SKA DU BYTA DÄCK? – DETTA BEHÖVER DU!

Att byta däck själv är ingen konst det är faktiskt ganska enkelt om man följer en guide eller ett videoklipp. Många åker oftast till en bilverkstad för att byta däcken vilket kan kosta upp till 500kr beroende på verkstad. Ett bra videoklipp på hur ett däckbyte ska gå till finner du här.
 
Om du gör däckbytet själv sparar du garanterat mellan 300-500kr. Tänk på vad du istället kan göra för pengarna? 🙂
 

FÖR DIG SOM INTE HAR TID, ORK ELLER LUST.

Kom in till oss så fixar vi ditt däckbyte på 10 minuter! under tiden kan du sitta i våra sköna soffor och ta en kopp kaffe, te eller varm choklad.
 
Har du fortfarande inte bytt däck så ring oss omedelbart, Vi ser vi till att fixa en tid på studs.

Verktyg du behöver för att byta däcken själv:

Detta behöver du för att byta däck själv.

Byta däck hos lokala verkstan?

Köp iså fall dina vinterdäck billigt på vår webbshop där kan du enkelt via regnr sök hitta passande dubbdäck till din bil. Vi har skapat sök-databasen för att göra det så enkelt för dig som möjligt. Vi erbjuder också 100 % passningsgaranti om du söker däck och fälg via hemsidan.

Varför ska jag köpa däck hos er?

Du tjänar mest på det då våra priser är så pass pressade att det knappt finns marginaler att tjäna. Vi erbjuder dessutom också fri frakt till alla kunder både gamla som nya. Tänk dig själv hur enkelt och bra vi har gjort för dig att beställa däcken online.

Egentligen är det inte svårt att byta däck själv, det är mest bara omständligt. Har du garage och verktyg är det dock enkelt.

Ska man köpa däcktest vinnare?

Det är inte ett måste men självklart något bra att göra, däcket har faktiskt vunnit av en anledning. Ett däck som vunnit ett däcktest eller flera däcktester anses vara ett säkert och bra däck på den svenska marknaden. Vi brukar tipsa om Nokian Hakkapeliitta R2 vid val av friktionsdäck och Nokian Hakkas modeller vid köp av dubbdäck.

HÄR STARTAR GUIDEN, STEG FÖR STEG FRÅN 1 – 14

byta däck själv exempel bil vi ska byta däck på.

Hitta en stabil plats

1. Hitta en plats med plan mark som är stabil och säker plats att byta däck på. Du behöver en fast, jämn yta som hindrar bilen från att rulla. Om du är i närheten av en väg, parkera långt från trafik och slå på dina varningsblinkers.

Växellådan bör vara i låst läge för att underlätta däckbytet.

Säkra arbetsplatsen

2. Dra åt parkeringsbromsen och sätt bilen i ”Parkerings” -läge. Om du har en vanlig växellåda, lägg i ettans växel eller backen. När bilen står still är det enklare att byta däck!

För att göra det säkert placera något bakom däcket.

Placera föremål bakom hjul

3. Placera ett tungt föremål (t.ex. sten, betong, reservhjul, etc.) framför de främre och bakre däcken. OBS detta ska du göra innan du ens börjar byta däck. Missa inte denna punkt!

RESERVDÄCK

Ta ut reservhjul eller däcket som ska bytas

4. Ta ut reservhjulet och domkraften. Placera domkraften under ramen nära däcket som du ska byta. Se till att domkraften är i kontakt med metalldelen av bilens ram.

med domkraft höjer du upp bilen för att sätta dit däcket

Höj domkraften

5. Höj domkraften tills den stöder men inte lyfter bilen. Domkraften bör stå stadigt på plats mot undersidan av fordonet. Kontrollera att domkraften är vinkelrät mot marken.

fälgkors för att byta däck

Lossa bort muttrarna

6. Ta bort navkapseln och lossa muttrarna genom att vrida motsols. Ta inte av dem hela vägen, bara så mycket som krävs för att bryta motståndet. Genom att låta hjulet stå kvar på backen när du lossar muttrarna så blir det lättare att få loss dem.

Bilen är nu uppe och redo

Nu kan du veva upp

7. Pumpa eller veva domkraften för att lyfta däcket från marken. Du måste lyfta den tillräckligt högt för att avlägsna ditt punkterade däck och ersätta den med ett nytt.

Ta av bultarna på däcket

Lossa alla muttrar

8. Ta bort muttrarna hela vägen. Vrid dem moturs dem tills de lossnar. Upprepa med alla muttrarna, sedan tar du bort muttrarna helt. Även om det är sällsynt, så har vissa fordon faktiskt omvänt gängade muttrarna. Dessa är vanligt på mycket äldre bilar från Chrysler och GM.

I de här stadiet har du plockat bort däcket, fortsätt läs:

Däcket har nu tagits bort från bilen

9. Ta bort däcket. Placera det punkterade däcket under fordonet i händelse av att domkraften ger vika. Det gör att fordonet kommer att falla på det gamla däcket, och förhoppningsvis leder till att förebygga skador. Om domkraften placerats på en plan, solid bas, bör du inte ha några problem. Sitter däcket fast kan du försöka slå på däcket med något mjukt för att lossa däcket.

Däck exempel

10. Placera reservdäck på navet. Var noga med att rikta in kanten av reservdäcket med hjulbultarna, sedan lägger du på muttrarna.
Var noga med att installera reservdäck på rätt håll. Ventilskaftet ska vändas utåt, bort från fordonet.

bulten på fälgen

11. Dra åt muttrarna för hand tills de är alla ordentligt på. De borde vara lättskruvade i början. Använd skiftnyckeln, dra åt muttrarna i form av ett stjärnmönster.  Du ska alltså inte dra åt dem från höger till vänster eller tvärtom, utan istället rakt mot varandra.

bildäck uppe

12. Sänk bilen utan att lägga hela tyngden på däcket. Dra åt muttrarna så mycket som möjligt.

fälgkors för att byta däck

13. Sänk bilen till marken och ta bort domkraften. Avsluta genom att dra åt muttrarna och sätt tillbaka navkapseln.

Gammalt däck

14. Placera det gamla däcket i bakluckan och ta den till en mekaniker. Få en uppskattning av kostnaderna för reparation av däcket. Små punkteringar kan repareras vanligtvis för en mindre summa pengar.

Du kan läsa mer om bultmönster och att läsa av ett däck.