I Sverige kan man antingen har dubbdäck eller friktionsdäck på vintern. Bägge är lagliga men bägge är inte lika säkra. Detta åtminstone när det kommer till körning på vägar som har snö eller is. I många storstäder kan aldrig snön ligga kvar så länge på vägbanan att det bildas is och därmed finns inte heller behovet av dubbdäck i samma utsträckning. I vissa städer är det till och med förbjudet att ha dubbdäck. Därmed är friktionsdäck enda alternativet.

Men då dessa två däcktyper är så olika gällande funktion och konstruktion sker helt olika tester för dem. Här nedan presenteras de däck som fått ”Bäst i Test” och i detta fall ligger fokus på dubbdäcken. Det testerna framförallt har lagt fokus på är styr- och köregenskaper samt bromsförmåga. Detta inte minst på extra halt underlag. Man har även tagit hänsyn till hur tysta däcken är men detta är inte det som väger tyngst i testerna.

Vinterdäck Test 2015 

Tidningen Vi Bilägare genomförde ett test av 8 dubbdäck år 2015. På första plats kom Nokian Hakkapeliitta. Totalt fick detta däck 91 poäng av 100 i testet vilket måsta anses vara extremt bra. Hela 13 poäng mindre fick tvåan Continental IceContact 2.

I ett samarbete mellan Aftonbladet, NAF (från Norge) samt Tekniikan Maailma (från Finland) genomfördes ett test där ännu en gång Nokian Hakkapelitta stod som segrare. Detta med 8,8 poäng av 10. Nästan identiskt med testet ovan alltså. Även här kom Continental på en andra plats. Däremot skiljde inte betygen sig lika mycket då detta däck fick 8,6 poäng.

Inte helt oväntat var det samma däck högst upp på prispallen när tidningen Auto Motor & Sport genomförde sitt test. Poängen blev 9,3 till Nokian och vinstmarginalen var även här stor. Tvåan, Michelin X-Ice North 3 hade ”bara” 8,3 poäng.

Det enda test som hade en annan segrare var det som genomfördes av Teknikens Värld. Här vann årets annars återkommande tvåa – Continental IceContact 2. Nokian Hakkapeliitta kom inte ens två utan rullade in på tredjeplats. Visserligen skiljde det inte mycket i poäng mellan däcken men testet sticker ändå ut i mängden.

Olika tester ger olika betyg? 

Hur kan det komma sig att olika tester av dubbdäck ger olika betyg? Till och med att ett däck som vunnit tre tester inte får bättre än en tredjeplats i ett annat test.

En av orsakerna kan vara testerna inte genomförs exakt lika. Underlaget är olika där bromstesterna genomförs och vissa testfaktorer bygger mer på känsla än vetenskaplig mätning. Men framförallt handlar de om att testpersonerna värderar olika saker olika mycket. Är det till exempel viktigare att däcket får bilen att stanna 0,5 m tidigare på is eller 1 m tidigare på kall asfalt? Hur tungt väger de att de ger en skön körkänsla och inte låter så mycket? Genom att vikta poängen olika på olika faktorer blir även testerna något olika.

En tydlig sak är däremot att den som köper Nokian Hakkapeliita får ett extremt bra dubbdäck. De som köper Continental IceContact2 får ett nästan lika bra. Det är oavsett mycket hög kvalité på de bägge. Mer information om alla däcktester gjorda år 2013-2014-2015-2016