Rätt belastningsindex?

Hur läser man av hastighetsbeteckning, belastningsindex, och servicebeskrivningen?

I vårat exempel på däckstorlek, P195/60R15 87S, representerar den sistnämda kombinationen 87S däckets servicebeskrivning. Denna servicebeskrivning identifierar däckets belastningsindex, samt dess hastighetsbeteckning. Servicebeskrivningen är nödvändig på alla hastighetsbestämda däck (utom för Z-hastighet) som producerats sedan 1991.

De första två siffrorna i 87S representerar däckets belastningsindex och följs av en ensam bokstav (S) som identifierar däckets hastighetsbeteckning.

I vårat exempel på däckstorlek, P 195/60R15 87S, representerar den sistnämda kombinationen 87S däckets servicebeskrivning. Denna servicebeskrivning identifierar hjulets belastiningindex, samt dess hastighetsbeteckning.”

Belastningsindex

För P195/60R15 87S är belastningsindexet (i detta fall 87) däckstorlekens tilldelade numeriska värde, som används för att jämföra relativ belasting och bärande kapacitet. I vårat exempel, identifierar 87 däckets förmåga att bära ca. 1.201 pund i vikt. Desto högre värde för belastningsindex, desto större är den bärande kapaciteten.

 

89 = 1.279 pund
88 = 1.235 pund
87 = 1.201 pund                                           OBS ATT FULLA LISTAN VISAS LÄNGRE NER PÅ SVENSKA
86 = 1.168 pund
85 = 1.135 pund

 

Däck med högre belastningsindex jämfört med ett originalutrustat däck indikerar en ökad kapacitet för belastning. Ett däck med ett index samma som ett orginalutrustat däck indikerar en liknande bärande kapacitet. Ett bildäck med lägre index än originalutrustat däck indikerar att däcket inte har samma belastningskapacitet som orginalet.

Det typiska är att belastningsindex på däck som används till personbilar och lätta lastbilar är mellan 70 till 126.

belastningsindex

Större lastbilar och lätta lastbilar

Om vi ser till lätta lastbilar (light trucks [LT]) eller nyare ”Special Trailer Service” (ST) däck, är det två belastningsindex som är märkta på sidan av däcket, och separeras av ett snedstreck. Om vi t.ex. använder LT235/75R15104/101S ”Load Range C” däck, är belastningsindex 104/101. 104 betyder 1.984 pund, och 101 motsvarar 1.819 pund, så vad är då den sanna bärande belastningskapaciteten för däcket? Svaret ändras beroende på situationen i vilken däcket används.

Eftersom LT däck vanligtvis används på lastbilar med dubbel däckuppsättning, marknadsförs de med två belastningsindex. Det första numret indikerar bärande lastningskapacitet om däcket är installerat på en lastbil med enkel däckuppsättning, och det andra numret används när däcket används för dubbel uppsättning.

Även om det verkar bakvänt att ett däck blir betygsatt för att bära lägre vikt när det jobbar tillsammans med ett annat däck, beror betygsättningen på att det måste finnas reservkapacitet ifall ett av däcken slutar fungera, vilket skulle låta det återstående däcket bära all vikt ensamt.

 

Hastighetsbeteckning

I Tyskland har vissa motorvägar inga hastighetsbegränsningar, och höghastighetskörning är tillåtet. Hastighetsbeteckning för däck etablerades för att matcha hastighetskapaciteten i däcken med topphastighetskapaciteten i de fordon som är utrustad med dem. Hastighetsbeteckningen sätts i kilometer per timme (km/h) men kan omvandlas till miles per timme (mph), och detta förklarar varför hastighetsbeteckningar är ovanliga med miles per timme angivelser. Trots däcktillverkarnas förmåga att producera däck för hög hastighet, är det ingen av dem som rekommenderar att däcken ska användas över lagliga hastigheter. Den maximalt hanterbara hastigheten för fordonet måste vara begränsat till det lägsta hastighetsbenämnda däcket på fordonet.

Hastighetsbeteckningen är baserad på test i laboratorium där däcket pressas mot en metaltrumma med stor diameter, för att simulera lämplig belastning, och därefter testkörs det i stigande hastigheter (stegen ökar med 6.2mph var tionde minut), detta tills däckets högsta hastighet är nådd.

Det är viktigt att notera att hastighetsbeteckning endast appliceras på däck som inte har blivit skadade, ändrade, otillräckligt pumpade, eller överbelastade. Utöver detta nämner de flesta tillverkare att däck som har blivit skurna eller punkterade inte längre har tillverkarens orginal hastighetsbeteckning, och detta även efter reperationer eftersom däcktillverkaren inte kan kontrolera kvaliteten av reperationen.

Under åren har däckhastighets symboler blivit markerade på följande tre sätt:

hastighetssymboler

Till varje nummer har en godkänd metod för hastighetbeteckningen använts. Tidigare däck hade deras hastighetsbetcknings symbol inom däckets storleksangivelse, såsom 225/50SR16. Denna typ av märkning av däck har inte använts efter 1991.

belastningsindex

Efter starten 1991, måste hastighetssymbolen som anger en maximal hastighetskapacitet för nya däck endast visa hastighetsbeteckningen i däckets servicebeskrivning, t.ex. 225/50R16 89S. De mest vanliga däckhastighets symbolerna, maximal hastighet och typiska applicationer visas nedan:

hastighetskapacitet

När Z-hastighetsdäck först introducerads, todde man att det inte skulle behövas någon högre hastighetsbenämning än 240km/h (194mph). Medan Z-hastighetsdäck är kapabla till hastigheter på 240 km/h, blev det aldrig bestämt hur mycket högre än denna hastighet däcken klarar. Det resulterade tillslut i att bilindustrin lade till W- och Y-hastighetsbenämningar för att identifera däck som kan användas av fordon som klarar extrema topphastigeter.

belastningsindex

Medan Z-hastighetsbenämningen fortfarande återfinns i däckstorleksangivelsen, t.ex. 225/50ZR16 91W, där Z i storlek betyder maximal hastighetskapaciteten över 240 km/h (149mph); medan W i servicebeskrivningen indikerar däckets maximala hastighet på 270km/h (168mph).

belastningsindex

En Y-hastighetsbenämning som indikeras i servicebeskrivningen står alltid inom parantes, t.ex. 285/35ZR19 (99Y), och betyder att däcket har har en topphastighet som är tested för 300km/h (186mph). Detta beskrivs pa följande sätt:

belastningsindex

Eftersom fordon har ökat sina topphastigheter på autobahn, har betygsättningen för däck utvecklas för att bättre identifiera däckens kapacitet. Detta låter förare matcha däckens tillåtna hastighet till fordonets topphastighet.

Belastningsindex däck tabell

Load Index Max belastning (kg) Load Index Max belastning (kg)
60 250 61 257
62 265 63 272
64 280 65 290
66 300 67 307
68 315 69 325
70 335 71 345
72 355 73 365
74 37 75 387
76 40 77 412
78 425 79 437
8 450 81 462
81 462 82 475
83 487 84 500
85 515 86 530
87 545 88 560
89 580 90 600
91 615 92 630
93 650 94 670
95 690 96 710
97 730 98 750
99 775 100 800
101 825 102 850
103 875 104 900
105 925 106 950
107 975 108 1000
109 1030 110 1060
111 1090 112 1120
113 1150 114 1180
115 1215 116 1250
117 1285 118 1320
119 1360 120 1400

Missa inte vårt kostnadsfria verktyg som används av tusentals Svenskar varje dag! - Helt gratis!