jag har ingen bil.

Jan Lindholm (Miljöpartiet) Jag bor i Dalarna närmare bestämt i Falun och här har miljöpartiet lokalt motionerat om dubbdäcksförbud. Vi har dålig luft i centrum och vill göra vad som går, därför anser vi att dubbdäck bör förbjudas här. Trafiksäkerhetsargumenten kanske är olika i skilda delar av landet så ökad lokal anpassning kanske är bra. Men i princip så borde inte dubbdäck behövas om alla anpassar farten.

Tobias Gustavsson (Miljöpartiet) Hej Johan,Tack för ditt mejl! Jag arbetar som trafikpolitisk sekreterare här på riksdagen så jag fick ta över detta mejl. Det är väl känt idag att dubbdäck orsakar betydande partikelbildning, kostnader för vägslitage och buller, bland annat. I Stockholm är dubbdäcksslitage en av de främsta orsakerna till att EU:s miljökvalitetsnormer om bland annat god luftkvalitet inte uppnås. Miljöpartiet anser att trafikens negativa effekter ska minimeras så långt det går, och det inbegriper att minska användningen av dubbdäck. I bland annat Oslo har användningen av dubbdäck minimerats genom höga avgifter, och i andra europeiska länder är dubbdäck helt förbjudet. Det finns därmed möjliga styrmedel för att minska användningen. Samtidigt är vi väl medvetna om dubbdäckens fördelar i kalla vinterklimat, varför vi inte förespråkar ett generellt förbud. Så som svar på din fråga – friktionsdäck är helt klart bättre, men bor man i glesbygden där vintrarna är kalla förstår jag dubbdäckets fördel 🙂

Åsa Romson (Miljöpartiet) Friktionsdäck sliter inte upp hälsofarliga partiklar så som dubbdäck, så i områden där människor riskeras utsättas så är de bättre utifrån miljö- och hälsa. Miljöpartiet i Stockholm, Uppsala mfl städer med dessa problem jobbar mycket för att minska dubbdäckskörningen. Det var miljöpartiet som såg till att det är förbud mot dubbdäck på flera gator i dessa städer t ex.

Jens Holm (Vänsterpartiet) Hej Johan Tack för din fråga, som jag tror du skickat till flera vänsterpartister.
Friktionsdäck/dubbfria vinterdäck är verkligen att föredra, och vi försöker få regeringen att agera mer mot dubbdäckens utsläpp. Men som parti går vi inte ut med någon generell uppmaning. Men i synnerhet i södra Sverige borde de flesta kunna köra dubbfritt. Mvh Jens Holm (V), miljöpolitisk talesperson

Hans Linde (Vänsterpartiet) Ibland ska man som politiker erkänna sina begränsningar. Jag arbetar ju framför allt med utrikesfrågor och har dessutom inget körkort, så det är bättre att du vänder dig till vår ledamot i Trafikutskottet Emma Wallrup.

Bästa svaret någonsin:

Beatrice Ask (Moderat) hyr bil