Däck rotationsriktning – Vad är rätt och fel?

Är du osäker på vilken storlek du ska använda så bör du besöka vår däckomvandlare. Där ser du vad som passar just din bil, finner du det svårt kan du gå över till vår sida med bildäck. Där kan du med hjälp av registreringsnumret söka efter passande däck.

Däck ska servas regelbundet och därför följa rotationsriktningen som finns i bilens bruksanvisning. Genom att använda rätt rotationsriktning på dina däck förebygger du skador och slitage.

  • Rätt däck rotationsriktning är därför mycket viktigt för att inte skada plånboken, bilen och däcken.
  • ”Rätt rotationsriktning på dina däck bevarar och jämnar ut däckslitaget med tidens gång – ABS Wheels”

Rätt däck rotationsriktning ger dig flera positiva egenskaper som förare om det görs korrekt, enligt amerikanska experter ger det dig ökade prestandafördelar. Vi rekommenderar dig därför att rotera däcket var 1000 – 2000 mil för att bibehålla korrekt slitage.

När bör man göra en däckrotation?

Har du passerat 1000 mil kan det vara läge att se över dina däck. Upptäcker du ojämn slitage så kan det vara bra att fördela om däcken. Låt säga att du har mer slitage på bilens baksida då kan det vara bra att istället montera dom däcken fram för att köra med dom bästa däcken bak.

Det finns flera källor som säger att man ska göra en däckrotation varje 1000 mil samtidigt som andra tycker att man bör ändra vid var 3000 mil.

Vart ser man rotationsriktningen på sina däck?

Oftast ser du det på däcket med hjälp av pilar som visar det. Det går inte att missa det! Finns det inga synliga pilar kan du montera däcken precis som du vill så länge de är av samma storlek. Var även vaksam med att vissa däcktillverkare skriver på engelska right and left. Right betyder Höger och left betyder Vänster. Vissa däcktillverkare har även en text där det står ”rotation” denna har redan en välplacerad pil som pekar åt antingen vänster eller höger.

Så här ser det ut (Klicka på bilderna för att se större):

Vad händer om man kör med fel rotationsriktning?

Det finns tester och analyser som visat att det egentligen inte händer så mycket. Visst kan det kanske låta mer eller prestera en aning sämre men det är inte direkt livsfarligt. Har du kört med fel rotationsriktning en längre period ska du inte bli rädd. Åk in till en verkstad och få det åtgärdat – inte hela världen.

Bör man göra en däckrotation själv?

Självklart kan du rotera däcken själv det är inte svårt, kräver egentligen inga större kunskaper än att kunna lyfta upp bilen med hjälp av en domkraft. Vissa experter och tillverkare vill att man åker till en fackman för att utföra detta. På ABS Wheels exempelvis kan du som kund komma in och få det åtgärdat. Kom ihåg att den enkla anledningen till att man ändrar om däckens rotationsriktning beror på att du som bilförare ska få ett jämnare slitage.

Videoklippet nedan visar ABS Wheels förklaring på hur du läser av rotationsriktningen på ett däck:

Fel däck rotationsriktning – orsaker och nackdelar

Den vanligaste orsaken till att dina däck förslitits ojämnt är att du kört med ett alldeles för dåligt lufttryck. Du bör ta det som en vana att alltid inspektera däcken i samband med din årliga bilservice. När du besöker verkstan kan du be dom att kolla detta åt dig, väl på plats tar dom oftast bort stenar och skräp. (Inget måste men dom seriösare verkstäderna tenderar att göra detta) Märker verkstan att exempelvis bakdäcken slitits ut mer, då bör han montera framdäcken bak för att följa normen ”bästa däcken bak”

NACKDELAR:

Om du inte utför en däckrotation i tid kan det skada däckets mönsterdjup på ett ojämnt sett. Ett ojämnt mönsterdjup kan orsaka allvarliga skador på däckets prestanda. Bromsförmågan, vattenplaning samt våt och torr egenskaperna minskar avsevärt med dåliga mönster.

Det är en fördel när alla fyra däcken slits tillsammans eftersom slitaget minskar däckets mönsterdjup, när slitaget minskar på alla fyra däck upprätthåller du den normala slitagegraden.

FÖRDELAR:

När dina däck slits ut tillsammans, kan du få en ny uppsättning däck utan att tvingas köpa ett par. Om du byter däck i set om fyra, kommer du att behålla den ursprungliga balansen.

En stor fördel är att du byter ut samtliga fyra däck mot däcktillverkarens nya modell. Detta ger även stora fördelar eftersom att du då uppgraderar dig från gårdagens däckteknologi.

Rotera däcken själv med 5 steg!

Tid som behövs: 25 minuter.

  1. Aktivera parkeringsbromsen. Detta är till för din egen säkerhet.
  2. Lossa muttrarna på alla hjul. Lossa lite grann (ta inte av dom). Det blir lättare när bilen är uppe att plocka ur dom helt.
  3. Lyft upp bilen med domkraft. Ingen big deal. Ta upp bilen och lossa resten av bultarna. I det här stadiet plockar du ner alla hjul.
  4. Ta bort däcken och rotera. När du placerar ett däck tillbaka till hjulfästet, skruva muttrarna för hand så mycket som möjligt.
  5. Sänk ner bilen helt. Ta rörtång och dra åt muttrarna. Det är bäst att dra åt muttrarna diagonalt från en till en annan. Säkerställ att du dragit åt samtliga muttrar ordentligt innan du ger dig ut och kör!

Riktningsbara däck bör roteras enligt följande:

Riktningsbara däck ska monteras enligt riktgivningen. Dessa däck är speciellt framtagna för bilens vänstra och högra sida. Slitbanemönstret pekar oftast nedåt. Spår och mönster är även vridna och optimerade för att monteras korrekt.

Om du vill rotera riktningsdäck så behöver du bara exempelvis byta främre högra däcket för och främre vänstra däcket för bakre vänstra däcket.

Oriktningsbara däck (utan däck rotationsriktning) bör roteras så här:

Slitbanemönstret på oriktade däck är utformade för att egentligen monteras ihop precis som du vill. Du kan dock följa regeln med kryssmönster:

För bilar med bakhjulsdrift: flytta framdäcken på motsatta sidor av den bakre: vänster fram samt höger bak och höger fram till vänster-bak. Bakdäcken flyttas rakt fram.

¤Artikeln handlar om oriktningsbara däck, riktningsbara däck, däckrotation och däck rotationsriktning. Handlar även om varför man bör rotera däck samt hur du gör. Videon visar rotationsriktning däck (höger)