Ska du byta däck? – detta behöver du!

Att byta däck själv är ingen konst det är faktiskt ganska enkelt om man följer en guide eller ett videoklipp. Många åker oftast till en bilverkstad för att byta däcken vilket kan kosta upp till 500kr beroende på verkstad. Ett bra videoklipp på hur ett däckbyte ska gå till finner du här.

Om du gör däckbytet själv sparar du garanterat mellan 300-500kr, för dessa pengar kan du göra mycket annat för som exempelvis att tanka bilen.

För dig som inte har tid, ork eller lust.

Kom in till oss så fixar vi ditt däckbyte på 10 minuter, under tiden kan du sitta i våra sköna soffor och ta en kopp kaffe, te eller varm choklad. Just nu bjuder vi på lussebullar under december månad!

Just nu är det faktiskt säsong för däckbyte då lagen kräver det! har du fortfarande inte bytt till vinterdäck så ring oss omedelbart så ser vi till att fixa en tid på studs. Många tänker och tror att det inte behövs bara för att vädret visar oss plusgrader men så är det inte, har du inte satt på vinterdäck efter 1a december 2015 så kommer du att få böter på 1200kr om polisen stoppar dig. För dessa 1200kr kan du göra annat roligt för, en guide om det finns här.

Detta behöver du ha hemma för att byta däcken själv:

Detta behöver du för att byta däck själv.

Byta däck hos lokala verkstan?

Köp iså fall dina vinterdäck billigt på vår webbshop där kan du enkelt via regnr sök hitta passande dubbdäck till din bil. Vi har skapat sök-databasen för att göra det så enkelt för dig som möjligt. Vi erbjuder också 100 % passningsgaranti om du söker däck och fälg via hemsidan.

Varför ska jag köpa vinterdäck hos er?

Du tjänar mest på det då våra priser är så pass pressade att det knappt finns marginaler att tjäna, vi erbjuder dessutom också fri frakt till alla kunder både gamla som nya. Tänk dig själv hur enkelt och bra vi har gjort för dig att beställa däcken online.

Egentligen är det inte svårt att byta däck själv, det är mest bara omständligt om man inte har ett eget garage och verktyg lättillgängliga.

Ska man köpa däcktest vinnare?

Det är inte ett måste men självklart något bra att göra, däcket har faktiskt vunnit av en anledning. Ett däck som vunnit ett däcktest eller flera däcktester anses vara ett säkert och bra däck på den svenska marknaden. Vi brukar tipsa om Nokian Hakkapeliitta R2 vid val av friktionsdäck och Nokian Hakkas modeller vid köp av dubbdäck.

HÄR STARTAR GUIDEN, STEG FÖR STEG FRÅN 1 – 14

byta däck själv exempel bil vi ska byta däck på.

1. Hitta en plats med plan mark som är stabil och säker plats att byta däck på. Du behöver en fast, jämn yta som hindrar bilen från att rulla. Om du är i närheten av en väg, parkera långt från trafik och slå på dina varningsblinkers. Undvik mjuk mark och kullar.

Växellådan bör vara i låst läge för att underlätta däckbytet.

2. Dra åt parkeringsbromsen och sätt bilen i ”Parkerings” -läge. Om du har en vanlig växellåda, lägg i ettans växel eller backen. När bilen står still är det enklare att byta däck!

För att göra det säkert placera något bakom däcket.

3. Placera ett tungt föremål (t.ex. sten, betong, reservhjul, etc.) framför de främre och bakre däcken. OBS detta ska du göra innan du ens börjar byta däck. Missa inte denna punkt!

RESERVDÄCK

4. Ta ut reservhjulet och domkraften. Placera domkraften under ramen nära däcket som du ska byta. Se till att domkraften är i kontakt med metalldelen av bilens ram.

Många bilar har formad plast längs bottnen. Om du inte placerar domkraften på rätt plats, så kan plasten knäckas när du börjar lyfta- Om du är osäker på vad som är rätt plats att sätta domkraften på, läs din bils bruksanvisning.

På de mest moderna uni-body bilarna, finns det en liten skåra eller märke precis bakom framhjulhusen, eller framför de bakre hjulhusen där domkraften är avsedd att placeras.
För de flesta lastbilar eller äldre bilar finns det en ram, placera domkraften på en av balkarna i ramen precis bakom framdäcket eller framför bakhjulet.

med domkraft höjer du upp bilen för att sätta dit däcket

5. Höj domkraften tills den stöder men inte lyfter bilen. Domkraften bör stå stadigt på plats mot undersidan av fordonet. Kontrollera att domkraften är vinkelrät mot marken.

fälgkors för att byta däck

6. Ta bort navkapseln och lossa muttrarna genom att vrida motsols. Ta inte av dem hela vägen, bara så mycket som krävs för att bryta motståndet. Genom att låta hjulet stå kvar på backen när du lossar muttrarna så blir det lättare att få loss dem.

Använd skiftnyckeln i din bil eller en standard skiftnyckel. Din skiftnyckel kan ha olika storlekar på öppningarna på olika ändar. Du hittar rätt storlek när skiftnyckeln glider lätt över muttern, utan att skallra.
Det krävs en hel del kraft för få loss muttrarna. Om allt annat misslyckas, kan du använda din kroppsvikt eller stampa på skiftnyckeln. Med hjälp av din kroppsvikt eller genom att stampa riskerar du att strippa muttrarna, eftersom det är svårt att upprätthålla full kontakt.
En kors skiftnyckel ger dig mycket mer drivkraft än en standard en-hands skiftnyckel.

Bilen är nu uppe och redo

7. Pumpa eller veva domkraften för att lyfta däcket från marken. Du måste lyfta den tillräckligt högt för att avlägsna ditt punkterade däck och ersätta den med ett nytt.

När du lyfter, se till att bilen är stabil. Om du märker någon form av instabilitet, sänk domkraften och åtgärda problemet innan du lyfter bilen igen.

Om du märker att domkraften lyft snett eller står lutande, sänk ner den och flytta den så att den kan lyfta rakt upp.
Det är alltid en bra idé att ha en liten domkraft med dig i bilen. Med både en liten domkraft och standard domkraften så är du säker om något skulle ske.

Ta av bultarna på däcket

8. Ta bort muttrarna hela vägen. Vrid dem moturs dem tills de lossnar. Upprepa med alla muttrarna, sedan tar du bort muttrarna helt.
Även om det är sällsynt, så har vissa fordon faktiskt omvänt gängade muttrarna. Dessa är vanligt på mycket äldre bilar från Chrysler och GM. Ska du byta däck på en sån bil så är det nog enklast om du ringer oss på ABS Wheels.

Däcket har nu tagits bort från bilen

9. Ta bort däcket. Placera det punkterade däcket under fordonet i händelse av att domkraften ger vika. Det gör att fordonet kommer att falla på det gamla däcket, och förhoppningsvis leder till att förebygga skador. Om domkraften placerats på en plan, solid bas, bör du inte ha några problem.
Däcket kan sitta fast på grund av rost. Du kan försöka slå på insidan av däcket med en gummiklubba för att lossa däcket, eller använd reservdäcket för att slå på utsidan av däcket.

Däck exempel

10. Placera reservdäck på navet. Var noga med att rikta in kanten av reservdäcket med hjulbultarna, sedan lägger du på muttrarna.
Var noga med att installera reservdäck på rätt håll. Ventilskaftet ska vändas utåt, bort från fordonet.
Om ditt fordon använder ekollon stil muttrar, så är det lätt hänt att dessa sätts på bakvänt. Var noga med att den avsmalnande delen av muttern är vänd mot hjulet när du drar åt den.

bulten på fälgen

11. Dra åt muttrarna för hand tills de är alla ordentligt på. De borde vara lättskruvade i början

Använd skiftnyckeln, dra åt muttrarna i form av ett stjärnmönster.  Du ska alltså inte dra åt dem från höger till vänster eller tvärtom, utan istället rakt mot varandra. För att säkerställa att däcket är balanserat, dra inte åt muttrarna en i taget. Gå i ett stjärnmönster runt däcket, en mutter tvärs över den andra, skriva varje mutter ett helt varv tills de är lika fastskruvade.
Undvik att använda så mycket kraft så du stör domkraften. Du ska dra åt muttrarna igen när bilen är nere.

bildäck uppe

12. Sänk bilen utan att lägga hela tyngden på däcket. Dra åt muttrarna så mycket som möjligt.

fälgkors för att byta däck

13. Sänk bilen till marken och ta bort domkraften. Avsluta genom att dra åt muttrarna och sätt tillbaka navkapseln.

Gammalt däck

14. Placera det gamla däcket i bakluckan och ta den till en mekaniker. Få en uppskattning av kostnaderna för reparation av däcket. Små punkteringar kan repareras vanligtvis för en mindre summa pengar. Om däcket inte går att reparera, kan de ta hand om däcket och sälja ett nytt till dig.

Du kan läsa mer om bultmönster och att läsa av ett däck.