Balansera däck: Så här gör du och varför!

Att balansera däck är idag inte svårt tack vare dagens teknik. Våra däckmontörer på ABS Wheels har mellan 10 och 12 års erfarenhet, det har jobbat sen ”tidernas begynelse” något vi brukar skoja om på jobbet.

Balansering av däck kallas ibland felaktigt för hjulbalansering och ombalansering. För att beskriva vad en däckbalansering är, så har vi valt att skriva en kort guide med hjälp av en snabb-spolad film. Vi påbörjar artikeln med att presentera och berätta mer om däckbalansering.

Varför balanserar man däck?

Balansering av däck är själva processen där man utjämnar vikten hos däcket och hjulaggregatet för att jämna ut fördelningen rätt. Hjulet snurras i hög hastighet med hjälp av monteringsmaskinen som samtidigt känner av med hjälp av en laserscanner vart vikterna ska sitta.

En viktig regel när man balanserar däck är att det aldrig kan vara 100% rätt från början, det är därför mycket viktigt att du som däckmontör monterar och placerar vikterna rätt – redan från start!

När blir det obalans?

Det händer att det blir obalans i efterhand och det kan bero på att vikterna tappats, blivit felmonterade eller att däcket inte är 100% rund. I sällsynta fall är däcket inte helt rund och då får man reklamera det hos däckleverantören. Om du märker att din bil skakar/vibrerar vid höga hastigheter så kan det vara så att det blivit en obalans i centrifugalkraften.

balansera däck datormontering och balansering maskin

Varför ska man balansera däck?

Man gör det helt enkelt för att få jämn viktfördelning på samtliga fyra däck. Det är viktigt för säkerheten och komforten. En vibrerande bil orsakar irritation och stress samtidigt som det kan leda till en bilolycka.

När behöver man balansera sina däck?

Har du kört bilen en längre tid så kan det finnas stora möjligheter till att däcken förslitits. Speciellt om du haft tyngder på vänster sida så lär de vänstra däcken slitits ut mer.  – I ett sånt fall kan det vara läge att se över sin balansering.

 

 

Hur balanserar man ett däck?

Man börjar med att kränga på däck och fälg för att sedan placera det i en balanseringsmaskin. I maskinen finns det ett aggregat som snurrar runt hjulet tills lokaliserar alla fel. Samtliga fel visas sedan direkt på skärmen och det är där däckmontören ser vart vikterna ska fördelas.

Maskinen snurrar alltså aggregatet med mycket hög hastighet för att bestämma den tyngsta punkten. Signalen går därefter till operatören (datorn) som i sin tur visar, var och hur många vikter som bör monteras.

ABS Wheels visar dig!